Gratis OS en software bij je computer?
--> zodat de meerderheid gewend raakt aan dat OS en die software met als resultaat dat bedrijven dik betalen voor spul waar hun medewerkers al mee kunnen werken. Vandaar dat Google inzet op Chromebooks in het onderwijs.
Altijd gehad. Ook zakelijk.
Dat is nou net waar het om gaat. Hoe je daar in mee gaat (of niet).
Jarenlang een bedrijf gerund mede met Corel Office, terwijl MS office de standaard was. Eerlijk gezegd, Corel Office was beter, handiger werkbaar en zo.
En ik draaide liever rendabel lang op een OS dan dat ik me liet verplichten wéér een nieuwe 'snellere' pc te moeten kopen. Als je op de ouwe OS met gratis andere office nog een faktuur kunt versturen die gewoon betaald wordt, waarom zou je dan een nieuwere dure versie Office aan moeten schaffen met daarachter ook weer een snellere dure pc??

Gratis websites?
--> die host verdient aan de data van de bezoekers van jouw site
Sommigen. Niet allemaal. Er zijn er ook geweest die nastreefden het open internet navolging te geven, en het internet laagdrempeliger te maken.
Maar je hebt een punt dat het wel naar dat 'toezicht' gegaan is. Zonnet bijvoorbeeld heeft het lang volgehouden om open internet aan te bieden zelfs zonder registratie. Maar heeft als laatste uiteindelijk ook moeten zwichten.
Eind van het verhaal. Mijn bedrijf had bijvoorbeeld al een bedrijfswebsite (geen extra kosten) voor dat alle bekende grootste bedrijven in ons land dat hadden. Dankjewel open internet!!!
Er kan heel veel zonder dat er een directe financiële transactie tegenover staat maar liefdadigheid en vrijwilligerswerk uitgezonderd betaald iemand ergens toch de rekening.
Dat is nou precies mijn punt. Er zijn altijd alternatieven, dus je hoeft je niets duurs op te laten dringen.
Gratis internet/ISP?
--> vroeger met inbellen had die ISP een deal met je telefoon provider.
Maar voor mij was het gratis. Bij je betaalde ISP moest je ook inbellen, naast (toen nog behoorlijk hoge) abo kosten.
Ja, simpel gezegd, om op internet te komen moet je een pc kopen (KOSTEN!), en die 'gratis' OS bij die pc zal inderdaad ook wel ergens terug verdiend zijn. Maar of je de volle mep betaald of dat je voor jezelf gunstig inkoopt maakt nogal een verschil.
En vooral, als het dan ook nog goed zou werken, en lang genoeg zou blijven werken ... zonder opdringen wéér voortijdig een nieuwe pc te moeten kopen ...
Daarnaast werd je inderdaad ook toen al tegen gewerkt. Je wilt niet weten hoe vaak ik wel niet met KPN in discussie ben geweest over email op mijn telefoon. Dit was onmogelijk. Dit was alleen mogelijk met DUUR internet van KPN en anders niet. LOL
Nou, ik had alle email die ik had op mijn telefoon, zowel prive als zakelijk. Onmogelijk volgens KPN

LOL.
Eind van het verhaal, ik had al (als een van de weinigen) allerhande zakelijke diensten nagenoeg gratis, die destijds nog onbetaalbaar waren voor een MKB-er (honderden guldens/maand).
Ik heb ook
geen enkele moeite met betaalde diensten. Ik maar zelf ook gebruik van commerciële diensten op internet.
Wel heb ik moeite met het feit dat alles opgedrongen wordt, en je weinig tot geen keuze meer krijgt. Vooralsnog lukt het me grotendeels om me niet te laten dwingen, maar het kost soms wel stiekem moeite.
Dat is het mooie van internet (en software). Er zijn altijd alternatieven.
Dat gezegd terug naar waar het over ging, reclames.Blijkbaar is het aanvaardbaar om reclame (en meer commerciele sh*t) op te dringen. In het verlengde daarvan vind ik binnen de door mij geopperde visie dat mij alles toegestaan om dit net zo dringend tegen te gaan.

Waar staat in de wet dat ik
niet zelf mag bepalen wat ik binnenhaal op mijn pc en wat ik blokker (add-blockers e.d.)?
I play their game

Zij vragen er om (niet ik).