Dank Pjotr, dit is inderdaad wat ik eigenlijk zocht. Ik vermoedde onterecht dat jouw zeer gerespecteerde volledige informatie en hulp achter het Google scherm was verdwenen. Gelukkig is dat anders.
Je stelt dat (het euvel) bij sommige apparatuur voorkomt. In mijn geval gebeurt dit alleen bij Ubuntu 22.04. Op een andere partitie staat Xubuntu 22.04 en daar kan ik kleppen hoe vaak ik wil, zelf een nacht de klep dicht met ongesloten programma's geeft na het openen van het deksel/klep geen enkele hapering.
Bij f doel je op de Laptop.
"Bij een laptop is het 't beste om gelijk daarna even het energiebeheer aan te passen om alternatieven in te stellen voor de pauzestand (bijvoorbeeld bij de standaardactie bij het sluiten van het laptopdeksel)."
Ik kan nergens iets over laptop deksel vinden, gebruik ik de verkeerde Ubuntu versie?
Het scriptje van jou Pjotr, heb ik gekopieerd, opgeslagen en na een herstart....
KOMT UBUNTU weer terug, wel met een hapering in de vorm van heel kort het scherm Ubuntu, dan net iets langer een volledig zwart scherm en dan staat Ubuntu er weer

Ik ben blij-gelukkig, dank dank. Vooral omdat ik begreep dat een harde reboot via de aan/uit knop niet altijd goed uitpakt voor het systeem.
met hartelijke groet, Cme
(xed gaf geen resultaat bij mij, gedit wel. Werkt xed nog wel in sommige gevallen?)