Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: weergave van menu van geïnstalleerde software  (gelezen 1021 keer)

Offline guus

• Lid
weergave van menu van geïnstalleerde software
« Gepost op: 2023/08/23, 22:06:36 »
ik ben helemaal nieuw met Ubuntu'linux
na het installeren van een aantal programma's blijken er een paar met een miniscuul menu (-balk), waardoor de  software eigenlijk onwerkbaar is.
kan ik dat veranderen ?

Re: weergave van menu van geïnstalleerde software
« Reactie #1 Gepost op: 2023/08/24, 00:05:18 »
Heb je toevallig een 4K/UltraHD-scherm (hele hoge resolutie) waarbij interface-elementen worden opgeschaald? In dat geval zou het kunnen zijn dat dit specifieke programma daar niet mee overweg kan. En dus op 100% wordt weergegeven terwijl bijvoorbeeld de iconen aan de linkerkant wel opgeschaald worden getoond.

In dit specifieke geval gaat het zo te zien om een Windowsprogramma dat je met Wine draait? In dat geval zou je hier iets aan kunnen hebben: https://askubuntu.com/questions/1337156/how-do-i-set-scaling-in-wine (kan het helaas zelf niet testen, geen 4K)

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/08/25, 10:18:26 »
Je kan, zeker als je nieuw bent, best gebruik maken van de standaard Ubuntu-programma's. Gwenview is er zo eentje (als alternatief voor IrfanView).

IrfanView is géén linux-programma, bij mijn weten en kan je best niet gebruiken, want dat moet je dan draaien onder WINE of iets vergelijkbaars.

Het heeft geen zin om een Linux-omgeving te starten en dan te proberen "gewone" Windows-programma's te laten draaien. Dan maak je het voor jezelf heel moeilijk. Als je bijvoorbeeld teksten wil maken, maak je dat in Linux met LibreOffice Writer of met AbiWord o.i.d., niet door MS Word te proberen te laten draaien.

In de 15 jaar dat ik Ubuntu / Linux gebruik heb ik nog nooit een programma tegen gekomen dat in Windows wél en in Linux niet kon vinden, maar ... vaak zien de Linux programma's er een beetje anders uit.

Kort: als je een Windows-programma wil gebruiken, doe dit onder Windows rechtstreeks en niet onder Linux.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline guus

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/08/26, 20:19:47 »
nee ik heb geen 4K/UltraHD-scherm, gewoon een laptopje

De irfanview draait mbv  WINE, maar Gwenview lijkt ook prima

Btw Tacent View en VPV vertonen hetzelfde gedrag.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/08/27, 10:48:20 »
Iemand heeft al een mogelijke oplossing aangereikt. Al geprobeerd?