Gedeeltelijk met je eens @Jenske
Niet moeilijker maken dan noodzakelijk, om risico op doen te vermijden.
Maar neem ook mee dat in een uitgebreide berekening welke door loopt het veelvuldig handmatig overnemen van doorlopende gegevens voor een nóg groter risico op fouten zorgt.
Ik ben zelf echter veel strenger opgevoed, t.t.z. dat je aanpassingen in je model wél laat doorwerken op je oude gegevens ook. Zo kan je bij eventuele analyses achteraf óók gebruik maken van de oudere gegevens.
Ik snap dat voor bepaalde historische gegevens het inderdaad zinvol kan zijn deze wél vast te zetten.
Ik heb bv een millioenenbedrijf beheerd (dat zijn heel wat getalletjes, transacties en groepjes

). Waarbij de budgettering op basis van verwachtingen door de bestuursleden voor een jaar, per maand en per uitgave- en inkomstengroep werd gespecificeerd (doelstellingen, kostenbeheersing).
Waarbij deze gegevens ook nog daarnaast lopende het jaar actueel werden ingevoerd, welke weer vergeleken werden met de budgettering. Waardoor deze elk moment controleerbaar inzichtelijk te vergelijken waren in één oogopslag
Denk hierbij alle mogelijke en ingewikkelde bedrijfsgegevens. Zoals banksaldi, afschrijvingen, reserveringen en veel meer.
Jaar op jaar doorlopend. Dan heb je het niet meer over een "excelletje" maar over ultieme mogelijkheden.
En ik kan je vertellen,

dat, waarbij ook nog veel gegevens doorliepen (handmatig = zeer groot foutrisico), krijg jij nooit zo inzichtelijk op één weekblad

Alle gezins- inkomsten en uitgaven, per groep gespecificeerd per maand (blad 14 bron bedragen vaste kosten, blad 1 overzicht), verwerkt per jaar, krijg je ook niet inzichtelijk op één werkblad. Al helemaal niet foutloos als je elke maand alle eind saldi en doorlopende kosten handmatig over moet gaan zetten.
En inderdaad, energieverbruik met alleen maandstand en elk een jaar alleen één meterstand overnemen en tarief aanpassen, ja dat staat op één sheet. Kun je nog steeds het nieuwe jaar beginnen op blad 1 waardoor de vorige jaren telkens een tabblad naar achteren schuiven en beschikbaar blijven om terug te kijken/vergelijken.
Bedrijfsmatig gaat het bij mij niet meer zo, maar privé ga ik er toch weer eens meer mee doen.
Een goede sheet bouwen kost minder moeite dan elk jaar opnieuw berekenen. En eenmaal goed opgebouwd foutrisico ook nog geminimaliseerd voor de toekomst.
Met goed inzicht kun je goed plannen. Werkt perfect. Aanrader.
Ik hoop dat ik met deze uitleg misschien wel weer iemand op ideeën heb gebracht. Zo niet, dan niet.