Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e scherm niet gedetecteerd  (gelezen 817 keer)

Offline Rodin

• Lid
2e scherm niet gedetecteerd
« Gepost op: 2023/06/16, 17:55:07 »
Sinds kort heb ik een nieuwe laptop HP Victus 15-fa0290nd met een Nvidia RTX 3050 Ti videokaart. Naast Windows 11 Xubuntu 22.04 LTS geïnstalleerd. Onder Windows 11 werkt alles naar behoren.
Onder Xubuntu 220.04 werkt mijn 2e scherm wel via het dockingstation, maar niet als ik een 2e scherm direct aansluit (HDMI).

Ik heb alle Nvidia versies via Instellingen/Software en Updates geprobeerd. Die lossen geen van alle iets op. De Nouveau van Ubuntu laat wel het bureaublad zien, maar vervolgens kun je op dat bureaublad niets doen. De muispijl is wel te verschuiven.
Heb zo langzamerhand heel het internet af gegrasduind en kom het probleem vaak tegen met steeds weer andere oplossingen, die bij mij geen van alle werken.

Het is zeer merkwaardig, maar ik heb nog een andere laptop voor licht werk, een Acer Aspire 3 met een shared videokaart, waarop ik naast Windows 10 ook Xubuntu 22.04 heb geïnstalleerd. Daarop werkt alles.

Omdat ik Xubuntu op de HP Victus niet helemaal lekker vond draaien, heb ik eens naar de kernelnummers gekeken. Voor de Acer had ik afgelopen oktober de Xubuntu 22.04 gedownload. Deze heeft de kernel 5.15.0.
Voor de HP Victus heb ik afglopen maand nogmaals Xubuntu 22.04 gedownload en deze blijkt nu de kernel 5.19.0 te hebben. Ik dacht dat een (X)Ubuntu-versie rondom een kernel gebouwd was en dat deze onderwijl niet werd aangepast.....????
Overigens is de versie 5.19.0-43 slechts zelden (na een hele reeks foutmeldingen) op te starten, dus moet ik sowieso terugvallen op de versie 5.19.0-32 (ook met foutmeldingen, maar start altijd op), waar in ieder geval de programma's normaal direct opstarten. Bij de 43-versie (als die al opstart) moet ik lang wachten totdat het programma wil starten.
Ik heb dus 2 vragen:

1. Heeft iemand een idee hoe ik mijn 2e scherm direct aangesloten op de HDMI-ingang onder Xubuntu 22.04 aan de praat kan krijgen?

2. Is het mogelijk om de iets oudere kernelversie 5.15.0 via Synaptic te installeren op de HP Victus. Of is de HP daar te nieuw voor (kernel in eerdere Xubuntu 22.04 versie uitgekomen in april 2022 vs. HP Victus uitgekomen in aug. 2022)?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet,

Rodin

Offline Rodin

• Lid
Re: 2e scherm niet gedetecteerd
« Reactie #1 Gepost op: 2023/06/18, 16:35:05 »
Mijn probleem is opgelost. Ik kreeg gisteren een nieuwe kernelversie (5.19.0-45) bij de updates. Toen kon ik met die nieuwe versie helemaal niet meer opstarten. Heb die versie dus weer verwijderd inclusief de update van het Nvidia-package met de bedoeling om de 5.19.0-32 versie vast te zetten. In Synaptic zag ik dat alle Nvidia bestanden verwijderd waren en viel de laptop terug op de universele driver van Ubuntu, waarmee ik mijn 2e scherm ook niet meer aan de praat kreeg, ook niet via het dockingstation. Heb dus vanmorgen de versie 5.19.0-45 inclusief het Nvidia-package via Synaptic opnieuw geïnstalleerd.

Tot mijn niet geringe verbazing werkt nu alles naar behoren en kan ik mijn 2e scherm zowel via het docking station als direct aangesloten op de laptop gebruiken.

Geen makke idee hoe het kan, maar het werkt.

Een heel aantal mensen hebben mijn bericht gelezen, maar niemand schijnt er een oplossing voor te hebben. Mocht iemand zich er nog het hoofd over gebroken hebben: bedankt.

Re: 2e scherm niet gedetecteerd
« Reactie #2 Gepost op: 2023/06/19, 11:54:08 »
Goed dat je de oplossing ook beschreven hebt.
Worden we allemaal wijzer van.  :)
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)