Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software centrum  (gelezen 2038 keer)

Software centrum
« Gepost op: 2023/09/15, 08:05:42 »
Het is al een tijd aan de gang het het Software Centrum niet goed meer werkt. En dat is niet voor het eerst.
Bij het opstarten blijven alle categoriën leeg of het duurt enkele minuten dat de afbeeldingen in de categoriën zich laden.
Met Synaptic heb ik het SWC verwijdert en opnieuw geïnstalleerd: maakt niks uit, hij doet het doet niet.
Afsluiten en opnieuw opstarten: alles blijft leeg. In de vorige edities van Xubuntu gebeurde dit ook al zo nu en dan, maar nu is ie helemaal onbruikbaar.
Met de zoek functie wil een door mij gewenste applicatie nog wel eens opduiken, maar meestal lukt dat ook niet.
Wat is er met mijn machine of het Software Centrum aan de hand?
Volgens Synaptic is het SWC geïnstalleerd.
Xubuntu 24.04 LTS

Re: Software centrum
« Reactie #1 Gepost op: 2023/09/15, 08:11:38 »
sudo apt update && sudo apt -y upgradeprobeer dit eens

https://www.dz-techs.com/nl/ubuntu-software-center-not-working-fixes
« Laatst bewerkt op: 2023/09/15, 08:13:54 door pinokkio »
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/09/15, 10:02:08 »
Citaat
Bij het opstarten blijven alle categoriën leeg of het duurt enkele minuten dat de afbeeldingen in de categoriën zich laden.
Ik heb ook Xubuntu (22.04), maar hier is na zo'n vijf seconden "Software" (gnome-software) wel geladen.

« Reactie #3 Gepost op: 2023/09/15, 19:23:12 »
https://www.dz-techs.com/nl/ubuntu-software-center-not-working-fixes

Alle opdrachten uitgevoerd en het laatste resultaat is:
freek@freek-LIFEBOOK-E754:~$ sudo apt install --reinstall software-center
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Pakket software-center is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron

E: Pakket 'software-center' heeft geen kandidaat voor installatie
freek@freek-LIFEBOOK-E754:~$

Volgens Synapticis het sanwezig
« Laatst bewerkt op: 2023/09/15, 19:26:40 door Polleke »
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #4 Gepost op: 2023/09/15, 19:59:14 »
heb je al resultaat?

« Reactie #5 Gepost op: 2023/09/15, 20:08:34 »
Nee, erg frustrerend. Zodra ik het Software Centrum open zie ik de openingspagina en de categoriën en op welke categorie ik ook klik alles blijf blanco.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/09/15, 20:09:17 »
Citaat
Als je een 'reinstall' van "Software" wilt doen, dan moet je de naam gnome-software gebruiken.

« Reactie #7 Gepost op: 2023/09/16, 07:14:55 »
freek@freek-LIFEBOOK-E754:~$ sudo apt install gnome-software
[sudo] wachtwoord voor freek:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
gnome-software is reeds de nieuwste versie (41.5-2ubuntu2).
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 14 niet opgewaardeerd.
freek@freek-LIFEBOOK-E754:~$
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #8 Gepost op: 2023/09/16, 08:09:11 »
Citaat
Als je een 'reinstall' van "Software" wilt doen, dan moet je de naam gnome-software gebruiken.
Dat stond ook in die link om gnome-software te herinstalleren,vermoedelijk niet uitgevoerd?

« Reactie #9 Gepost op: 2023/09/16, 08:10:24 »
Nee, erg frustrerend. Zodra ik het Software Centrum open zie ik de openingspagina en de categoriën en op welke categorie ik ook klik alles blijf blanco.

Ook mogelijk dat de cache beschadigd is voer de codes uit die je terug vind in de link?

« Reactie #10 Gepost op: 2023/09/16, 10:50:32 »
Alle opdrachten in het desbetreffende artikel heb ik uitgevoerd met als resultaat een totaal niet bruikbaar software centrum.
Het weekend gaat Xubuntu eraf en installeer ik een vorige LTS  versie die probleemloos werkte, maar ik moest zo .nodig de nieuwste versie hebben.
Niet alles wat nieuw is, is ook beter blijkt maar weer.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2023/09/16, 11:24:59 »
@Polleke, probeer anders Mint 21.2 Xfce met Gnome uiterlijk die gelijk is aan Xubuntu 22.04.3 Lts.
Zelfs het menu pictogram kun je veranderen in die van Xubuntu.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2023/09/16, 12:42:42 »
Citaat
Het weekend gaat Xubuntu eraf en installeer ik een vorige LTS  versie die probleemloos werkte, maar ik moest zo .nodig de nieuwste versie hebben.
Als je dit plan doorzet, dan wens ik je toe dat de problemen opgelost zijn. Maar ik heb mijn twijfels. Ik heb hier ook Xubuntu 22.04, maar ik ondervind niet dezelfde problemen met gnome-software als die jij hebt. Daarom veronderstel ik dat het niet aan versie 22.04 ligt. Ik kan me ook niet herinneren dat in 20.04 het opstarten van 'Software' veel sneller ging dan nu. Overigens moet ik de eerder genoemde vijf seconden wat nuanceren: zojuist duurde het opstarten ca. 20 seconden.

« Reactie #13 Gepost op: 2023/09/16, 14:12:15 »
Ik heb ook zo mijn twijfels aan het succes daarvan, maar ik snap niet dat een softwarecentrum wat altijd goed heeft gewerkt het opeens niet meer doet en dat geen van de aangedragen oplossingen (ik ben iedereen zeer erkentelijk) werkzaam is. Ik krijg ook geen foutmeldingen bij het opstarten van het SWC dus tast ik volledig in het duister :'(  over het hoe en waarom.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #14 Gepost op: 2023/09/16, 21:53:33 »
Hoe ik er opgekomen ben weet ik niet maar in de verborgen mappen van de Home map zet een .cache map met daarin een map gnome-software.
Die map heb ik weggegooid. In een eerder stadium was die opdracht ook al in de terminal uitgevoerd maar dat is blijkbaar niet gelukt ook al heb ik geen foutmelding gezien.
Na het verwijderen van de gnome-map en het opstarten van het software centrum komt de melding dat het centrum eerst opgestart moet worden. Ik klik op de knop Opstarten en het softwarecentrum laat de startpagina zien. De categorieën blijven leeg, maar door vaak met de muis op een categorie te klikken wordt die uiteindelijk geladen. Na afsluiten en opnieuw opstarten loopt alles weer vlotjes. Het softwarecentrum kan ik weer gebruiken.
Xubuntu 24.04 LTS