Het kwam in mij op, omdat het op de telefoon kan.
Nu bedenk ik mij dat versleuteling van /home en root meer uit haalt. Of is het mogelijk om te werken met een sleutel op de schijf waarbij de passphrase wordt vervangen door de fingerprint. Dat de fingerprint omgezet wordt in een binaire code. Zo wordt de passphrase behoorlijk verlengd.
Zelf weten hoor, maar waarom zou je dat toch allemaal doen?
Je kunt individuele gebruikers WW beveiligen. En je kunt de HDD versleutelen (linux feature). Linux firewall. Een goeie die daar allemaal dan nog in komt.

Dat nog bekabeld achter een goede router met goede ingebouwde firewall. Fort Knox is er niks bij

Ja je zou zelfs met een usb-stick als sleutel of digisleutel nog meer kunnen beveiligen ...
Joh. Bedenk je. Het is nog altijd zo dat je zelf de deur open zet (trojans) en in/achter je computer laat. Zelfs óók met linux als je niet oplet, al is het dan moeilijker maar toch. En helemaal beveiligen lukt nooit. Irisscan en fingerprint zijn ook niet al te ingewikkeld te foolen.

Alles is te kraken. En in het extreemste geval slaan ze het wel uit je tot je mee werkt (als ook bij een zware kluis).
Ik zei al. Zelf weten. Jouw energie. Mij allemaal best. Maar je streeft utopia na. En waarvoor?