Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bij opstartmenu: waarom keuze (UEFI, gewoon, veilige modus, ...)?  (gelezen 952 keer)

Offline Jenske

• Lid
Als ik Kubuntu (23.04) opstart na een grote update, krijg ik soms het GRUB menu te zien. Daarin staan een viertal keuzes, die ik niet letterlijk kan weergeven, maar die ongeveer als volgt zijn:
  • gewoon kubuntu starten
  • kubuntu starten in veilige modus
  • nog wat mogelijkheden met oudere kernels
  • UEFI boot opstarten
Waarom moet ik kiezen?
Waarom zou ik kiezen voor UEFI? Wat is daarvan het nut? Is dat beter dan "gewoon" opstarten?
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vanadium

• Lid
Re: Bij opstartmenu: waarom keuze (UEFI, gewoon, veilige modus, ...)?
« Reactie #1 Gepost op: 2023/08/30, 09:54:18 »
De vierde optie zal je wellicht in de BIOS van je computer brengen.

Het grub menu krijg je ook te zien als de computer slecht werd afgesloten. Blijkbaar denkt het systeem na een grote update soms dat dat het geval is. Ik zou mij daar geen zorgen over maken.

« Reactie #2 Gepost op: 2023/08/30, 10:23:33 »
Als ik Kubuntu (23.04) opstart na een grote update, krijg ik soms het GRUB menu te zien. Daarin staan een viertal keuzes, die ik niet letterlijk kan weergeven, maar die ongeveer als volgt zijn:
  • gewoon kubuntu starten
  • kubuntu starten in veilige modus
  • nog wat mogelijkheden met oudere kernels
  • UEFI boot opstarten
Waarom moet ik kiezen?
Waarom zou ik kiezen voor UEFI? Wat is daarvan het nut? Is dat beter dan "gewoon" opstarten?
daaraan kan je zelf kiezen 1)kubuntu opstarten 2)ingeval van problemen kan je opstarten in veilige modus en proberen het probleem te achterhalen 3) mogelijkheid om indien nodig kernels te wijzigen/veranderen 4) uefi boot opstarten (gewoon afblijven) Dus in u geval de eerste regel kiezen
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/08/30, 11:24:33 »
Voor de duidelijkheid: ik heb geen problemen (toch niet met Kubuntu (woeahahaahaaah)).

Maar ik merk wél dat er soms, na een update van Kubuntu (zowat om de paar dagen), het systeem terug moet herstarten. En dan verschijnt dat menu met die mogelijkheden.
Ik heb eens UEFI aangeklikt en ik kom dan inderdaad op een soort instellingenmenu voor mijn computer. Daar heb ik niks te zoeken en dus klik ik er voorlopig niet meer op.

Soms vind ik wel dat Kubuntu iets teveel mogelijkheden aanbiedt, hetgeen voor normale gebruikers als ik verwarrend overkomt.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #4 Gepost op: 2023/08/30, 11:29:02 »
Ja best mogelijk maar die regels bij opstarten daar moet je gewoon overzien en gewoon klikken op kubuntu, en verder geen zorgen over maken.
Ik heb die regels ook staan en dan nog met 2 besturingsystemen erop, dus moet al goed uitkijken haha
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows