Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met FWTS ?  (gelezen 785 keer)

Ervaringen met FWTS ?
« Gepost op: 2022/11/07, 12:53:25 »
Hoi Allemaal! Gisteren kwam ik het programma tegen genaamd Fwts- Firmware Test Suite. Het zit in de snapwinkel en zou middels een reeks testen je hardware kunnen beoordelen. Dat zou ik wel willen doen. Maar ik kom er niet helemaal uit. Nadat ik het had geinstalleerd, kon ik het nergens meer terug vinden. Of zien hoe ik het zou kunnen gebruiken. Op het web wordt ook uitgelegd dat je het als een image kunt gebruiken maar dan moet het op een opstart usb. Ik vraag me af of ik het ook gewoon op een dvd kan branden? Maar ik zou graag eerst eens willen weten of er hier mensen zijn die inmiddels ervaring  met Fwts hebben en wat men er van vindt?  Ben benieuwd!

Groet,

Goese Duikertje

Offline HWE64

• Lid
« Laatst bewerkt op: 2022/11/07, 13:25:54 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline peer

• Lid
Re: Ervaringen met FWTS ?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/11/07, 13:45:33 »
liveversie is hier beschreven: https://wiki.ubuntu.com/FirmwareTestSuite/FirmwareTestSuiteLive

downloaden -> uitpakken -> naar usb schrijven -> starten van usb -> alle tests runnen
daarna pc gewoon opstarten en resultaten op usb bekijken (is html-file)
« Laatst bewerkt op: 2022/11/07, 14:01:04 door peer »

« Reactie #3 Gepost op: 2022/11/07, 14:11:41 »
Hi! Bedankt voor jullie reacties. Tja, die info was ik inderdaad ook al tegen gekomen. Maar dáár beginnen de onduidelijkheden voor me. Er wordt alleen over een usb gesproken. Heb ik nu even niet en zal die eerst ergens moeten gaan kopen. Vandaar mijn vraag of het ook op een opstart-dvd/ cd kan worden gebruikt?  Maar alleen al de tekst van het gebruik is me onduidelijk.

3. Decompress xz file using the following command (for 19.03.00 and after):     $ unxz fwts-live-19.08.00.img.xz
4. Insert a USB stick into your machine, and unmount it. ( prima, maar zie dan nummer 5.)
5. Copy the live image to the USB stick, you can find out the device using: ( Als ik de usb heb unmount, hoe kan ik dan daar de image naar toe sturen?)
    $ dmesg | tail -10 | grep Attached    [ 9705.954616] sd 5:0:0:0: [sdb] Attached SCSI removable disk ... in the above example it is /dev/sdb

And copy the image to the USB stick. For example, for the image fwts-live-19.08.00.img we use:  ( Nu opnieuw een copy maken....???)

$ sudo dd if=fwts-live-19.08.00.img of=/dev/sdb bs=4MB && sync

« Reactie #4 Gepost op: 2022/11/11, 14:22:47 »
Mijn ervaringen met FWTS Hardware-checker op 11-11-22

Ik had op de website dit image-bestand gekozen: fwts-live-22.09.00-x86_64.img.xz

Nu ik inmiddels een nieuwe usb had gekocht, moest ik die nu gaan bewerken om er een echte live-opstart-usb van te maken. Hiervoor gebruikte ik Startup- Disc-Creator uit de snap-winkel. Echter, ik had daar al een versie van geïnstalleerd bleek. Nu zal het aan mij liggen en de gewoonten die ik ooit heb aangeleerd met windows, maar nérgens op ook maar één van de keuze-menu’s op het bureaublad, kon ik daar nog maar iets van terug vinden. Ook bij het “zoeken in deze map- bestandssysteem” ,gaat het wel zoeken maar dan kun je wachten tot je een ons weegt want er gebeurd helemaal niets. Dan ben ik niet savvy genoeg om dan maar ergens in het hele systeem op zoek te gaan naar iets dat er mee te maken heeft…! Waarom wordt er niet gewoon een duidelijk start-icoon aangegeven in de menu’s? Om het lastiger te maken, in de snap-winkel bleek dat er twee versie waren. Dus de ene eraf en de ander maar geïnstalleerd. En voila, wel een start-icoon, maar niet met de tekst Start-up-Disc-Creator o.i.d. ! Wel een Nederlandse tekst : opstartschijf aanmaken !
Dát bleek inderdaad dus het nieuwe programma te zijn. Pff!

De uitleg op de websites was dus ook erg onduidelijk voor me. Daar wordt heel complex aangegeven dat je een usb erin moet doen, un-mounten en dán de gedecomprimeerde image daar naartoe moet kopiëren. Zo werkte het dus niet ! Het moet gebrand worden als een “opstartschijf” ! Vandaar het programma Start-up-Disc-Creator. Maar goed, met dit kon ik uiteindelijk wel die branding doen en werkte alles redelijk simpel.

Keurig herstart laten doen met de usb erin en FWTS startte prima op en even later was daar het werk-scherm. Ik had gekozen voor de standaard “alles”-test en die was in ± 4 minuten klaar.

Voor de duidelijkheid, ik kan wel wat maar ben geen IT-expert. Er komt uiteindelijk een grote lap met test-resultaten die me wel iets kunnen zeggen maar bij lange na niet op een eenvoudige wijze. Ook mis ik hier een simpele en overzichtelijk methode die duidelijk aangeeft wat en waar iets mis is dan wel wat er dient te gebeuren. Er wordt over fails gesproken maar dat er mogelijk omheen werd gewerkt en dat het zo wel even kan…! Maar wellicht toch tzt iets door de vendor laten doen,o.i.d.! En dat nadat je door die schier eindeloze hoeveel van tekst heen bent gegaan.

Tot zover ben ik nog geen rode, alarm-indicators tegen gekomen. Maar of dat komt omdat ze er niet zijn of dat ik het niet kon begrijpen, laat ik in het midden. Op zich is dit wel nuttig maar het zou mijns inziens veel meer geschikt gemaakt moeten worden voor het grote publiek dat graag in één oog-opslag wil kunnen zien óf er iets aan de hand is, waar het probleem zit en wat er aan gedaan kan worden.

Hopelijk hebben anderen hier ook iets aan.
Groet, Goese Duikertje