Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Thunar in plaats van Nautilus in Ubuntu laten "starten"?  (gelezen 1183 keer)

Offline Jenske

• Lid
Hoe Thunar in plaats van Nautilus in Ubuntu laten "starten"?
« Gepost op: 2007/05/28, 14:01:51 »
In Dapper Drake en Feist Fawn staat Nautilus als standaard bestanden-en-mappen-browser. Nu heb ik echter reden om Thunar te gebruiken. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat bij het klikken op m'n bureaublad of elders in mijn mappen Thunar de standaard bestandsbeheerder is en NIET Nautilus?
Ik kan natuurlijk nautilus eraf gooien via Synaptic, maar uit de verschillende posts begrijp ik dat Nautilus wel degelijk een aantal elementen kan of bevat die ik niet wil missen. Ik wil dus Nautilus behouden voor o.a. netwerktoegang, CD's branden en dergelijke.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

CrazyCentaur

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/28, 14:37:00 »
Zo ver ik weet is Thunar een onderdeel dat hoort bij de XFCE-omgeving, dus bij Xubuntu. Je weet wel: Ubuntu is uitgerust met Gnome, Kubuntu met KDE en Xubuntu met XFCE. Ik weet niet of je zo'n wezenlijk onderdeel van een andere omgeving als een 'verkenner' zo maar kunt toepassen binnen Gnome.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/28, 14:45:10 »
Normaal mag het geen problemen geven.  Gewoon thunar installeren.  En dan zou het eigenlijk moeten werken.  
Nautilus is wel verbonden met gnome, kijk bv naar het bureaublad enzow.
Dus thunar gebruiken gewoon gebruiken als file browser moet gaan.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/28, 14:57:15 »
@ CrazyCentaur,
Bedankt voor de info.

@ Siegi,
Dat klopt, maar ik wilde dus standaard thunar als "kijker" in mijn Ubuntu steken. Uit de informatie van CrazyCentaur leidt ik echter af dat ik daarvoor in feite best Xubuntu zou moeten installeren.

@ Beiden,
Ik zal eerst nog even knutselen met nautilus-als-standaard-en-thunar-voor-noodgevallen en dan zal ik binnen enkele weken wel zien of ik beter naar xubuntu zou overstappen. Per slot van rekening doet mijn nautilus-probleem zich alleen maar voor bij 1 --weliswaar veel gebruikte-- map in mijn PC, die honderden bestanden bevat.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline siegi

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/28, 15:03:48 »
kubuntu heeft konqueror heb je die al geprobeerd?
Misschien is kde dan wel iets voor jouw veel opties etc.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/28, 15:06:24 »
Natuurlijk kan je GNOME wel tweaken om een andere filemanager te gebruiken; het is tenslotte linux :)

Dit is een behoorlijk elegante oplossing (via scripting) die normale files in Thunar opent en speciale URL's nog in Nautilus opent:

http://assente.altervista.org/it/use_thunar_as_default_gnome_file_manager/
in de comments staan betere scripts dan die van de blogposter trouwens :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)