Well-done pinokkio!
Zelf kon ik niet helpen omdat mijn computer weigerde op te starten zelfs na meerdere herinstallatie van Ubuntu 22.04.1 LTS, en dat telkens na een update.
Dat was de reden dat ik niet meer kon helpen, ik moest eerst zorgen dat Ubuntu 22.04.1 LTS weer werkte.
Na wat nadenken over de oorzaak begon het te dagen ... ik heb een testlaptop met een hybride grafische aansturing (Intel + NVidia Optimus) en ik vergat telkens eerst dat stuurprogramma van NVidia aan te duiden. Eenmaal ik dan wel gekozen had voor NVidia grafische aansturing dan werkte het weer als een zonnetje.
Opmerking en een lichte kritische noot:
Het zou eigenlijk niet mogen dat ( en we zijn in de minderheid) de eID niet kan werken in Ubuntu 22.04.1 LTS.
Snap wordt er doorgedrukt , net zoals ze met flatpack geprobeerd hebben = Windows trekjes (= typisch Windows), en zonder dat aan de consument te melden.
Iedereen is nogal lovend geweest toen het aangeboden werd ... ik helemaal niet, want ik wist het en mij elleboog ook, dat het problemen ging veroorzaken (Ook Bosa had dit al in de smiezen en waarschuwde ervoor).
Het zou niet mogen dat, wanneer je een programma wil gebruiken, dat je daarvoor een PPA moet inschakelen om Snapd te verwijderen omdat het zou kunnen werken. De Belgisch gebruikers waren/zijn dus de pineut, ander forumleden niet en de rest van de wereldwijde Ubuntu-gebruikers ook niet.
Maar al bij al, het is, voorlopig, opgelost ... of dat zo zal blijven na een volgende upgrade ... daar heb ik ernstige twijfels over.
Bij deze ... Belgische gebruikers van Ubuntu 22.04.1 LTS, hou het maar goed in de gaten.
Mogelijke oplossing is dan: overstappen naar Ubuntu 20.04.5 of LinuxMint 21.1, of ... .
Ter kennisgeving.
Groet,
spievensterke.