Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen opstarten ububntu 20.04 lts...  (gelezen 906 keer)

Offline Kurt DM

• Lid
Problemen opstarten ububntu 20.04 lts...
« Gepost op: 2023/02/20, 14:03:30 »
Ubuntu 20.04. Na installatie van de laatste updates (waaronder linux firmware blijkbaar) problemen met het opstarten.
De eerste message die ik krijg : "error : out of memory. Press enter". Daarna komt een scherm waarbij ik de keuze krijg om onder meer een oudere versie van ubuntu te laden en deze werkt.
De keuze hierbij is tussen puntversie 58 en 60 van ubuntu generic. De versie die niet werkt is ubuntu-generic met als  puntversie 60. Degene die ik kan inladen en die dus werkt is de puntversie 58.
Ik gooi waarschijnlijk het best versie 60 eraf. Hoe ga ik best te werk om de situatie te herstellen en op een "normale " manier met versie 58 verder te gaan, of is er een alternatief?

Offline Kurt DM

• Lid
Re: Problemen opstarten ububntu 20.04 lts...
« Reactie #1 Gepost op: 2023/02/20, 14:45:56 »
Op eenvoudige linuxtips volgende gevonden als mogelijk voorlopige oplossing:
pas grub aan door GRUB_DEFAULT op de juiste nummer te zetten zodat puntversie 58 automatisch gestart word.
Ik vermoed dat ik bij een volgende hopelijk werkende puntversie dan gewoon terug in grub "grub_default" op 0 kan zetten om dan met deze versie verder te werken?

Als er andere betere oplossingen zijn laat maar weten....

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/02/20, 19:12:34 »
Even verder gezocht en op een Mint forum van Pjotr info gezien in verband met:
initramfs unpacking failed : decoding failed etc ... is een fout die ik ook zie verschijnen.

Pjotr verwijst dan naar eenvoudige linuxtips, waarin volgende commando's:
gedit admin:///etc/initramfs-tools/initramfs.conf
vervang compress=lz4 door bv compress=gzip , sudo update-initramfs -u en reboot
Als ik dit doe krijg ik nog steeds memory error, press any key.
Na eender welke key gaat de boot verder, wel met de boodschap dat uncompress niet gewerkt heeft, maar het systeem boot wel.
Zegt jullie dat iets meer?

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/02/21, 10:29:28 »
Even recapituleren wat ik nu weet over het probleem.
Bij opstart van het systeem krijg ik de message: "error, out of memory. press any key to continue".
Wanneer ik dat doe, crasht het systeem.
Met het aanpassen van initramfs.conf, waarbij compress=lz4 vervangen wordt door compress=gzip, krijg ik bij opstart weer: "error, out of memory. press any key to continue.
Wanneer ik dat doe krijg ik een message : "initramfs unpacking failed", maar de boot gaat verder en ik kan gewoon werken met de laatste ubuntu.

Wanneer ik daarentegen opstart met de shift key kom ik in grub met de keuze uit *ubuntu, geavanceerde opties voor ubuntu, of uefi firmware.
Wanneer ik de keuze "geavanceerde opties voor ubuntu" neem kan ik kiezen tussen linux 5.15.0-60-generic of linux 5.15.0-58-generic.
Beide keuzes werken dan prima zonder enige foutmessages bij het booten.

Er is dus geen probleem met de kernels maar met initramfs die crascht als de metest niet goed loopt blijkbaar.
Heb ondertussen memtester geïnstalleerd en probleemloos gelopen (kan enkel voor een deel van het geheugen).

Ik heb gisteren voor dat de fout zich voordeed wel de laatste updates geïnstalleerd waarbij ook firmware werd neergezet.  De versie van de firmware nu is 1.187.36.
Misschien kan de firmware hier wel iets mee te maken hebben, maar ik heb daar geen inzicht in.

Als iemand me daar verder kan bij helpen...