Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pjotr's lijst met te verwijderen fonts  (gelezen 1798 keer)

Pjotr's lijst met te verwijderen fonts
« Gepost op: 2023/09/19, 17:44:19 »
De terminal opdracht die Pjotr geeft om, bijvoorbeeld Aiatische lettertypen te verwijderen gaat als volgt
sudo apt-get remove "fonts-kacst*" "fonts-khmeros*" fonts-lklug-sinhala fonts-guru-extra "fonts-nanum*" fonts-noto-cjk "fonts-takao*" fonts-tibetan-machine fonts-lao fonts-sil-padauk fonts-sil-abyssinica "fonts-tlwg-*" "fonts-lohit-*" fonts-beng-extra fonts-gargi font
Op As kUbuntu wordt deze methode gebruikt die ook werkt:
sudo apt purge \
fonts-beng-extra \
fonts-beng \
fonts-deva-extra \
fonts-deva \
fonts-gargi \
fonts-gubbi \
fonts-gujr-extra \
fonts-gujr \

De laatste lijkt mij een stuk eenvoudiger omdat je gauw een type fout maakt met  fonts*"fontnaam"
Voor een volgende installatie wil ik de hele rambam aan fonts verwijderen zoals ik nu heb gedaan ( ik heb nog 20 fonts over en de rest is weg) . De vraag is eigenlijk wat is de gemakkelijkste methode  om karrenvrachten fonts te verwijderen? en klopt het dat er verschillende terminal opdrachten zijn, met hetzelfde doel,  om iets te verwijderen?
Xubuntu 24.04 LTS

Offline h2o

• Lid
Re: Pjotr's lijst met te verwijderen fonts
« Reactie #1 Gepost op: 2023/09/19, 19:25:50 »
Welke versie van Ubuntu gebruik je?
Als je de Xubuntu minimale installatie uitvoert en dan in /etc/apt het volgende bestandje zet kun je veel rommel voorkomen:
/etc/apt/apt.conf

Citaat
APT::Install-Recommends "0";
APT::Install-Suggests "0";
APT::Install-Cache 67108864;
Daarmee voorkom je dat recommends en suggest pakketten mee worden geïnstalleerd en houd je een compact systeem.

Daarna alles installeren wat je echt nodig hebt en voilá. als het goed is geen onnodige fonts.
Niet vergeten de onnodige taalpakketten te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/19, 19:28:10 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #2 Gepost op: 2023/09/19, 23:11:18 »
Ik begrijp je antwoord niet goed. Xubuntu installeer ik al vanaf versie 12.04  en oplopend tot heden. Bij 'minimale installatie' gaat er geen lampje bij mij branden  dat ik dat ooit heb gezien.

Als ik de opdrachten die je opgeeft uitvoer, wat krijg ik dan niet in plaats van wel?
Maar mijn vraag was eigenlijk wat de gemakkelijkste manier is om (voor mij) overbodige fonts te verwijderen.  Nu heeft het me meer dan een halve dag gekost.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline h2o

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/09/20, 08:01:56 »
Ik begrijp je antwoord niet goed. Xubuntu installeer ik al vanaf versie 12.04  en oplopend tot heden. Bij 'minimale installatie' gaat er geen lampje bij mij branden  dat ik dat ooit heb gezien.

Als ik de opdrachten die je opgeeft uitvoer, wat krijg ik dan niet in plaats van wel?
Maar mijn vraag was eigenlijk wat de gemakkelijkste manier is om (voor mij) overbodige fonts te verwijderen.  Nu heeft het me meer dan een halve dag gekost.
Mijn voorstel --voorkomt-- dat die fonts er überhaupt op komen, de omgekeerde werkwijze. Niet eerst installeren en daarna verwijderen, maar installeren wat er echt op moet.
Bij Xubuntu heb je bij de installatie een mogelijkheid om minimaal te kiezen. Ik gebruik zelf Xubuntu niet maar draai het weleens in een virtuele machine.

Zelf draai ik Debian XFCE en heb dezelfde werkwijze uitgevoerd. Alleen Liberation fonts en MS fonts heb ik handmatig geïnstalleerd en DeJaVu laten staan voor bepaalde programma's.
Geen Noto fonts en dergelijke en ook geen Aziatische fonts.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/20, 08:03:59 door h2o »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/09/20, 08:19:57 »
Ik ben nu op mijn werk, maar thuis heb ik die installatie staan en zal dan wat schermfoto's proberen te maken.

« Reactie #5 Gepost op: 2023/09/20, 09:19:29 »
Dank je wel, het is mij duidelijk. bij een volgende installatie zal ik er op letten en toepassen.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #6 Gepost op: 2023/09/20, 09:49:00 »
In Mint doe ik het al een tijdje op de volgende wijze.

De onnodige fonts verwijder ik niet, doch deactiveer ze.

sudo apt-get install font-manager
Start deze font-manager (in Mint menu noemt het Lettertypebeheer) en deactiveer alle ongewenste fonts, dat is wel wat werk, doch slechts eenmalig.

In bestand /home/USER/.config/fontconfig/conf.d/78-Reject.conf staan nu alle AFgezette fonts. (Dat is in Mint toch zo)
Kopieer dit bestand ergens naar een bewaarmap.

En dan, later voor een nieuwe installatie:

1- Start font-manager
Dit brengt de nieuwe mappen:
/home/USER/.config/fontconfig
/home/USER/.config/font-manager

2- Sluit font-manager
3- Kopieer nu het bewaarde bestand naar:
/home/USER/.config/fontconfig/conf.d/78-Reject.conf
4- Herstart Linux

Je hebt nu terug enkel de fonts die je in je vorige Linux distro had.

Controleer het in LibreOffice.

Waarom verwijder ik de fonts niet?
In Mint gebruiken linux-apps xed en xournal bepaalde fonts en kom je anders in problemen.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #7 Gepost op: 2023/09/20, 14:43:02 »
Dank jewel emvedeesje. Met de fontmanager die tegenwoordig letteertype beheer heet ben ik wel bekend.
Maar je antwoord gaat voorbij  aan mijn vraag. Ik wilde lettertypen kwijt op de eenvoudigste manier  en niet verbergen!
Xubuntu 24.04 LTS

Offline h2o

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2023/09/20, 16:37:38 »
Bij installeren Xubuntu krijg je al snel dit scherm:

Kies dan de minimale installatie en de rest spreekt voor zichzelf.

« Reactie #9 Gepost op: 2023/09/20, 17:17:54 »
Dank!!  Altijd overheen gekeken :-[ :-[
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #10 Gepost op: 2023/09/20, 17:25:31 »
Ik werd even getriggerd door de vraag, want hier ook nog die onleesbare fonts.

De eerste opdracht (van Pjotr) uitgevoerd, en ik ben ze allemaal kwijt. Deze werkt in elk geval prima  8-)
Kreeg wel één melding "NAAM niet gevonden". Maar whatever, ze zijn weg  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2023/09/21, 14:17:09 »
Citaat
Dank!!  Altijd overheen gekeken :-[ :-[
Hier zit er nog een.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2023/09/23, 10:48:30 »
Ik heb vanmorgen een minimale Xubuntu geïnstalleerd.
Helaas zitten daar ook die vervelende fonts tussen.

Een rigoureuze en simpele oplossing zonder scripts is het volgende:
1. Installeer ncdu
sudo apt install ncdu2. Ga met ncdu naar de directory waar die fonts staan:
sudo ncdu /usr/share/fonts/truetype3. Verwijder de directories met de fonts die je wil verwijderen. Dat doe je met de toets 'd' (van delete).
Er wordt eerst een vraag gesteld of je deze bestanden/directories wilt verwijderen. Standaard staat deze op No. Pijltje rechte op don't ask me again is voldoende.
Nu wordt alles met de 'd' toets verwijderd.

Let op, ALLES wordt verwijderd, dus weet wat je doet
wanneer alles wat je wilt opruimen is verwijderd sluit je ncdu af met de 'q' toets (quit).

Noto bevat nog het een en ander aan rommel.
Verwijderen met
sudo apt remove fonts-noto*Alles wordt nu opgeruimd, nu alleen de essentiële noto fonts weer terugzetten:
Controleren met ncdu
sudo ncdu /usr/share/fonts/truetypesudo apt install fonts-noto-core
Dan nog zit er een hoop noto rommel tussen. In principe kun je ook helemaal zonder noto verder en de liberation fonts gebruiken.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2023/09/23, 11:18:28 door h2o »

« Reactie #13 Gepost op: 2023/09/23, 11:29:51 »
Wat is het probleem met die lettertypes eigenlijk? Dat ze ruimte innemen of zijn er nog andere nadelen?

Offline h2o

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2023/09/23, 11:33:00 »
Op zich is ruimte geen probleem, maar het is meestal een gedoe met een heleboel lettertypes die je dan ziet in bijvoorbeeld Libreoffice. Je moet dan veel meer scrollen dan nodig is.

« Reactie #15 Gepost op: 2023/09/23, 13:54:26 »
Wat is het probleem met die lettertypes eigenlijk? Dat ze ruimte innemen of zijn er nog andere nadelen?

Het zijn honderden fonts waar je niks aan hebt en je scrolt je een ongeluk. Ik heb aan 15 fonts op mijn systeem genoeg en de rest is bagger. Dus weg ermee. Het is gewoon irritant meer niet.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #16 Gepost op: 2023/09/23, 14:07:41 »
Ik heb vanmorgen een minimale Xubuntu geïnstalleerd.
Helaas zitten daar ook die vervelende fonts tussen.

Een rigoureuze en simpele oplossing zonder scripts is het volgende:
1. Installeer ncdu
sudo apt install ncdu2. Ga met ncdu naar de directory waar die fonts staan:
sudo ncdu /usr/share/fonts/truetype3. Verwijder de directories met de fonts die je wil verwijderen. Dat doe je met de toets 'd' (van delete).
Er wordt eerst een vraag gesteld of je deze bestanden/directories wilt verwijderen. Standaard staat deze op No. Pijltje rechte op don't ask me again is voldoende.
Nu wordt alles met de 'd' toets verwijderd.

Let op, ALLES wordt verwijderd, dus weet wat je doet
wanneer alles wat je wilt opruimen is verwijderd sluit je ncdu af met de 'q' toets (quit).

Noto bevat nog het een en ander aan rommel.
Verwijderen met
sudo apt remove fonts-noto*Alles wordt nu opgeruimd, nu alleen de essentiële noto fonts weer terugzetten:
Controleren met ncdu
sudo ncdu /usr/share/fonts/truetypesudo apt install fonts-noto-core
Dan nog zit er een hoop noto rommel tussen. In principe kun je ook helemaal zonder noto verder en de liberation fonts gebruiken.

Succes!

Bedankt voor deze uitleg h2o. zeer nuttig.  :) :)
Xubuntu 24.04 LTS

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #17 Gepost op: 2023/09/26, 09:19:30 »

Het zijn honderden fonts waar je niks aan hebt en je scrolt je een ongeluk. Ik heb aan 15 fonts op mijn systeem genoeg en de rest is bagger. Dus weg ermee. Het is gewoon irritant meer niet.
Dat jij die fonts niet nodig hebt, wil niet zeggen dat ze bagger zijn  :) Voor anderen (dan jou) zijn ze namelijk wél nuttig/essentieel, dus daarom zitten ze ook in de installatie.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik het probleem niet echt zag, maar dat is omdat ik LibreOffice in het geheel niet gebruik. Dat gezegd hebbende, snap ik jouw punt punt wel, want als je in LO Writer die font-selector naar beneden trekt, dan is het grootste gedeelte onbruikbaar c.q. onleesbaar (voor ons dan).

Een minimal-install lijkt me niet de oplossing, want dan heb je juist te weinig (geen?) fonts. Tenzij het zo is dat die minimal-install de 'vreemde' (niet-westerse) fonts eruit filtert, weet ook niet precies hoe dat werkt, want ook die minimal install gebruik ik eigenlijk ook niet.

Wellicht zou het een structurele oplossing zijn om de fonts te koppelen aan de taal, die installeer je altijd maar 1 (naast Engels) waarbij je later meerdere talen erbij kunt installeren. Dus praktisch gezien:  alleen als je Hindi installeert, krijgt je ook de Hndi-fonts (die voor ons onleesbaar zijn).
« Laatst bewerkt op: 2023/09/26, 09:21:08 door markba »

« Reactie #18 Gepost op: 2023/09/26, 13:02:57 »
Die fonts zijn echt een ingewikkelde materie en ik moet me er niet in vastbijten. De fonts die ik nu heb is wat ik nodig heb en/of wil gebruiken en dat is overzichtelijk.
Het woord bagger gebruik ik op persoonlijke titel ;)
Ondanks dat zijn er nog lijsten met fonts in het systeem aanwezig of die verborgen zijn weet ik niet: in synaptic komen ze niet voor maar als je in de terminal de opdracht: apt list *font* ingeeft verschijnt er weer een hele lijst met fonts, maar daar blijf ik dan maar  van af. Ik zie ze nergens aanwezig en dus zitten ze me ook niet in de weg.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline h2o

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2023/09/26, 15:25:33 »
Die fonts zijn echt een ingewikkelde materie en ik moet me er niet in vastbijten. De fonts die ik nu heb is wat ik nodig heb en/of wil gebruiken en dat is overzichtelijk.
Het woord bagger gebruik ik op persoonlijke titel ;)
Ondanks dat zijn er nog lijsten met fonts in het systeem aanwezig of die verborgen zijn weet ik niet: in synaptic komen ze niet voor maar als je in de terminal de opdracht: apt list *font* ingeeft verschijnt er weer een hele lijst met fonts, maar daar blijf ik dan maar  van af. Ik zie ze nergens aanwezig en dus zitten ze me ook niet in de weg.
Heb je al in je persoonlijke map gekeken?
./fonts en ./local/share

Offline h2o

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2023/09/26, 15:30:23 »
Wellicht zou het een structurele oplossing zijn om de fonts te koppelen aan de taal, die installeer je altijd maar 1 (naast Engels) waarbij je later meerdere talen erbij kunt installeren. Dus praktisch gezien:  alleen als je Hindi installeert, krijgt je ook de Hndi-fonts (die voor ons onleesbaar zijn).
Dit is denk ik een essentieel verschil met bijvoorbeeld Debian netinstall en de distro's die bijvoorbeeld Calamaris gebruiken met het installeren.
Bij een netinstall installeer je een basis en zet je erop wat er op moet komen, bij de andere manier wordt alles geïnstalleerd en moet je het eruit slopen.
Met gevaar om off-topic te worden, de eerste manier heeft mijn voorkeur.
Ik heb maar een klein aantal fonts en geen exotische Aziatische op mijn systeem staan.

« Reactie #21 Gepost op: 2023/09/26, 20:37:11 »
Citaat
Heb je al in je persoonlijke map gekeken?
./fonts en ./local/share
Ja, die map is helemaal leeg. Ik bewaar ze in  home/freek/ .fonts
Xubuntu 24.04 LTS

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #22 Gepost op: 2023/09/28, 13:23:46 »
.....
Met gevaar om off-topic te worden, de eerste manier heeft mijn voorkeur.
Ik heb maar een klein aantal fonts en geen exotische Aziatische op mijn systeem staan.
Voor een power-user geen enkel probleem om bij een minimal-install de ontbrekende elementen erbij te installeren. De overige 99% wil of kan daar niet over nadenken laat staan uitvoeren. Vandaar mijn voorstel/idee om dat via de language-pack te laten verlopen, dan heeft zowel de power-user als de 'gewone' gebruiker dit probleem niet meer.

« Reactie #23 Gepost op: 2023/09/28, 14:12:47 »

Het zijn misschien niet zoveel lettertypes, maar elk lettertype heeft een hoop sub-versies waardoor je fonts-lijst flink vol staat. Waar je nooit iets mee doet. Als je tussen duizend lettertypes moet zoeken naar je gewenste font en je moet er telkens 20-30 voorbij scrollen is dat op den duur best irritant. Tenminste, vind ik  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #24 Gepost op: 2023/09/28, 15:37:43 »
Als je tussen duizend lettertypes moet zoeken naar je gewenste font en je moet er telkens 20-30 voorbij scrollen is dat op den duur best irritant. Tenminste, vind ik  ^-^

En die irritatie is er nu niet meer en dat is prettig :)
Xubuntu 24.04 LTS