Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu versus Kubuntu-ondersteuning  (gelezen 1291 keer)

Offline Jenske

• Lid
Ubuntu versus Kubuntu-ondersteuning
« Gepost op: 2023/09/17, 14:00:26 »
Ik ben rond 2006 begonnen met Ubuntu te gebruiken. Ondertussen ben ik overgeschakeld naar Kubuntu sinds ongeveer 2020.

Op dit forum post ik af en toe vragen over Kubuntu en soms komen daar reacties op. De meeste reacties op dit forum gaan natuurlijk over Ubuntu, maar soms is dat lastig, omdat in Kubuntu net wat andere programmaatjes draaien of nodig zijn. Als ik elders op het internet zoek naar ondersteuning voor Kubuntu (met dus KDE en plasma), vind ik zeer weinig informatie.
Er zijn namelijk wat issues met Kubuntu / Plasma die ik maar niet uitgeklaard krijg: Bluetooth-verbindingen, Wayland, hier en daar een NVIDIA probleem, ...

De meeste informatie vind ik dus over Ubuntu (zonder K). Er bestaat wel een Kubuntu-forum, maar dat is bij verre na niet zo actief of gebruiksvriendelijk als dit Ubuntu-forum.

1 -- klopt mijn perceptie dat de ondersteuning voor Ubuntu veel groter is dan voor Kubuntu?2 -- zou ik niet beter op "gewoon" Ubuntu (GNOME) overstappen? Let wel: ik vind heel wat functionaliteiten in Plasma nuttig en nodig, dus ik zou willen dat dit in GNOME Ubuntu ook kan (al dan niet door een of ander Tweak-onderdeel te installeren.

Ik vind Kubuntu zéér goed aanpasbaar, maar als er iets misloopt, vind ik amper bruikbare informatie.

Maar ik verkeer dus in twijfel. Bezoek ik nu best de psychiatrie of kan iemand van jullie mij verlossen van deze twijfel?
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu versus Kubuntu-ondersteuning
« Reactie #1 Gepost op: 2023/09/17, 14:18:13 »
Twijfel is m.i. niet nodig.
Een ruwe schatting van mij, dat er op dit forum 75% Ubuntu gebruikers zijn, 20% Xubuntu gebruikers en 5% Kubuntu, Mate e.d.
Iedereen kan andere gebruikers met raad bijstaan, het is dus logisch, dat met Gnome er 15x zoveel reactie komen als voor KDE.

Het bovenstaande is zoals ik het zie, met de komst van Gnome-3 ben ik overgestapt op XFCE en had ik een soortgelijk probleem.
Inmiddels zijn er (voor mij gelukkig) meer XFCE gebruikers dan toen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #2 Gepost op: 2023/09/17, 16:44:10 »
Gebruik ook Kubuntu en denk dat het wel klopt wat je zegt. De schatting van Ron zou goed kunnen kloppen. Misschien is het ook zo dat Kubuntu niet de populairste distro is voor KDE (weet niet precies welke dan wel). Je zou i.p.v. Kubuntu ook kunnen kijken naar plekken waar ondersteuning van KDE wordt geboden (de bugtracker of algemene KDE-forums). Er zijn wereldwijd echt best wel wat KDE-gebruikers maar die zijn niet allemaal Nederlandstalig en gebruiken niet allemaal Kubuntu.

Het kan natuurlijk geen kwaad om de gewone Ubuntu eens te proberen om te zien of je problemen Kubuntu-specifiek zijn. Zelf hou ik het nog wel gewoon bij Kubuntu, ervaar er weinig problemen mee.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/09/17, 22:19:53 »
Ik wil gerust in het Engels praten met anderen, maar ... ik bots soms op situaties of begrippen die ik zelfs in het Nederlands al niet goed kan uitleggen, laat staan in het Engels.

Zo wilde ik bv. onlangs weten hoe ik mijn Kubuntu, die hier en daar wat taal-problemen heeft (mengt Engels en Nederlands) kan opnieuw worden ingesteld, zodat het lijkt alsof ik dat helemaal van nul ben opgestart vanaf een USB-stick. Geen idee hoe zoiets heet: cold restart, reset, default, stripped from customisations, ...?

En wat het verschil is tussen suspend, sleep is me ook niet duidelijk.

En daar mis ik voldoende Nederlandstalige ondersteuning.

Ik ben overgestapt op Kubuntu omdat ik nogal wat KDE-appliicaties gebruik: Kdenlive, Digikam. Ik ga ervan uit dat die beter draaien in KDE dan in Gnome, maar misschien ben ik verkeerd.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline h2o

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/09/18, 09:45:18 »
Ik ben overgestapt op Kubuntu omdat ik nogal wat KDE-appliicaties gebruik: Kdenlive, Digikam. Ik ga ervan uit dat die beter draaien in KDE dan in Gnome, maar misschien ben ik verkeerd.
Allereerst ben ik geen KDE of Kubuntu gebruiker. Maar deze vraag kan ik misschien wel oplossen.
Als je specifieke KDE programma's draait kun je het beste flatpak inzetten. Dan draaien de KDE programma's in een eigen container zonder het hele systeem omver te trekken.
Voor mijzelf gebruik ik Debian XFCE en voor KDE programma's zoals Kdenlive draait dit via Flatpak probleemloos. Er wordt dan een eigen KDE omgeving gecreëerd waarin het uitstekend draait, alle afhankelijkheden draaien uitstekend in die container.

Je zou dus in principe eens Xubuntu moeten draaien met flatpak. Bij installatie dan de minimale installatie uitvoeren en daarna de Snaps rommel naderhand opruimen (scheelt al vlug zo'n 2 GB).
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/09/18, 10:03:19 »
Allereerst ben ik geen KDE of Kubuntu gebruiker. Maar deze vraag kan ik misschien wel oplossen.
Als je specifieke KDE programma's draait kun je het beste flatpak inzetten. Dan draaien de KDE programma's in een eigen container zonder het hele systeem omver te trekken.
Voor mijzelf gebruik ik Debian XFCE en voor KDE programma's zoals Kdenlive draait dit via Flatpak probleemloos. Er wordt dan een eigen KDE omgeving gecreëerd waarin het uitstekend draait, alle afhankelijkheden draaien uitstekend in die container.

Je zou dus in principe eens Xubuntu moeten draaien met flatpak. Bij installatie dan de minimale installatie uitvoeren en daarna de Snaps rommel naderhand opruimen (scheelt al vlug zo'n 2 GB).
Ik denk dat als je veel kde applicaties gebruikt het beste Kubuntu kun draaien. Dat is toch de omgeving waarbinnen deze applicaties ontwikkeld zijn. Zelf heb ik debian KDE geïnstalleerd. En dat draait gewoon prima, zonder problemen ( al jaren!!).

De optie om met flatpak te werken voor KDE applicaties lijkt mij een goed alternatief als je een ander DE prefereert.  Persoonlijk probeer ik snap, flatpak en appimage zo veel mogelijk te vermijden.  Dus voor mij is dit geen optie

Elk DE kent problemen. Of het nu GNOME, KDE, XFCE of een ander DE is. Ik denk niet dat er een 'beste' DE is. Wel is het zo dat ik me thuis voel in KDE, goed kan werken met XFCE en hekel heb aan GNOME maar dat is helemaal persoonlijk.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/09/18, 10:05:42 »
|
|

Ik draai Mint Mate en daarvoor/naast Ubuntu gnome (sinds 2008) en daarvoor weer andere distributies (Red Hat, Suse, Slackware etc.)
Ik heb altijd KDE-programma's onder gnome gedraaid en gnome-programma's onder KDE en heb nooit gemerkt dat
dat ooit maar enig probleem gaf. Tja, je laadt een paar honder megabytes aan extra libraries......so what....

Ik mijd snaps en flatpak als de pest, ik vind dat een lelijk systeem dat diskruimte vreet op je root-partitie, ik heb mijn
homedirectory ook niet op mijn rootpartitie, mijn rootpartitie moet clean blijven naar mijn mening.
Dus als je Ubuntu gnome of Mint Mate gebruikt kun je best wel KDE-progs daaronder draaien zonder problemen, tenminste
ik  heb ze nooit gehad.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2023/09/18, 10:24:31 »
Ik mijd snaps en flatpak als de pest, ik vind dat een lelijk systeem dat diskruimte vreet op je root-partitie, ik heb mijn
homedirectory ook niet op mijn rootpartitie, mijn rootpartitie moet clean blijven naar mijn mening.
(even uit mijn hoofd, ik ben nu op mijn werk) je kunt deze oplossing gebruiken:
Ik heb alle flatpaks op een andere partitie staan, dus NIET op de root partitie.
Maar op de andere partitie een directory aan met de naam /flatpaks en symlink de /var/flatpaks hier naar toe. Kopieer dan ALLES naar de partitie waar /flatpaks op staat en herstart het systeem.
Vanaf nu draaien de flatpaks niet meer op de root partitie.

Overigens gebruik ik de flatpaks ook minimaal.

EDIT: Ik heb even op een oud laptopje gekeken. De standaard locatie van flatpak is /var/lib/flatpak. Dus vandaar een symlink maken naar de nieuwe locatie en dan alles uit /var/lib/flatpak naar de nieuwe locatie verplaatsen.
Wel met root rechten dus sudo gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/18, 10:55:55 door h2o »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2023/09/18, 11:14:13 »
(even uit mijn hoofd, ik ben nu op mijn werk) je kunt deze oplossing gebruiken:
Ik heb alle flatpaks op een andere partitie staan, dus NIET op de root partitie.
Maar op de andere partitie een directory aan met de naam /flatpaks en symlink de /var/flatpaks hier naar toe. Kopieer dan ALLES naar de partitie waar /flatpaks op staat en herstart het systeem.
Vanaf nu draaien de flatpaks niet meer op de root partitie.

Overigens gebruik ik de flatpaks ook minimaal.

En hoe groot maak je dan de partitie waar de flatpaks op komen ? Ik vind dat min of meer hetzelfde probleem.
Mijn rootpartitie is nu 25 GB (in de loop van jaren en jaren gegroeid van 15 tot 25). Ik heb nu nog zo'n 7 GB over
en heb heeeel veel extra software ge-installeerd (een kale rootpartitie heeft na installatie zo'n 6 a 7 GB aan data)
Ik vind het heel onduidelijk hoeveel data aan diskruimte flatpaks kosten (en gaan innemen,heel veel volgens mij)
« Laatst bewerkt op: 2023/09/18, 11:16:23 door aartje »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2023/09/18, 11:24:52 »
@Aartje. Ik heb zelf een root partitie van 8 GB (jawel) en omdat ik flatpak symlink blijft dat ook zo. Flatpak is afhankelijk wat je ermee installeert pak 'm beet zo'n 4 GB. Gebruik je vooral GTK programma's of alleen KDE programma's dan valt dat best wel mee. Als je ze beiden gebruikt is dat natuurlijk wat meer.
Een halve KDE installatie op een GTK systeem zoals XFCE of Gnome voorkom je ermee, net zoals een halve GKT installatie op een puur KDE omgeving.

Voor bijvoorbeeld Debian Stable is het een uitkomst als je de nieuwere pakketten wil gebruiken. In dat geval een kale Debian Bookworm installeren met een minimale desktop zoals XFCE en de rest via flatpaks. Daarmee voorkom je een Debian Testing installatie.
Zo kun je flatpak dus flexibel inzetten als dat nodig en (vooral) wenselijk is.
Flatpak is dus geen must-have, maar een optionele oplossing.

Voor de topic starter zou dat dus een uitkomst wezen door een minimale Xubuntu te installeren, de snap verwijderen en flatpak inzetten voor KDE programma's.