Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fingerprint, iris of gezichtsherkenning voor inloggen?  (gelezen 1029 keer)

Offline bart85

• Lid
Fingerprint, iris of gezichtsherkenning voor inloggen?
« Gepost op: 2023/05/30, 15:40:20 »
Wie heeft er ervaring met biometrische identificatie voor inloggen op Ubuntu of andere Linux systemen?

Is dit makkelijk in te stellen?
Overbodig?
Moet er hardware voor worden aangeschaft?
Grafisch inloggen in de display manager en/of ook in de terminal?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Re: Fingerprint, iris of gezichtsherkenning voor inloggen?
« Reactie #1 Gepost op: 2023/05/30, 16:49:30 »
Of het nodig is? Ik gebruik het niet en mis het niet. Gebruikers ingesteld met wachtwoord en dat is voldoende.
Heb een afkeer tegen biometrische gegevens, al vertrouw ik daar Linux dan best wel weer in. Maar toch, nee.

Ligt er volgens mij ook aan in wat voor setting je het gebruikt. Wie er (niet) bij de computer kunnen. 'Thuis' is al een eind beveiligd met je voor- en achterdeur sloten  =D Router(s) met firewall. WW erbij en wie komt er nog op.

Ja, fingerprint daar heb je hardware voor nodig. Zit soms op toetsenborden.
Voor iris-scan zou ik denken dat een cam genoeg is? Maar in elk geval ook hardware nodig.
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 16:52:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/05/30, 17:16:35 »
Het kwam in mij op, omdat het op de telefoon kan.

Nu bedenk ik mij dat versleuteling van /home en root meer uit haalt. Of is het mogelijk om te werken met een sleutel op de schijf waarbij de passphrase wordt vervangen door de fingerprint. Dat de fingerprint omgezet wordt in een binaire code. Zo wordt de passphrase behoorlijk verlengd.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #3 Gepost op: 2023/05/30, 21:03:59 »
Let wel op met bestellen dat veel vingerprint readers het gewoon niet doen in linux-land.

« Reactie #4 Gepost op: 2023/05/30, 21:21:27 »
Hier hadden we er een op ons vorige toetsenbord. Nooit ingesteld, maar linux herkende hem wel. Geluk gehad dan  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #5 Gepost op: 2023/05/30, 21:26:30 »
Het kwam in mij op, omdat het op de telefoon kan.

Nu bedenk ik mij dat versleuteling van /home en root meer uit haalt. Of is het mogelijk om te werken met een sleutel op de schijf waarbij de passphrase wordt vervangen door de fingerprint. Dat de fingerprint omgezet wordt in een binaire code. Zo wordt de passphrase behoorlijk verlengd.

Zelf weten hoor, maar waarom zou je dat toch allemaal doen?
Je kunt individuele gebruikers WW beveiligen. En je kunt de HDD versleutelen (linux feature). Linux firewall. Een goeie die daar allemaal dan nog in komt. =D
Dat nog bekabeld achter een goede router met goede ingebouwde firewall. Fort Knox is er niks bij 8-)

Ja je zou zelfs met een usb-stick als sleutel of digisleutel nog meer kunnen beveiligen ...

Joh. Bedenk je. Het is nog altijd zo dat je zelf de deur open zet (trojans) en in/achter je computer laat. Zelfs óók met linux als je niet oplet, al is het dan moeilijker maar toch. En helemaal beveiligen lukt nooit. Irisscan en fingerprint zijn ook niet al te ingewikkeld te foolen. ;)
Alles is te kraken. En in het extreemste geval slaan ze het wel uit je tot je mee werkt (als ook bij een zware kluis).

Ik zei al. Zelf weten. Jouw energie. Mij allemaal best. Maar je streeft utopia na. En waarvoor?
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 21:39:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -