Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop Windows 11  (gelezen 2166 keer)

Offline Whitehawk

• Lid
Laptop Windows 11
« Gepost op: 2023/05/09, 06:05:54 »
Hallo Allemaal,

Ik heb een Windows 11 laptop die constant vastloopt. Ben van plan er Xubuntu op te zetten. Kan je dan nog steeds Skype,Discord,steam  gebruiken? En gaat de accu dan nog langer mee dan in Windows?

Re: Laptop Windows 11
« Reactie #1 Gepost op: 2023/05/09, 07:12:09 »
Goedemorgen,

Skype en Discord durf ik niet te zeggen, al lijkt het me wel aannemelijk dat er iets mogelijk is. Steam kan sowieso want er is een steamversie voor Linux beschikbaar. Je moet echter wel de nodige aanpassingen in je systeem doen om windows games op linux/xubuntu te kunnen draaien - uitleg volgt zo nodig - en dan nog is lang niet altijd gegarandeerd dat e.e.a ook werkt.

Wat is je ervaring/expertise met (X)ubuntu?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Whitehawk

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/05/09, 07:21:47 »
Ik had vroeger een pentium 4 met Xubuntu wat snel draaide

« Reactie #3 Gepost op: 2023/05/09, 08:45:19 »
Discord en Skype hebben versies voor Linux.

https://discord.com/download

https://www.skype.com/en/get-skype/
Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Whitehawk

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/05/09, 10:14:55 »
Dankje,  ik doe alleen aan chat en internet op men laptop.  Hoe zit het met accu gebruik dan eigenlijk?

« Reactie #5 Gepost op: 2023/05/10, 12:37:20 »
Skype heb ik geen ervaring mee dus kan ik niets van zeggen.

Discord werkt (chat en 'bellen') maar mogelijk niet alles. Geluid van de desktop streamen werkte bij mij bijvoorbeeld niet. Kon wel het beeld delen van mijn desktop met anderen maar niet het geluid. Misschien is dit inmiddels opgelost, al een tijdje niet meer geprobeerd.

Steam is zoals gezegd afhankelijk van de spellen die je speelt. De Steam client is er voor Linux en veel spellen zijn ook beschikbaar (al dan niet via Proton) maar geen 100% garantie dat Windowsspellen waar geen Linuxversie van is goed werken.

Accugebruik is ook lastig te voorspellen. Ga er maar vanuit dat de accu wat sneller leeg gaat met Linux maar het zou mee kunnen vallen. Is super afhankelijk van hoe goed de hardware wordt ondersteund qua energiebesparingsopties en bijv. schakelen tussen videokaarten als er meer dan 1 aanwezig is. Er zijn geloof ik wel programma's waarmee je het energiegebruik wat kunt inperken mocht het nodig zijn maar geen ervaring mee om iets zinnigs over te zeggen.

« Reactie #6 Gepost op: 2023/05/10, 13:48:46 »
Skype heb ik geen ervaring mee dus kan ik niets van zeggen.

Skype nu hier niet geinstalleerd, maar heb ik onder linux altijd prima kunnen werken.
Met Empathy kun je heel veel chat-opties in één proggie gebruiken.
Discord app is ook beschikbaar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Whitehawk

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/05/10, 17:09:26 »
Dank ik heb er kubuntu op gezet bevalt me beter. Had of heb alleen dat de realtek wifi kaart niet heel erg lekker werkt. Heb iets gedaan en nu lijkt het wat stabieler..

https://askubuntu.com/questions/1071299/how-to-install-wi-fi-driver-for-realtek-rtl8821ce-on-ubuntu-18-04

Heb een paar van deze stappen gedaan. Hij sluit nu wel beter af
« Laatst bewerkt op: 2023/05/10, 17:18:30 door Whitehawk »

Offline soppel

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2023/05/10, 17:36:31 »
Tot voor kort had ik Xubuntu XFCE  (+ studiopakketten) en daar werkte skype prima op.
2 weken geleden PC voor mijn vrouw met Mint neergezet, en ook daarop draait Skype vlekkeloos.

Onder Debian heeft het ook altijd gewerkt op een ouwe laptop (stond Win7 op, maar da's nooit gebruikt)

Dus dat kan je wel aannemen dat het lukt.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Whitehawk

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2023/05/10, 18:41:20 »
Mooi, het is mij ook gelukt . Maar wanneer komen er nieuwe kernels uit? Komt dat uit met een nieuwe LTS versie of ?

Mijn logitech webcam werkt nu ook gelijk. Op mijn Windows pc heb ik driver issues . Het lijkt allemaal goed op de wifi adapter na die soms wisseld.

« Reactie #10 Gepost op: 2023/05/10, 20:33:13 »
Mijn logitech webcam werkt nu ook gelijk. Op mijn Windows pc heb ik driver issues . Het lijkt allemaal goed op de wifi adapter na die soms wisseld.

=D =D =D LOL
Je wilt niet weten hoeveel prima kwaliteit hardware ik al gekocht heb voor een prikkie  ^-^ Want "Werkt niet meer onder windows. Want wordt niet meer ondersteund." Afgeschreven als onbruikbaar, maar nog prima werkend.
Tijdje terug gaven bepaalde merken beeldschermen ineens hele vage kleuren.  Kaai goei merk/type beeldscherm gekocht voor losgeld. Bleek achteraf driver-update problemen onder W en was niet lang na mijn aankoop opgelost. Onder linux deed hij het meteen perfect en nog steeds. Ik zie er nu deze tekst op verschijnen  =D
Hetzelfde met een Full-HD camera, paar tientjes. Midi-keyboard, tientje, 2x zelfs. Mijn ouwe webcam werkt weer. En zo nog wat meer. Heerlijk Linux!

Nou. Succes!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Whitehawk

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2023/05/10, 20:54:01 »
Gaaf wel leuk dat we hier over praten! Als hobbyist is dat echt leuk. Kan je mij ook misschien uitleggen waarom het afsluiten soms zo bizar lang duurt?

« Reactie #12 Gepost op: 2023/05/10, 21:49:38 »
Dank ik heb er kubuntu op gezet
-knip-

Uitstekende keuze (heb m zelf ook), veel Linuxplezier!

« Reactie #13 Gepost op: 2023/05/10, 21:55:02 »
Gaaf wel leuk dat we hier over praten! Als hobbyist is dat echt leuk. Kan je mij ook misschien uitleggen waarom het afsluiten soms zo bizar lang duurt?

Niet aan wie je het vraagt maar op welk punt duurt het afsluiten lang? Als dat is nadat de grafische desktop al is afgesloten zou je op ESC kunnen drukken om te zien wat er op de achtergrond allemaal gebeurt en op welke stap het afsluitproces dus 'hangt'. Je kunt eventueel ook een van de logboeken raadplegen (op Kubuntu kan dit grafisch in elk geval met KSystemLog) en het tjidstip van afsluiten daar terugzoeken, maar van het logboek kun je mogelijk ook schrikken als beginner ;)

« Reactie #14 Gepost op: 2023/05/11, 21:05:15 »

Is dat altijd zo? Ik draai ook Kubuntu en ik zie het af en toe wel eens gebeuren dat de machine wat langer over afsluiten doet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

« Reactie #15 Gepost op: 2023/05/11, 21:25:18 »
Ik ook inderdaad ZijneBalorigheid. Vooral als hij intensief gebruikt is zoals bijvoorbeeld als er lang zware bewerkingen gedaan zijn.
Maar misschien de swap nog wat aanpassen?

@Whitehawk
Ken je de website al van ons gewaardeerd medelid Pjotr? Daar vindt je heel veel tips en tricks.
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com
- I ♥ Linux -

Offline Whitehawk

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2023/05/12, 06:03:21 »
Ken ik niet. Zal kijken.  Het is misschien zeker een kubuntu dingetje maar in XFCE had ik het afsluit probleem niet .
Maar KDE bevalt me beter.

Kan je ook de keyring uitzetten? Die doet irritant
« Laatst bewerkt op: 2023/05/12, 06:15:24 door Whitehawk »

Offline peer

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2023/05/12, 09:15:41 »

Kan je ook de keyring uitzetten? Die doet irritant
Dit is een bekend probleem bij kde
Je kan het wachtwoord van de keyring vervangen door een  leeg wachtwoord (dus niets invullen). 

Offline peer

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2023/05/12, 09:21:29 »

Ik heb ook problemen gehad met mijn wifi-adapter. Soms was mijn 5gHz wifi netwerk zichtbaar en soms helemaal niet.  Na lang zoeken bleek dit te maken te hebben met mijn route die zelf het sterkste kanaal uitzocht . Ik ontdekte toen dat mij (wat oudere) wifi adapter niet alle kanalen van de router ondersteunt.  Door de router manueel op een vast kanaal in te stellen werkt mij wifi weer altijd.

« Reactie #19 Gepost op: 2023/05/12, 14:08:05 »
Ken ik niet. Zal kijken.

Doe dat maar eens  ^-^ Daar zul je veel van leren.
- I ♥ Linux -

Offline Whitehawk

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2023/05/12, 17:16:22 »
Mijn Swappiness staat op 60 . Maar het lukt mij niet om hem op 25 te zetten, het bestand bestaat niet

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2023/05/12, 20:13:26 »
Swappiness aangepast?

Controle: cat /proc/sys/vm/swappiness

Met gedit of andere tekstverwerker, als systeembeheerder,
gedit admin:///etc/sysctl.confen daarna plak onderin:
# Verminder de swapneiging
vm.swappiness=20
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Whitehawk

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2023/05/13, 09:07:32 »
Zal er naar kijken maar weet niet of ik er dit weekend aan toe kom.

Offline Whitehawk

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2023/05/14, 21:25:50 »
Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar. https://tinypic.host/i/oNjVD5