Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen bluetooth verbinding  (gelezen 1001 keer)

Offline baptist

  • Lid
geen bluetooth verbinding
« Gepost op: 2023/01/20, 14:15:59 »
Gebruik laptop Acer ES15 met Ubuntu 22.04. Er zit geen bluetooth in dus heb ik er een USB adaptor V5.0 ingezet. Geen verbinding.
Bij instellingen>Bluetooth wordt er geen apparaat gevonden.  Blijkbaar ben ik niet de enige . Volgende uitgevoerd:
sudo apt install blueman
sudo add-apt-repository ppa:blaze/rtbth-dkms
sudo apt-get update
sudo apt-get install rtbth-dkms
sudo vim /etc/modules

Vim herkent het systeem niet. Ook dit geprobeerd:
sudo apt install git
git clone git://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/firmware/linux-firmware.git
sudo cp linux-firmware/ar3k/AthrBT_0x11020000.dfu /lib/firmware/ar3k
sudo modprobe -r btusb
sudo modprobe btusb
Geeft geen resultaat. Aantal keren systeem opnieuw opgestart. Bluetooth blijft zoeken maar vindt niks.
In de log krijg ik:
BRCM / BCM -0489 -e 055.hcd Bluetooth: hci0:CSR: failed to suspend the device for our Barrot 8041a02 receive-issue workaround
Kom niet verder. Heeft iemand een idee hoe ik die bluetooth aan de praat krijg ?







Offline X-E3

  • Lid
Re: geen bluetooth verbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2023/01/21, 11:07:08 »
Is blue tooth geinstalleerd via synaptic?

Offline peer

  • Lid
Re: geen bluetooth verbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2023/01/21, 12:26:27 »
Wordt de usb bluetooth dongle wel gevonden met "lsusb":
lsusb
Bus 004 Device 003: ID 05e3:0723 Genesys Logic, Inc. GL827L SD/MMC/MS Flash Card Reader
Bus 004 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 006: ID 046d:c408 Logitech, Inc. Marble Mouse (4-button)
Bus 001 Device 005: ID 04a9:2220 Canon, Inc. CanoScan LIDE 25
Bus 001 Device 004: ID 256c:006d HUION Huion Tablet_H640P
Bus 001 Device 003: ID 0a12:0001 Cambridge Silicon Radio, Ltd Bluetooth Dongle (HCI mode)
Bus 001 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
mijn bluetooth dongle staat er gewoon tussen.


Offline baptist

  • Lid
Re: geen bluetooth verbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2023/01/21, 15:47:08 »
X-E3: met de dongle werkte het niet automatisch. Vervolgens Blueman met Synaptic geïnstalleerd, geen resultaat en daarna nog Bluedevil,
ook geen bluetooth verbinding.
Peer:  lsusb: 
Bus 003 Device 003: ID 0489:e055 Foxconn / Hon Hai BCM43142A0 broadcom bluetooth
Bus 003 Device 002: ID 0a12:0001 Cambridge Silicon Radio, Ltd Bluetooth Dongle (HCI mode)

Offline bart85

  • Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline peer

  • Lid
Re: geen bluetooth verbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2023/01/22, 08:52:40 »
X-E3: met de dongle werkte het niet automatisch. Vervolgens Blueman met Synaptic geïnstalleerd, geen resultaat en daarna nog Bluedevil,
ook geen bluetooth verbinding.
Peer:  lsusb: 
Bus 003 Device 003: ID 0489:e055 Foxconn / Hon Hai BCM43142A0 broadcom bluetooth
Bus 003 Device 002: ID 0a12:0001 Cambridge Silicon Radio, Ltd Bluetooth Dongle (HCI mode)
de laatste is exact hetzelfde als bij mij. Bij mij  (debian 11) werkt het out of the box

wat zie je bij het commando :
sudo rfkill
[sudo] password for peer:
ID TYPE      DEVICE      SOFT      HARD
 0 bluetooth hci0   unblocked unblocked
 1 wlan      phy0   unblocked unblocked

Offline baptist

  • Lid
Re: geen bluetooth verbinding
« Reactie #6 Gepost op: 2023/01/22, 09:50:21 »
Kan het zijn dat er 2 bluetooth apps. draaien die conflicteren ? zie 4 en 5  In mijn log vind ik dit:

20 jan 09:34:16 kernel: Bluetooth: hci1: BCM: 'brcm/BCM-0489-e055.hcd'
20 jan 09:34:16 kernel: Bluetooth: hci1: BCM: 'brcm/BCM-0489-e055.hcd'
20 jan 09:34:16 kernel: Bluetooth: hci1: BCM: 'brcm/BCM43142A0-0489-e055.hcd'
20 jan 09:34:16 kernel: Bluetooth: hci1: BCM: firmware Patch file not found, tried:
20 jan 09:34:16 kernel: Bluetooth: hci0: CSR: Failed to suspend the device for our Barrot 8041a02 receive-issue workaround
20 jan 09:33:45 kernel: Bluetooth: hci0: urb 0000000037b8ca67 failed to resubmit (2)
20 jan 09:33:45 kernel: Bluetooth: hci1: urb 0000000038dc7723 failed to resubmit (2)

commando rfkill:
0 wlan      acer-wireless  unblocked unblocked
 1 bluetooth acer-bluetooth unblocked unblocked
 2 wlan      phy0           unblocked unblocked
 3 wlan      brcmwl-0       unblocked unblocked
 4 bluetooth hci0           unblocked unblocked
 5 bluetooth hci1           unblocked unblocked

Offline baptist

  • Lid
Re: geen bluetooth verbinding
« Reactie #7 Gepost op: 2023/01/22, 10:18:53 »
Bart85 suggestie:

In terminal blijft na commando sudo hcitool -i hci1 lescan  LE Scan ..    maar er komt nua 10 minuten nog geen response

ID TYPE      DEVICE              SOFT      HARD
 0 wlan      acer-wireless  unblocked unblocked
 1 bluetooth acer-bluetooth unblocked unblocked
 2 wlan      phy0           unblocked unblocked
 3 wlan      brcmwl-0       unblocked unblocked
 4 bluetooth hci0           unblocked unblocked
 5 bluetooth hci1           unblocked unblocked
jan@jan-Aspire-ES1-520:~$ sudo hcitool -i hci1 lescan
LE Scan ...

Offline baptist

  • Lid
Re: geen bluetooth verbinding
« Reactie #8 Gepost op: 2023/01/22, 10:32:59 »
Ging steeds naar de bovenbalk om bij Bluetooth instellingen mijn koptelefoon te verbinden.
In mijn toepassingen zit Bluetooth beheerder. Na wat instellingen hierin werkt het nu perfect.
Waarom het zoeken van apparaten via de bovenbalk niet werkt en via de app wel ?
Bedankt voor alle hulp. Opgelost !!!