Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alleen audio weergave bij video's  (gelezen 969 keer)

Offline Tuxjo

• Lid
alleen audio weergave bij video's
« Gepost op: 2023/05/15, 16:03:35 »
Via yt-dlp heb ik een aantal youtube video's in mp4 formaat gedownload naar een usb 3.0 stick.
Deze video's spelen video en audio probleemloos af op mijn desktop. Wanneer ik dezelfde video's op een (oudere) media player (Mede8er Med 400X) die gekoppeld is via HDMI met mijn TV afspeel, dan stopt de videoweergave na ca. 5 seconden (beeld bevriest), terwijl de audioweergave probleemloos verder gaat :o.

Iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe ik via de media-player zowel video als audio normaal afgespeeld krijg?

Offline peer

• Lid
Re: alleen audio weergave bij video's
« Reactie #1 Gepost op: 2023/05/16, 09:38:39 »
werken andere formaten (bv mkv of avi) wel??

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/05/16, 14:33:34 »
Wat er aan de hand is

Je oudere mediaspeler zal moeite hebben met HD resolutie. Dat is wat er volgens mij aan de hand is.

Je oudere mediaspeler begrijpt de codec: het afspelen van video gaat immers al bij aanvang. Dat is dus niet het probleem. Wel veresit decodering van hoge resolutie aan een hoge bitsnelheid voldoende processorkracht. En die ontbreekt bij jou. Het toestel gaat in staking, mogelijk doordat het de gegevens niet snel genoeg kan blijven verwerken, maar mogelijk ook omdat het videoprocessortje na vijf minuten te warm wordt.

Hoe wel afspelen?

Er zit niets anders op dan de video te transcoderen naar een " lichtere" video. De codec kan hetzelfde blijven (H264), maar de bitsnelheid moet omlaag. Enkel de bitsnelheid verlagen kan al helpen, maar zal al snel zeer zichtbare visuele artefacten met zich meebrengen. Beter is de videoresolutie te gaan reduceren, van full HD (1080 pixels hoogte) naar de helft (720 px) (waardoor je automatisch al de bitsnelheid ook met een factor van minstens 4 reduceert), maar je blijft nog heel goede, scherpe video overhouden.
« Laatst bewerkt op: 2023/05/16, 14:36:00 door vanadium »

« Reactie #3 Gepost op: 2023/05/16, 15:31:54 »
Let ook even op of je niet andere afspelers open hebt staan die je geluidskaart volledig in beslag nemen.
Als ik bijvoorbeeld ardour open heb staan heeft verder niets meer geluid. Fop ik mezelf ook nog weleens mee in haast voor ik dat besef.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/05/17, 19:30:02 »
[Hoe wel afspelen?

Er zit niets anders op dan de video te transcoderen naar een " lichtere" video. De codec kan hetzelfde blijven (H264), maar de bitsnelheid moet omlaag. Enkel de bitsnelheid verlagen kan al helpen, maar zal al snel zeer zichtbare visuele artefacten met zich meebrengen. Beter is de videoresolutie te gaan reduceren, van full HD (1080 pixels hoogte) naar de helft (720 px) (waardoor je automatisch al de bitsnelheid ook met een factor van minstens 4 reduceert), maar je blijft nog heel goede, scherpe video overhouden.

Duidelijk! Ik gebruik het volgende commando om te downloaden :
yt-dlp -f mp4 <video URL>
Ik gok dat er aan het commando iets toegevoegd moet worden waarmee ik aangeef dat er in 720 px moet worden gedwonload ipv 1080 px? Nou ben ik geen held op dit gebied. Weet jij wat het commando dan moet worden?

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/05/18, 18:29:30 »
Is dit het juiste commando voor downloaden in 720 px :

yt-dlp -f mp4 "best[height=720]" <url>

« Reactie #7 Gepost op: 2023/05/19, 11:52:07 »
Gebruik het nummer (ID) in de lijst.

Voor een lijst met de beschikbare formaten gebruik "F"
yt-dlp -F https://www.youtube.com/watch?v=aqz-KE-bpKQ

Dit geeft o.a.:
139 m4a   audio only
22  mp4   1280x720   

Voor het downloaden geef het nummer (ID) dat voor de vermelding staat in, je krijgt het volgende
Eerst Video bestand samen met het Audio bestand:
yt-dlp -f 139+22 https://www.youtube.com/watch?v=aqz-KE-bpKQ

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2023/05/19, 16:59:29 »
Wanneer ik yt-dlp -f 139+22 <url> gebruik, dan wordt enkel de audio gedownload.

Wanneer ik yt-dlp -f 22+139 <url> gebruik, dan wordt  audio EN video gedownload.

Moet het dan niet 22+139 zijn ipv 139+22?

« Reactie #9 Gepost op: 2023/05/19, 19:18:16 »
video is 22
audio is 139

Eerst de video en dan de audio.
Dus: 22+139

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2023/05/20, 12:02:38 »
video is 22
audio is 139

Eerst de video en dan de audio.
Dus: 22+139
Maar in jouw eerdere reply staat het dus omgekeerd. Daar schrijf je 139+22 in het commando. Vandaar dat ik in de war raak.

« Laatst bewerkt op: 2023/05/20, 12:32:41 door Tuxjo »