Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oude kernels verwijderen  (gelezen 1417 keer)

oude kernels verwijderen
« Gepost op: 2007/05/28, 18:59:44 »
Hey

Met een update van mijn Ubuntu Studios staan er nu twee verschillende kernels in mijn grub venster.

Kan ik de oude kernel op een of andere manier verwijderen of doe ik dit beter niet?
Ik denk dat na verloop van tijd de opstart lijst alsmaar groter gaat worden?

Groeten

Benny

oude kernels verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/28, 19:03:54 »
Dat kan.

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

en dan verwijder je de kernels die je niet nodig hebt.
Zo'n kernel ziet ongeveer zo uit. Let wel op dat je niet de verkeerde verwijderd en je kan beter even eerst een backupje maken.

Citaat
title      Ubuntu, kernel 2.6.17-11-generic
root      (hd0,2)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.17-11-generic root=UUID=806e828c-6ad0-4724-8fb9-3942a7c85581 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.17-11-generic
quiet
savedefault

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
oude kernels verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/28, 19:09:25 »
Je kan dan beter de hele kernel verwijderen, dat bespaart je ook weer een kleine 90MB aan schijfruimte :) (en dan komt de verwijderde kernel tenminste niet terug in de lijst te staan na een nieuwe kernel update :P) tip: doe dit pas wanneer je weet dat de nieuwe kernel perfect werkt met je systeem, want in héél sommige gevallen komt het voor dat een kernel upgrade conflicteert met jouw specifieke hardwareconfiguratie, en dan heb je de oude kernel nodig om nog op te kunnen starten.. maar dit komt normaal gezien niet voor -- maar better safe than sorry ;)

Dus als je weet dat de nieuwe kernel het goed doet (je kan ten minste opstarten enzo :)) dan kan je linux-image-oude-versie (bv.: linux-image-2.6.17-10-generic) verwijderen.. (via synaptic ofzo) Wel opletten dat je de nieuwe versie niet verwijdert..

Grub wordt dan ook automatisch aangepast en de verwijderde kernel zal niet meer zichtbaar zijn in de lijst.

--

edit:

als alternatief kan je ook instellen dat alleen de nieuwste kernel (of de 2 nieuwste kernels) zichtbaar mogen zijn in Grub.. dat kan je doen door het bestand /boot/grub/menu.lst aan te passen

Citaat
## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
##      howmany=7
# howmany=all
wordt dan bijvoorbeeld:

Citaat
## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
##      howmany=7
# howmany=2
Hierna moet je wel het commando sudo update-grub uitvoeren
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

oude kernels verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/28, 19:18:52 »
Bedankt!

Offline mcgyver

• Lid
oude kernels verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/28, 19:41:48 »
Goed dat je dat er bij zegt Profox (oude kernel niet direct weggooien). Bij mij krijg ik met de nieuwe kernel twee optische stations te zien die ik niet heb, nl. cdrom1 en cdrom2. Toen Feisty nog beta was had ik ook ong. zo'n probleem. Alleen kwamen toen ook nog 2 floppy drives te zien, terwijl ik er maar 1 heb.

Offline patrick

• Lid
oude kernels verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/28, 19:56:58 »
Hoe kan ik zorgen dat windows xp constant als eerste blijft staan als opstart systeem, als er nu een nieuwe kernel is verdwijnt mijn xp uit menu.lst.
hoe moet ik deze er terug in krijgen ik weet niet wat er juist stond.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
oude kernels verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/28, 20:08:20 »
Citaat van: mcgyver
Goed dat je dat er bij zegt Profox (oude kernel niet direct weggooien). Bij mij krijg ik met de nieuwe kernel twee optische stations te zien die ik niet heb, nl. cdrom1 en cdrom2. Toen Feisty nog beta was had ik ook ong. zo'n probleem. Alleen kwamen toen ook nog 2 floppy drives te zien, terwijl ik er maar 1 heb.
probleem rapporteren op launchpad!
https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
oude kernels verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/28, 20:10:59 »
Citaat van: patrom
Hoe kan ik zorgen dat windows xp constant als eerste blijft staan als opstart systeem, als er nu een nieuwe kernel is verdwijnt mijn xp uit menu.lst.
hoe moet ik deze er terug in krijgen ik weet niet wat er juist stond.
De juiste manier om menu.lst aan te passen:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/39988#p39988
Dus let op die automagic kernel afbakening!!

En wat er nu moet staan.. zal een beetje gokken worden denk ik :) Waarschijnlijk zoiets als dit:

Citaat
title           Windows
root            (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader     +1
(hd0,0) kan eventueel anders zijn -- afhankelijk van waar Windows zich bevindt op de schijf (sudo fdisk -l en als het bv. /dev/sda1 is, dan moet het 0,0 zijn [grub begint bij tellen vanaf nul])