Even recapituleren wat ik nu weet over het probleem.
Bij opstart van het systeem krijg ik de message: "error, out of memory. press any key to continue".
Wanneer ik dat doe, crasht het systeem.
Met het aanpassen van initramfs.conf, waarbij compress=lz4 vervangen wordt door compress=gzip, krijg ik bij opstart weer: "error, out of memory. press any key to continue.
Wanneer ik dat doe krijg ik een message : "initramfs unpacking failed", maar de boot gaat verder en ik kan gewoon werken met de laatste ubuntu.
Wanneer ik daarentegen opstart met de shift key kom ik in grub met de keuze uit *ubuntu, geavanceerde opties voor ubuntu, of uefi firmware.
Wanneer ik de keuze "geavanceerde opties voor ubuntu" neem kan ik kiezen tussen linux 5.15.0-60-generic of linux 5.15.0-58-generic.
Beide keuzes werken dan prima zonder enige foutmessages bij het booten.
Er is dus geen probleem met de kernels maar met initramfs die crascht als de metest niet goed loopt blijkbaar.
Heb ondertussen memtester geïnstalleerd en probleemloos gelopen (kan enkel voor een deel van het geheugen).
Ik heb gisteren voor dat de fout zich voordeed wel de laatste updates geïnstalleerd waarbij ook firmware werd neergezet. De versie van de firmware nu is 1.187.36.
Misschien kan de firmware hier wel iets mee te maken hebben, maar ik heb daar geen inzicht in.
Als iemand me daar verder kan bij helpen...