Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan partitie niet verkleinen met gparted  (gelezen 2127 keer)

Offline peer

• Lid
kan partitie niet verkleinen met gparted
« Gepost op: 2023/04/11, 15:17:48 »
Ik wil een partitie verkleinen met gparted (live iso). Het gaat om de partie SDA1 (zie bijlage) Bij deze partitie staat een uitroepteken. Er is dus iets mis.  Verkleinen gaat niet.  Gparted geeft als suggestie om check en repair uit te voeren. Echter dit gaat ook niet.
Als ik naar het plaatje in de bijlage kijk dan zie ik het volgende:
size: 54.93 GiB
used: 16.90 GiB
unused: 10.57 GiB

Used + unused = 27.47 Gib. Dat is veel minder dan de beschikbare 54.93 GiB. Ongeveer de helft van de partitie is dus niet toegankelijk.. Met Gparted kan ik dit niet herstellen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken??

Re: kan partitie niet verkleinen met gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2023/04/11, 15:30:00 »
De foto van gparted toont:
gele zone: in use
witte zone: free
grijze zone: de boosdoener

geel+wit samen zijn je 27.47GB

Het ziet er naar uit dat je best die partitie wist, opnieuw aanmaakt en formatteert, en Debian installeert.

Er gebeurt wel al eens iets dat onverklaarbaar is...

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/04/11, 16:02:46 »
ik heb inmiddels met gparted de partitie gekopieerd. Helaas is de fout ook meegekopieerd.

Momenteel laat ik photorec proberen om alle bestanden herstellen. Ik hoop dat daarna de partitie weer vol is. Dan kan ik verder. Maar ik ben bang dat dit ook niet gaat lukken. Lukt inderdaad niet; photorec loopt vast

Anders dan volg ik misschien jouw suggestie alle zonder het nieuwe installeren. De partitie verwijderen en een nieuwe maken. Daarna kopieer ik de inhoud van de kopie en verwacht ik dat ik weer opnieuw kan opstarten (evt met supergrubdisk)

met dd backuppen naar een kleinere partitie zou ook nog kunnen werken. Officeel kan dit niet maar het wil best eens lukken. Ik denk dat dik dit eerst maar eens probeer, Een partitie maken van 20Gib en dan de partitie van 54GiB kopieren met dd.

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/04/11, 16:31:02 »
de truc met dd is gelukt.
Ik heb de 54 Gib partitie met dd gekopieerd naar een 27GiB partitie. Aan het einde van het kopieren geeft dd een foutmelding dat er geen ruimte meer is. Maar de partitie wordt gewoon gezien door gparted, zonder uitroepteken en de partitie start ook gewoon op

« Reactie #4 Gepost op: 2023/04/12, 09:03:45 »
Dat is een truc om te onthouden !
Bedankt.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline bart85

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/04/12, 09:45:56 »
Als je dit met de zo doet lijkt mij dat er een fout in de partitie tabel ontstaat. Grootte van filesystem en de vermelding in de partitie tabel moeten gelijk zijn.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/04/12, 10:11:09 »
Als je dit met de zo doet lijkt mij dat er een fout in de partitie tabel ontstaat. Grootte van filesystem en de vermelding in de partitie tabel moeten gelijk zijn.
zou ik ook verwachten maar de partitie wordt gewoon gezien door gparted zonder foutmeldingen. 

Offline peer

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/04/12, 10:39:36 »
ik vermoed dat de fout die ik in eerste instantie tegen kwam in de partitie te maken heeft met kwaliteit van de hdd. Smartcontrol geeft de melding dat de disk bijna aan zijn einde is (toshiba, 60gb 2.5, IDE)