Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ventoy op usb geen rechten  (gelezen 1100 keer)

Ventoy op usb geen rechten
« Gepost op: 2023/11/06, 17:09:22 »
Hoi Allemaal,
Ik heb inmiddels het programma Ventoy gebrand op een fat32 geformarteerd usb-stick van 32 GB. Het zou zo moeten zijn dat ik voortaan simpel een iso-file daarnaartoe kan "kopieren" ,dus niet branden, en zo direct van die is gebruik moet kunnen maken. Echter, ik heb blijkbaar geen rechten op die usb-stick. En kan dus geen iso daar heen kopieren. Ongeachte of ik via sudo Nautilus of pkexec thunar daar naartoe ga, steeds als ik dan de rechten bekijk dan sta ik als groep keurig in de lijst en in de box. Toch kan ik niet aanpassen. Ik krijg dan de tekst: "kon de rechten van VMLINUZ niet veranderen. ....is alleen-lezen. Heeft iemand wat tips ? Alvast dank.

Goese Duikertje

Offline bart85

• Lid
Re: Ventoy op usb geen rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2023/11/06, 17:48:18 »
https://wiki.archlinux.org/title/Ventoy

Je bent geen rechten nodig van vmlinuz, maar mbv sudo mount de eerste partitie aankoppelen. Daar kun je de iso plaatsen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #2 Gepost op: 2023/11/07, 15:06:55 »
Hoi Bart85!

Yup ! Het heeft gewerkt zoals je aangaf. Dank ! Maar omdat het installeren wat onduidelijk was, hierbij nog iets uitgebreider voor anderen indien nodig. Dus eerst dat Ventoy downloaden, dan BRANDEN op een usb-stick. Dan herstarten en kiezen voor die usb-stick met Ventoy erop. Dan zal Ventoy je een startscherm geven waarin je het programma éérst moet installeren...!! De usb-stick wordt dan door Ventoy zelf geformateerd en je krijgt dan een ,nu nog, keurig leeg Ventoy-scherm waar je vervolgens iso's van je systeem heen kunt KOPIËREN !!! Dus niet branden !! Ik heb maar even de Kubuntu-iso geprobeerd. Prima. Als hij daar in het scherm staat kun je hem gewoon openen, net als je een opstart-dvd hebt waar wel eerst het geheel op gebrand zou moeten zijn. Hier dus niet. Zover lijkt alles prima te werken. En lijkt het erop dat de tijd van vele dvd's enz, achter ons ligt !!

Groet,
Goese Duikertje

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/11/08, 09:43:21 »
bijna, Ventoy werkt met heel veel iso- en img-bestanden maar niet met alle. Ik heb een paar keer meegemaakt dat een iso niet werkte in ventoy (weet helaas niet meer welke)

Ik heb één usb met ventoy erop. Hierop heb ik verschillende rescue iso's staan zoals partedmagic, clonezilla, gparted,spinrite en een paar windows  programmaś. Deze laatste nemen de meeste ruimte in.

Als ik een linux os wil uitproberen dan schrijf ik nog steeds de iso naar een usb-stick met kde-iso-image-writer en start die. Dus geen ventoy.  Ben ik gewoon zo gewend.

Is het overigens ook mogelijk om ventoy op hard disk te installeren??

« Reactie #4 Gepost op: 2023/11/08, 15:59:07 »
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline peer

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/11/09, 09:13:57 »
inmiddels heb ik ventoy op een losse hdd staan. Deze hdd stop ik dan in een houder voor verwisselbare schijven die in mijn pc zit.
Dat werkt prima