Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wachtwoord(en)  (gelezen 1467 keer)

Offline vinum

• Lid
wachtwoord(en)
« Gepost op: 2023/03/21, 08:35:00 »
Vermits ik de enige gebruiker ben van deze PC heb ik bij de (her-)installatie van versie 22.04 aangegeven geen wachtwoord nodig te hebben om in te loggen, ook om uit slaapstand te komen, en dat werkte goed.
Echter, na een aantal updates vraagt "het systeem" mij om de haverklap om mijn wachtwoord, en ik vind nergens een richtlijn om dit te omzeilen.
Kan iemand mij helpen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wachtwoord(en)
« Reactie #1 Gepost op: 2023/03/21, 10:26:13 »
Wanneer precies krijg je die vraag?

Offline vinum

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/03/21, 11:00:46 »
de browser Firefox vraagt nooit een wachtwoord, maar Opera en Brave (bijna) altijd, ook als ik de computer uit de pauzestand haal, alhoewel ik bij de installatie aangevinkt had nooit een wachtwoord te vragen

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2023/03/21, 11:43:25 »
Oké, dat zou je zo moeten kunnen aanpakken:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-3.html#ID18
(punt 18)

Offline vinum

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/03/22, 14:28:13 »
bedankt voor de tip, maar als ik het goed begrijp ben ik dan alle opgeslagen wachtwoorden ook kwijt? dan zal ik toch maar doorgaan met het ingeven van mijn root-wachtwoord

Offline bart85

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/03/22, 17:29:44 »
Je kunt voordat je de sleutelbos verwijdert een backup maken. Exporteren van wachtwoorden naar csv bestand. Daarna verwijder je de aangegeven bestanden. Inloggen zonder wachtwoord opgeven. Kijken of het nu goed gaat. Daarna backup importeren vanuit csv bestand.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline loti

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/03/22, 19:20:43 »
Misschien is het handiger en zeker veiliger  om je wachtwoorden niet in je browser op te slaan maar hier voor  een wachtwoordmanager te gebruiken, b.v. KeepassXc of Bitwarden.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/03/22, 21:10:32 »
ik heb voor mijn wachtwoorden reeds jaren een calc-bestand gemaakt, dat ik regelmatig bijwerk

Offline loti

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2023/03/22, 22:24:05 »
Als ik je goed begrijp sla je je wachtwoorden niet op in een browser, maar heb je een spreadsheet gemaakt met  wachtwoorden.  En hoe heb je dit beveiligd?

« Reactie #9 Gepost op: 2023/03/23, 06:25:32 »
« Laatst bewerkt op: 2023/03/23, 11:47:39 door Ronaldus »

Offline vinum

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2023/03/24, 09:31:46 »
Als ik je goed begrijp sla je je wachtwoorden niet op in een browser, maar heb je een spreadsheet gemaakt met  wachtwoorden.  En hoe heb je dit beveiligd?

dit bestand is op de "LibreOffice wijze" beveiligd in, alsmede een zestal backups op verschillende schijven en sticks.
het gaat in dit bestand niet enkel over wachtwoorden en logins, maar ook wachtwoorden van "buitenaf", zoals (oa) de smartphone(s)

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2023/03/24, 16:00:28 »
Tip ivm het opslaan van wachtwoorden in een spreadsheet (zoals LibreOffice Calc): schrijf niet je wachtwoord letterlijk op, maar gebruik een verwijzing die alleen jij kent.

Voorbeeld: je wachtwoord is !kEetGraagSla (dus met de "i" vervangen door uitroepteken. In plaats van dat wachtwoord dan gewoon letterlijk op te slaan kan je schrijven IkEetGraag Mijngroente. Je moet dan onthouden dat je overal "i" vervangt door een uitroepteken én wat jouw groente dan is. Als er dan al iemand je lijst van wachtwoorden kan binnen geraken, heeft die er het raden naar wat jij bedoelt met "Mijngroente".

En beveilig hoe dan ook je spreadsheet, natuurlijk, liefst met een ánder wachtwoord.
... Kubuntu 24.04 ...