Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: software openen  (gelezen 669 keer)

Offline Josiane

• Lid
software openen
« Gepost op: 2023/04/26, 09:26:39 »
Hallo
Ik installeerde gisteren pas Ubuntu 24.04 op een laptop.
Nu ben ik allerlei software aan het installeren. Ik doe dat met 'ubuntu software', maar ook met de terminal.
Zo heb ik vandaag Gimp geïnstalleerd met de terminal. Dat is gelukt. Maar nu krijg ik het niet open.
Hoe open ik software?
Telkens ik software open, ook Gimp, dan krijg ik een venster dat zegt dat het safe is en hoeveel MB er gebruikt is om het te installeren, en dergelijke. Maar ik kan dan niet verder?
Dus hoe kan ik software openen die ik geïnstalleerd heb?
mvg
Josiane

Re: software openen
« Reactie #1 Gepost op: 2023/04/26, 13:49:58 »
Een programma starten kan op verschillende manieren. De meest voor de hand liggende is via de starter aan de linkerzijde van het scherm. Maar dan moet daar al wel een koppeling voor het betreffende programma staan.

Programma opstarten: druk op de windows/super toets op je toetsenbord (knop tussen de linker Ctrl en Alt toets), tik de naam van het programma in in het zoekveld dat je dan krijgt.

Koppeling toevoegen aan je starter: na het opstarten van het programma staat het bijbehorende icoon in de starter links van je scherm. Je kunt hem daar vast aan toevoegen door op met de linkermuistoets op het icoon te klikken en te kiezen voor 'toevoegen aan favorieten'. Als je de starter overzichtelijk wilt houden gebruik je die vooral voor programma's die je veel gebruikt. Anders kun je beter de bovenstaande methode gebruiken.