Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Calc gegevens bladen combineren  (gelezen 1193 keer)

Calc gegevens bladen combineren
« Gepost op: 2023/01/11, 19:52:11 »
Dit is al een vraag waar ik héél lang het antwoord van zoek. Al in mijn tijd van Excell.

Hoe kan ik informatie van het ene blad naar het andere krijgen om te gebruiken?
Dus zeg maar Blad 2 vak K10 wordt weergegeven op Blad 1 vak C3.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Calc gegevens bladen combineren
« Reactie #1 Gepost op: 2023/01/11, 19:58:38 »
Met $werkbladnaam

Onderstaande telt cel A1 van huidige werkblad (Sheet1, niet expliciet benoemd) op bij cel A1 op werkblad 2, genaamd Sheet2 in mijn LO Calc.
=$Sheet2.A1+A1

Edit: Als je niets anders wil doen dan weergeven cel A1 van Sheet2 volstaat de formule:
=$Sheet2.A1
« Laatst bewerkt op: 2023/01/11, 20:06:24 door erik1984 »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/01/11, 20:50:50 »
Citaat
Edit: Als je niets anders wil doen dan weergeven cel A1 van Sheet2 volstaat de formule:
=$Sheet2.A1

Je kunt ook in de te vullen cel = aanklikken en dan de cel (op een ander Blad) aanklikken waarvan je de inhoud wilt hebben.

« Reactie #3 Gepost op: 2023/01/11, 21:01:26 »
Citaat
=$Sheet2.A1

Je kunt ook in de te vullen cel = aanklikken en dan de cel (op een ander Blad) aanklikken waarvan je de inhoud wilt hebben.

Klopt! Zo heb ik ook de formule gevonden haha

« Reactie #4 Gepost op: 2023/01/12, 11:49:46 »
Citaat
=$Sheet2.A1

Is dat zo? Toen ik hier járen geleden naar zocht werkte dat niet(?).
Daarna lange tijd niet meer naar gezocht. Maar nu ben ik toch van plan meer te doen met sheets.

Het is zo handig. Ik heb er vaak mee gewerkt, hele jaar-bedrijfsbudgetteringen in 1 excell. En dan een tabblad per maand. Dat werkt zo handig.

Alvast bedankt. Ik ga kijken of ik er uit kom.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #5 Gepost op: 2023/01/12, 11:53:28 »
Vlug testje gedraaid. JA HET WERKT!!!  =D Zo blij, na al die jaren zoeken! Dit biedt mij veel extra mogelijkheden.

Hartelijk bedankt!!
- I ♥ Linux -

Offline h2o

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/01/12, 14:36:44 »
Ik lees het nu pas, maar ik werk al jaren met gekoppelde werkbladen. Je kunt ook transponeren en dan het bereik opgeven.
Hier zie je hoe dat in Excel werkt, maar bij LO Calc werkt dat op dezelfde manier: https://support.microsoft.com/nl-nl/office/transponeren-functie-ed039415-ed8a-4a81-93e9-4b6dfac76027
« Laatst bewerkt op: 2023/01/12, 14:45:55 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #7 Gepost op: 2023/01/12, 14:53:52 »
Ja joh. Ik heb er lang en vaak serieus mee gewerkt en wist hoe handig dat is. Financiële jaaroverzichten op basis van weken en maanden (per werkblad).

Maar ik kreeg het zelf maar niet voor elkaar (ondanks vele pogingen), en niemand kon mij ooit vertellen hoe het te doen. Ook niet 'meer ervaren' excell werkers.
Ik ben ook echt helemaal blij hiermee!!  =D Eindelijk nog serieuzere excells bouwen  8-)
- I ♥ Linux -

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2023/01/14, 18:09:23 »
Het is (noch in Excel noch in Calc) geen goed idee om gegevens te verdelen over maanden (of jaren of wat dan ook) door er tabbladen voor te voorzien.

Véél logischer is het om ALLE gegevens in 1 tabblad te steken en dan door handig gebruik maken van filters je te beperken tot bv. één bepaald jaar, of een periode van maart 2005 tot en met september 2008 enzovoort. Zo zijn zowel Calc als Excel opgevat (net zoals een database zoals Access, My Sql of wat dan ook).

Waarom geen tabbladen gebruiken? Omdat de kans heel groot is dat je op een bepaald moment een nieuwe kolom (=veld) wil, bepaalde gegevens anders wil berekenen en dergelijke. Dan moet je, als je er allemaal aparte tabbladen voor hebt gemaakt, al die tabbladen in orde brengen (met allerlei kansen op foutjes).
Als je een foutje in een rij op een tabblad 24 maakt, is de kans heel klein dat je dat vlot gaat zien bij berekeningen, die meerdere tabbladen overspannen.
Je maakt het jezelf veel moeilijker als je per tabblad gegevens invoert.

Heel soms zie ik mensen tabbladen gebruiken omdat ze dan denken dat alle gegevens (van zo 1 tabblad) dan "mooi" passen op een A4'tje. Dat lijkt te kloppen, maar je kan perfect door de juiste paginascheidingen in te voeren -- je kan dat zelfs manueel, hoewel ik dat nutteloos vind -- terwijl de berekeningen en filters gewoon verder lopen.

Neen, als ik een tip mag geven: gebruik tabbladen énkel en alleen om verschillende gegevens-sets te scheiden. Voorbeeld: tabblad 1 bevat logboekgegevens, tabblad 2 bevat een aantal kruistabellen, tabblad 3 bevat een aantal in te vullen velden, die dan als filter worden gebruikt om gegevens uit tabblad 1 te filteren.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2023/01/14, 18:50:19 »
Citaat
Waarom geen tabbladen gebruiken? Omdat de kans heel groot is dat je op een bepaald moment een nieuwe kolom (=veld) wil, bepaalde gegevens anders wil berekenen en dergelijke. Dan moet je, als je er allemaal aparte tabbladen voor hebt gemaakt, al die tabbladen in orde brengen (met allerlei kansen op foutjes).
Als je een foutje in een rij op een tabblad 24 maakt, is de kans heel klein dat je dat vlot gaat zien bij berekeningen, die meerdere tabbladen overspannen.
Je maakt het jezelf veel moeilijker als je per tabblad gegevens invoert.
Ik kan je bedenking begrijpen, maar dat geldt lang niet voor alles. Ik ben blij -voor het overzicht- dat ik voor een boekhouding met 8 kolommen voor verschillende rekeningen, en zo'n 600 boekingen op de rijen (verdeeld over ca. 100 grootboekrekeningen), elk jaar opnieuw mag beginnen. Wil ik weten hoe het vorig jaar was, dan hoef ik niets te filteren, maar klik ik simpel een blad terug. Aanpassingen hoef je in een boekhouding nooit met terugwerkende kracht aan te brengen. En balansrekeningen en overlopende boekingen kun je eenvoudig naar een nieuw blad kopiëren (met die vraag begon dit item).

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2023/01/14, 19:36:10 »
Oké, begrijp ik. En ik stel ook vast dat sommige collega's hetzelfde doen -- een tabblad per jaar / maand of andere periode.

Ik ben zelf echter veel strenger opgevoed, t.t.z. dat je aanpassingen in je model wél laat doorwerken op je oude gegevens ook. Zo kan je bij eventuele analyses achteraf óók gebruik maken van de oudere gegevens.
Ik snap dat voor bepaalde historische gegevens het inderdaad zinvol kan zijn deze wél vast te zetten.

Maar ieder zijn meug natuurlijk.

En als het werkt het, dan werkt het, natuurlijk.
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #11 Gepost op: 2023/01/16, 16:45:31 »
Gedeeltelijk met je eens @Jenske
Niet moeilijker maken dan noodzakelijk, om risico op doen te vermijden.
Maar neem ook mee dat in een uitgebreide berekening welke door loopt het veelvuldig handmatig overnemen van doorlopende gegevens voor een nóg groter risico op fouten zorgt.

Ik ben zelf echter veel strenger opgevoed, t.t.z. dat je aanpassingen in je model wél laat doorwerken op je oude gegevens ook. Zo kan je bij eventuele analyses achteraf óók gebruik maken van de oudere gegevens.
Ik snap dat voor bepaalde historische gegevens het inderdaad zinvol kan zijn deze wél vast te zetten.

Ik heb bv een millioenenbedrijf beheerd (dat zijn heel wat getalletjes, transacties en groepjes =D). Waarbij de budgettering op basis van verwachtingen door de bestuursleden voor een jaar, per maand en per uitgave- en inkomstengroep werd gespecificeerd (doelstellingen, kostenbeheersing).
Waarbij deze gegevens ook nog daarnaast lopende het jaar actueel werden ingevoerd, welke weer vergeleken werden met de budgettering. Waardoor deze elk moment controleerbaar inzichtelijk te vergelijken waren in één oogopslag
Denk hierbij alle mogelijke en ingewikkelde bedrijfsgegevens. Zoals banksaldi, afschrijvingen, reserveringen en veel meer.
Jaar op jaar doorlopend. Dan heb je het niet meer over een "excelletje" maar over ultieme mogelijkheden.
En ik kan je vertellen,  =D dat, waarbij ook nog veel gegevens doorliepen (handmatig = zeer groot foutrisico), krijg jij nooit zo inzichtelijk op één weekblad  ;)

Alle gezins-  inkomsten en uitgaven, per groep gespecificeerd per maand (blad 14 bron bedragen vaste kosten, blad 1 overzicht), verwerkt per jaar, krijg je ook niet inzichtelijk op één werkblad. Al helemaal niet foutloos als je elke maand alle eind saldi en doorlopende kosten handmatig over moet gaan zetten.
En inderdaad, energieverbruik met alleen maandstand en elk een jaar alleen één meterstand overnemen en tarief aanpassen, ja dat staat op één sheet. Kun je nog steeds het nieuwe jaar beginnen op blad 1 waardoor de vorige jaren telkens een tabblad naar achteren schuiven en beschikbaar blijven om terug te kijken/vergelijken.

Bedrijfsmatig gaat het bij mij niet meer zo, maar privé ga ik er toch weer eens meer mee doen.
Een goede sheet bouwen kost minder moeite dan elk jaar opnieuw berekenen. En eenmaal goed opgebouwd foutrisico ook nog geminimaliseerd voor de toekomst.
Met goed inzicht kun je goed plannen. Werkt perfect. Aanrader.

Ik hoop dat ik met deze uitleg misschien wel weer iemand op ideeën heb gebracht. Zo niet, dan niet.
« Laatst bewerkt op: 2023/01/17, 16:18:42 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -