Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu is kapot  (gelezen 1346 keer)

Xubuntu is kapot
« Gepost op: 2023/08/31, 22:04:36 »
Zonder enige aanleiding (ik heb er niks van gemerkt) is Firefox vanuit de werkbalk niet meer te starten. Geen probleem, ga gewoon verder met Chrome en los het later wel op. Chrome komt bij het opstarten opeens met de melding: updaten en als ik daarop klik is Chrome verouderd en wenst opnieuw geïnstalleerd te worden. Dit lijkt een voorbode voor een nieuwe schone installatie, maar ik probeer eerst met Time Shift verschillende  herstelpunten terug te zetten, die succesvol verlopen maar het brengt geen enkele verbetering. TimeShift zou de redding moeten zijn maar is dat blijkbaar niet. Hoe kan dat?
Xubuntu 24.04 LTS

Offline ajjp

• Lid
Re: Xubuntu is kapot
« Reactie #1 Gepost op: 2023/08/31, 22:14:40 »
Als Firefox de snap-versie is, dan kun je proberen in de terminal uit te voeren:
sudo snap refresh

« Reactie #2 Gepost op: 2023/08/31, 22:32:16 »
Dat heb ik vanmiddag net uitgevoerd omdat ik daar een notificatie van kreeg: pending refresh Firefox of zoiets.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/09/01, 08:51:32 »
Knoei voorlopig niet verder met timeshift. Kijk eens in de terminal of je pakketsysteem in orde is, en probeer daar behoorlijk bij te werken:

sudo apt update && sudo apt upgrade
sudo snap refresh

Indien geen foutmeldingen, dan is je systeem niet kapot.

- Wat komt er in de terminal als je firefox probeert via de de terminal te starten met het commando "firefox"?

- Probeer eens je firefox profiel aan de kant te zetten - hernoem de .mozilla folder onder "snap". Dan start firefox met fabrieksinstellingen op. Start Firefox dan wel op? Dan was het een probleem met de profielinstellingen.

« Reactie #4 Gepost op: 2023/09/01, 10:04:25 »
Dank je voor je support maar heb Xubuntu al opnieuw geïnstalleerd. Het enige waar ik nu nog mee zit is dat de 'direct doen' adviezen voor Xubuntu niet meer werken, dus ik moet nu veel opzoeken. Is TimeShift dan toch niet betrouwbaar als systeemherstel≃ vraagteken.
Zo krijg ik US met dode toetsen bijvoorbeeld niet geïnstalleerd, waardoor speciale tekens niet meer werken op het toetsenbord..
Xubuntu 24.04 LTS

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/09/01, 14:16:42 »
Misschien wel, misschien niet. Ubuntu komt in elk geval niet standaard met timeshift. Enkel verkeerde systeemingrepen kunnen je systeem kapot maken. In jou geval was je systeem waarschijnlijk niet kapot. Je moet het steeds eerst dichter bij huis zoeken.

Iemand met Xubuntu zal je moeten helpen met het correct configureren van je toetsenbord.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #6 Gepost op: 2023/09/01, 16:13:41 »
Menu > Instellingen > Toetsenboard > tabblad Indeling.
Wel de schakelaar rechts-boven op "uit" zetten, om iets aan te passen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/09/01, 16:20:31 »
Citaat
Zo krijg ik US met dode toetsen bijvoorbeeld niet geïnstalleerd, waardoor speciale tekens niet meer werken op het toetsenbord..
Als het via Instellingenbeheer > Toetsenbord > Indeling niet lukt, dan weet ik het ook niet. Ik heb Xubuntu en mijn instellingen staan op "Generic 105-key PC" en "Engels (VS) Engels(VS, internationaal, met dode toetsen)".
P.S. ik heb ooit Timeshift bij Xubuntu geïnstalleerd, maar het er snel weer afgehaald. Er gebeurden zaken die mij niet aanstonden, maar doordat het -denk ik- drie jaar geleden is, weet ik niet meer goed wat.

edit: te laat.

« Reactie #8 Gepost op: 2023/09/01, 17:48:23 »
Menu > Instellingen > Toetsenboard > tabblad Indeling.
Wel de schakelaar rechts-boven op "uit" zetten, om iets aan te passen.

Zie afbeelding. Geen dode toetsen en ook niet toe te voegen.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2023/09/01, 19:28:15 »
Druk op de toets toevoegen
Amerikaans / US met variant internationaal met dode toetsen.
Dit is de standaard voor bijna alle NL PC's en laptops.
Het Nederlands toetsenbord is alleen nog te vinden bij verzamelaars met een erg oud IBM toetsenbord
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #10 Gepost op: 2023/09/01, 21:46:10 »
Als ik op toevoegen klik verschijnt rechts de lijst met talen de Amerikaans / US met variant internationaal met dode toetsen komt daar niet in voor.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #11 Gepost op: 2023/09/01, 21:49:13 »
Wel iets van algemeen/standaard?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #12 Gepost op: 2023/09/01, 23:00:12 »
Nee, komt niet in de lijst voor.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #13 Gepost op: 2023/09/01, 23:23:23 »
In het rechterscherm van instelbare talen bij de indeling was ik niet op het idee gekomen op op het Engels uitklapbare teken te klikken. Daar kwam Engels (VS) Engels(VS, internationaal, met dode toetsen) dus wel in voor. Deze toegevoegd en ingesteld als toetsenbord layout enhet probleem is opgelost.
Het toetsenbord werkt nu weer naar behoren.  ^-^
Xubuntu 24.04 LTS