Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libreoffice bestanden van ods naar xls  (gelezen 706 keer)

Libreoffice bestanden van ods naar xls
« Gepost op: 2022/11/16, 08:04:25 »
Goedemorgen,

Wie herkent het volgende probleem:
Ik maak een rubric in libreoffice calc dus dat wordt een ods bestand. Vervolgens moet ik dat delen in microsoft teams (ik kan er ook niets aan doen) en wat blijkt: door de ingebouwde app in teams kan het niet worden geopend. Ik moet het dus omzetten naar een xls bestand en dan kan het wel. Dit is in LibreOffice calc uiteraard gewoon mogelijk en het bestand functioneert ook gewoon. Echter, open het vervolgens in teams of in excell op windows en alle getallen worden ineens aangezien voor tekst en alle formules zijn ook ineens anders. Wie herkent dit probleem?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Libreoffice bestanden van ods naar xls
« Reactie #1 Gepost op: 2022/11/16, 15:43:01 »
Ik ben ook weleens tegen dat soort zaken aan gelopen. Ook rond uitgebreidere word documenten.

Het lukt niet altijd (als iets te uitgebreid is), maar voor mij brengt het meestal de oplossing als ik exporteer naar een wat oudere versie export (dus niet de laatste nieuwe). Met een basic excel met vrij basic formules werkt dat vrijwel altijd.

Misschien niet aan de orde, maar toch even. Waar ik ook nog wel eens tegenaan loop is het ontbreken van gelijke ttf lettertypes, waardoor de layout er ook ineens anders uit ziet. Een ubuntu font zal in win als een basic win font gelezen worden.
Om die reden heb ik dan ook win ttf's die ik uitsluitend gebruik als iets geexporteerd moet worden naar win.
« Laatst bewerkt op: 2022/11/16, 15:46:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #2 Gepost op: 2022/11/17, 13:04:04 »
De oplossing blijkt dat ik in LibreOffice gewoon rechtstreeks in xls moet maken en dan is er weinig aan de hand.
Het probleem van lettertypes en tekstdocumenten en veranderingen in layout etc ken ik ook. Ook dan weer maken in docx bestand en de microsoft lettertypes installeren. Dat lost al veel op.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/11/17, 17:04:49 »
Ja het is soms even wat vogelen, maar meestal is er / vind ik wel een oplossing dat het goed gaat.
Overigens heb ik/je dat probleem altijd al wel een beetje, omdat je dan weer aan loopt tegen andere gebruikers van die bestanden die dan weer net andere versies office hebben waar dan regelmatig iets weer niet goed eruit komt. "Geen conversieproblemen" heb ik zelden gehad bij uitwisselen van office bestanden.

Doc's verspreid ik eigenlijk nooit. Dan maak ik er altijd pdf's van. Dan geen enkel layout probleem.
De kids wel (met school en zo), maar dan werkt wat ik al noemde een export naar 'een oudere versie' meestal wel.

Mooi dat je er uit bent.
« Laatst bewerkt op: 2022/11/17, 17:08:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore