Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: crash  (gelezen 1748 keer)

Offline miel

• Lid
crash
« Gepost op: 2023/06/28, 17:23:53 »
Installed ubuntu 22.04 from usb stick.
Sinds die installatie minstens enkele keren per dag crash het systeem. Het scherm bevriest en pc regeert niet meer op muis of toetsbord. Na hoofdschakelaar uit en korte tijd wachten opnieuw opstarten en dan loopt het weer, soms een paar uren soms korte tijd. Dat gebeurt bij telkens verschillende toepassingen. Het gebeurt ook als ik of line werk.
ik heb alle mogelijkheden die ik ken onderzocht, stekkers, andere usb poorten gebruiken,
waar kan ik de oorzaak vinden?
Met vorige OS 20.04 heb ik nooit problemen gehad. Iemand een suggestie voor de oplossing?
Een vriendelijke groet, Miel

Offline X-E3

• Lid
Re: crash
« Reactie #1 Gepost op: 2023/06/28, 18:01:10 »
Alle updates geinstalleerd ? Kijk ook eens of je de juiste driver voor je videokaart hebt geinstalleerd.

Gr. Ben

« Reactie #2 Gepost op: 2023/06/28, 21:51:24 »
Wayland valt op. Je zou weer een sessie met de 'ouderwetse' X-server kunnen proberen. Moet je denk ik ergens bij het inloggen voor kunnen kiezen (gebruik momenteel zelf geen Ubuntu dus weet niet goed hoe het aanmeldscherm er nu uitziet)

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/06/29, 08:31:51 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline miel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/03, 16:53:55 »
Dat was schrikken, desktop crashed. Er ging iets heel erg verkeerd.  Uiteindelijk was de enige oplossing om een versie 21.10 te installeren en daarvoor een upgrade naar 22.04 uit te voeren.
Nu functioneert alles weer naar behoren. En ook de incidentele crashes en bevriezing van het beeld is niet langer aan de orde.
Gelukkig had ik alle bestanden veilig gesteld op een aparte HDD.
Die dingen kunnen gebeuren. Niets aan te doen, de waarschuwing die je gaf was terecht.
Maar we zullen door gaan. eenvriendelijke groet Miel

Offline miel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/07/19, 16:33:11 »
Dit probleem werd steeds hinderlijker. Vandaag heb ik een andere desktop geïnstalleerd.  En voorlopig gaat het goed, geen bevriezingsverschijnselen. Omdat het verschijnsel zich voor deed bij diverse applicaties heb ik besloten dat de hardware de oorzaak kan zijn. Welke weet ik niet en toch vermoed ik dat het in de grafische richting te zoeken is. De huidige pc is een heel ander merk dan falende een andere configuratie ook. Ik hoop dat ik nu een poosje rustig kan werken want wanneer telkens na het opstarten het zaakje stil staat daar schiet je ook niet mee op.
Dus voorlopig is mijn probleem van de baan.
Allen bedankt voor het meedenken, een vriendelijke groet Miel

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/08/04, 12:13:56 »
Zet wayland uit en schakel x11 in. Zelf (in Kubuntu) heb ik alleen maar zever en problemen met Wayland. Let wel: ik gebruik Kubuntu, géén Ubuntu.

Maar omdat ik ook problemen lijk te hebben met NVIDIA bij het opstarten, begin ik er stilaan aan te denken om alsnog naar Ubuntu over te schakelen (zoals ik tot voor enkele jaren gebruikte).
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline peer

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/08/04, 12:26:32 »
wayland en NVIDIA  werken, volgens mij,  niet goed samen.
Ik heb op één pc wayland (debian testing kde) draaien, gewoon om te kijken of het werkt. Tot nu toe is wayland gewoon stabiel. Wel zijn er een aantal X-toepassingen die niet werken in wayland. Zo levert 'yad' problemen op en had ik probemen met de scroll-instellingen van mijn 'logitech marble mouse'. Dit is gelukkig opgelost want dat zou echt een showstopper zijn.  Remote software zoals 'unified remote' werkt uitsluitend met X. De meeste software draait echter zonder problemen onder wayland (of X-wayland).

Offline miel

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2023/08/04, 15:08:52 »
Beste mensen ik ben bang dat ik in een discussie verzeild ben geraakt die ver boven mijn pet gaat.

Ik ga nu iets minder gestest met mijn muis om en geef programma's en sites als Google earth en Flight radar meer tijd om hun opdrachten uit te voeren.
Waarschijnlijk daardoor heb ik nu bijna geen last meer van bevriezing van het scherm.
In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie  "meedenken" over een oplossing.
Miel