Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pdf naar odt?  (gelezen 1221 keer)

Offline vinum

• Lid
pdf naar odt?
« Gepost op: 2023/11/30, 20:03:49 »
ik heb een document van 5 pagina's dat ik via "afdrukken naar bestand" heb geëxporteerd naar 3 PDF-bestanden (pag 1-2, 3-4 en 5)
kan ik deze converteren naar een ODT-formaat om ze te kunnen bewerken?

Offline ajjp

• Lid
Re: pdf naar odt?
« Reactie #1 Gepost op: 2023/11/30, 20:13:10 »

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/12/01, 09:32:33 »
Je kan ze waarschijnlijk ook gewoon openen met libreoffice writer zelf.
Kies voor 'bestand openen´. Stel het filter in op PDF - Portable Document Format (*.pdf),  kies het bestand en open het.
Daarna met 'Opslaan als' als odt file opslaan

Offline rico70

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/12/01, 10:54:09 »
PDF wordt met draw geopend in LibreOfiice, gaat dus niet werken

« Reactie #4 Gepost op: 2023/12/01, 11:23:36 »
Xubuntu 24.04 LTS

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/12/01, 12:49:04 »
Is het niet mogelijk om de tekst te selecteren en te copieren om het vervolgens in Libre office te plakken?

Gr. Ben

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/12/01, 13:10:34 »
als je in libreoffice writer een pdf bestand opent met het filter zoals ik boven beschreef dan wordt het ook in writer geopend. Het moet natuurlijk wel gaan om een 'leesbaar' pdf-bestand, niet een scan.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/12/01, 13:16:29 »
Als je "afdrukken naar bestand" gebruikt word dat een grafisch pixelbestand ofwel plaatje in PDF.
Het is dus geen tekstbestand meer.
De enige manier om hier weer tekst van te maken is er OCR tekstherkenning op los te laten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rico70

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2023/12/01, 13:57:09 »
als je in libreoffice writer een pdf bestand opent met het filter zoals ik boven beschreef dan wordt het ook in writer geopend. Het moet natuurlijk wel gaan om een 'leesbaar' pdf-bestand, niet een scan.
Thx, gevonden.
Filter staat in de bestandsverkenner. Wel iets geks gezien, als ik een bestand open wordt er om een wachtwoord gevraagd terwijl er geen wachtwoord op zit. Als ik niets doe wordt alsnog het bestand geopend.

Offline peer

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2023/12/01, 14:15:18 »
Als je "afdrukken naar bestand" gebruikt word dat een grafisch pixelbestand ofwel plaatje in PDF.
De enige manier om hier weer tekst van te maken is er OCR tekstherkenning op los te laten.
ALs dit zo is (ik doe dit nooit) dan heeft het inderdaad geen zin om het pdf bestand te openen zoals ik beschreef. Ik gebruik vaak de exporteer naar pdf-optie in writer of pdf-printer (printer-driver-cups-pdf). Hiermee maak je een ĺeesbaar'pdf-bestand.
« Laatst bewerkt op: 2023/12/01, 15:01:32 door peer »

Offline rico70

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2023/12/01, 14:58:47 »
Als ik in Firefox kies om naar een bestand af te drukken krijg ik een leesbaar en bewerkbaar PDF bestand

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2023/12/03, 10:20:37 »
ALs dit zo is (ik doe dit nooit) dan heeft het inderdaad geen zin om het pdf bestand te openen zoals ik beschreef. Ik gebruik vaak de exporteer naar pdf-optie in writer of pdf-printer (printer-driver-cups-pdf). Hiermee maak je een ĺeesbaar'pdf-bestand.
Ook "afdrukken naar PDF bestand" levert een vector-gebaseerd PDF bestand op.

Met LibreOffice Writer kan je een "hybride PDF"  maken: een PDF bestand dat intern ook het ODF bestand bevat. Dergelijk PDF bestand kan je dan later openen in Writer, aanpassen en terug uitschrijven naar PDF zonder enig conversieverlies. Klik "Hybrid PDF"  aan in de "PDF Options"  dialoog.

« Reactie #12 Gepost op: 2023/12/04, 14:50:41 »
Waar peer zegt.
Libre office writer openen. En dan bestand -> openen -> *.pdf
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore