Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird kopie terugzetten gaat maar deels goed  (gelezen 2117 keer)

Offline roeland

• Lid
Thunderbird kopie terugzetten gaat maar deels goed
« Gepost op: 2023/06/29, 12:17:28 »
Na een crash van een HP laptop met Linux Mint 20.3 xfce  heb ik met gebruik van een linux mint 20.3 xfce iso de bestanden nog kunnen vinden en van de gecrashte laptop een op externe ssd gezet.  Origineel en kopie zijn gelijk.  Als ik ze na nieuwe installatie wil terug zetten weigert de bestandsbeheerder vele bestanden teurg te zetten.  Die heb ik ´overgeslagen´ en gekeken wat het resultaat is na het afronden van het kopieren.  Nu, niet best, Thunderbird werkt wel maar ca. 20% is overgekomen.

Herkent iemand dit en is het op te lossen?  Ik moet zeggen dat ik in verleden dit probleem nooit heb gehad.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

• Lid
Re: Thunderbird kopie terugzetten gaat maar deels goed
« Reactie #1 Gepost op: 2023/06/30, 20:36:48 »
Bij het kopiëren van de ssd naar de nieuwe installatie ging iets fout, maar uit je informatie is moeilijk op te maken wat.

« Reactie #2 Gepost op: 2023/07/01, 17:30:54 »
Volg deze instructies...
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline roeland

• Lid
Re: Thunderbird kopie terugzetten gaat maar deels goed- opgelost
« Reactie #3 Gepost op: 2023/07/03, 15:33:25 »
Dank voor de reacties.  Ik heb het probleem gevonden.  In werk met Linux Mint 20.3, ik dacht mijn probleem goed uitgelegd te hebben, maar kennelijk niet.

Wat is er gebeurd: per vergissing heb ik de´ opstart´ van mijn actieve partitie verwijderd (ik had een externe SDD gekoppeld en heb een interne SSD.  Onbedoeld heb ik iets weggooid van mijn interne SDD, terwijl het bij de externe SSD moest gebeuren.  Dus mijn laptop werkte niet meer. Stom, maar een foutje is zo gemaakt.

Omdat de rest van de partitie nog intact was,  heb ik met een iso usb stick met Linux Mint 20.3 de nog aanwezige bestanden teruggehaald.  Het .thunderbird bestand wilde niet goed helemaal kopieren, dus heb ik gekopieerd wat mogelijk was.  Met als gevolg dat bij herinstallatie Thnunderbird wel opstartte, maar niet meer volledig was.  Bij latere kopieeracties kwam ik erachter dat je (in ieder geval bij Thunderbird) met sudo thunar de bestanden moet kopieren.

Ik moet zeggen dat ik al die jaren ´gewoon´ kon kopieren, maar nu dus niet.  Omdat ik een vrij recente backup had van Thunderbird is de schade beperkt.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline MKe

• Lid
Re: Thunderbird kopie terugzetten gaat maar deels goed- opgelost
« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/03, 16:03:56 »
Dank voor de reacties.  Ik heb het probleem gevonden.  In werk met Linux Mint 20.3, ik dacht mijn probleem goed uitgelegd te hebben, maar kennelijk niet.

Wat is er gebeurd: per vergissing heb ik de´ opstart´ van mijn actieve partitie verwijderd (ik had een externe SDD gekoppeld en heb een interne SSD.  Onbedoeld heb ik iets weggooid van mijn interne SDD, terwijl het bij de externe SSD moest gebeuren.  Dus mijn laptop werkte niet meer. Stom, maar een foutje is zo gemaakt.

Omdat de rest van de partitie nog intact was,  heb ik met een iso usb stick met Linux Mint 20.3 de nog aanwezige bestanden teruggehaald.  Het .thunderbird bestand wilde niet goed helemaal kopieren, dus heb ik gekopieerd wat mogelijk was.  Met als gevolg dat bij herinstallatie Thnunderbird wel opstartte, maar niet meer volledig was.  Bij latere kopieeracties kwam ik erachter dat je (in ieder geval bij Thunderbird) met sudo thunar de bestanden moet kopieren.

Ik moet zeggen dat ik al die jaren ´gewoon´ kon kopieren, maar nu dus niet.  Omdat ik een vrij recente backup had van Thunderbird is de schade beperkt.
Was je bestanden in je systeem aan het kopieren? Want bestanden in je home folder zou je zeker niet met sudo moeten kopieren. Dan worden ze eigendom van de root user en zou je geowne user er niet op kunnen schrijven. Het ".thunderbird' bestand zegt mij niet heel veel behalve een verborgen map in je home folder en die moet je zeker niet met sudo kopieren. Als je dat wel gedaan hebt moet je die nog van eigenaar laten varanderen m.b.v. chown.

Het klinkt meer alsof de userid van je bestanden op je usb stick anders was dan de uid van je user op je installatie, kan dat?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2023/07/03, 18:36:47 »
Dank voor de reacties.  Ik heb het probleem gevonden.  In werk met Linux Mint 20.3
Dan hoort het bericht niet tussen de Ubuntu vragen, dus verplaatst.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.