Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu start niet meer op na update, GPU probleem  (gelezen 1357 keer)

Kubuntu start niet meer op na update, GPU probleem
« Gepost op: 2023/07/01, 07:43:32 »
Goedemorgen,

Deze morgen dacht ik rustig mijn werkzaamheden te gaan doen. Eerst even de machine updaten en daarna beginnen...Dat was te optimistisch want Kubuntu 22.04 start sindsdien niet meer op.
Dit probleem heb ik eerder gehad na een kernel-update en inmiddels weet ik dat ik de Nvidia drivers opnieuw moet instellen. Ik start via de grub op in de recovery modus en ik ga naar de instellingen van de stuurprogramma's. Ik selecteer de juiste driver en ik voer de verandering door (apply changes).
Ook dat was dit keer te optimistisch want de drivers schijnen niet beschikbaar te zijn dus kan ik ook niets aanpassen... Ik kan ook nergens een terminalcommando vinden om drivers geforceerd te installeren oid.
Ook in een oudere kernel opstarten werkte dit keer niet. Dat is opmerkelijk want normaal gaat dat altijd...

Wie weet wat te doen? Ik hoop dat er snel iemand met een oplossing komt, want ik kan dit vandaag echt niet gebruiken.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Kubuntu start niet meer op na update, GPU probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2023/07/02, 12:44:18 »
Voor wie het interesseert of dit misschien later leest en wel een oplossing zou hebben gehad: De twee laatste kernel updates blijken oem-kernels te zijn. Als ik in de grub kubuntu opstart met de laatste generic-kernel, doet alles het wel weer gewoon normaal. Is wellicht toch nog iemand die mij kan vertellen wat nu beter is? De generic of de oem kernel? En als dat toch de oem kernel blijkt te zijn, hoe los ik dan het probleem op met de gpu?

Offline Rodin

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/07/02, 16:27:26 »
Ik heb Xubuntu op de computer staan met de 5.19.0 kernel.
[knip]
Hebben meer mensen dit probleem?

Rodin, graag een eigen topic aanmaken en niet een vraag stellen in het topic van een ander.
« Laatst bewerkt op: 2023/07/02, 17:06:36 door Ron »

Offline DeBaas

• Lid
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/02, 20:15:59 »
Er zijn meer gemelde problemen met kernel updates en nvidia drivers.
Hier een mogelijke aanpak vanuit het internationale kubuntu-forum: https://www.kubuntuforums.net/forum/currently-supported-releases/kubuntu-22-04-jammy-jellyfish/post-installation-ax/671861-problem-with-kernel-updates

Ik weet niet of dat voor iedereen werkt, dus voorzichtig daarmee...   
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #5 Gepost op: 2023/07/03, 10:23:09 »
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110843.msg1072565#msg1072565

Ik kan niet geheel vaststellen of dit om een soortgelijk probleem gaat. Begrijp ik hier eveneens uit dat de OEM-systeemkernen de standaard zijn geworden?

« Reactie #6 Gepost op: 2023/07/03, 10:24:47 »
Er zijn meer gemelde problemen met kernel updates en nvidia drivers.
Hier een mogelijke aanpak vanuit het internationale kubuntu-forum: https://www.kubuntuforums.net/forum/currently-supported-releases/kubuntu-22-04-jammy-jellyfish/post-installation-ax/671861-problem-with-kernel-updates

Ik weet niet of dat voor iedereen werkt, dus voorzichtig daarmee...

Die vergt even wat nadere studie, toch zeker mijn dank hiervoor. ;)

« Reactie #7 Gepost op: 2023/08/01, 21:55:09 »
Na enige tijd geen aandacht te hebben besteed aan het probleem in dit topic, moest ik vandaag wel actie ondernemen. Het volgende:
Ik had tot nu toe ervoor gekozen om Kubuntu op te starten door in de grub voor de geavanceerde opties te kiezen en dan kernel: 5.19.0-46 te selecteren. Twee handelingen extra met de zekerheid dat alles het wel gewoon deed. Tot voor kort kon ik met de bovengenoemde kernel gewoon goed werken, tot ik vandaag updates binnenhaalde waarna prompt het scherm op zwart ging en er een harde reset nodig was om de machine weer aan de praat te krijgen.

Nu moest ik dus wel actie ondernemen en ik besloot eerst deze optie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110843.msg1072565#msg1072565. Die gaf niet het gewenste resultaat.
Dan is er nog deze optie:  https://www.kubuntuforums.net/forum/currently-supported-releases/kubuntu-22-04-jammy-jellyfish/post-installation-ax/671861-problem-with-kernel-updates
Ik kreeg van Asphyxia echter een waarschuwing er bij dat ik er voorzichtig mee moest zijn.

Ik probeer liever geen al te spectaculaire capriolen uit te halen, wat ik wil is dat mijn systeem gewoon werkt met mijn nvidia kaart (RTX 3070, mocht dit relevante info zijn) en dat hij ook nog gewoon werkt na een kernel-update. Kan iemand er iets over zeggen of de optie van kubuntuforums voor mijn systeem kans van slagen heeft of heeft iemand wellicht een andere oplossing?