Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /dev/nvme0n1p2 ipv. /dev/sda2  (gelezen 1116 keer)

Offline Cme

• Lid
/dev/nvme0n1p2 ipv. /dev/sda2
« Gepost op: 2022/10/08, 11:04:14 »
Bij het in gebruik nemen van mijn nieuwe computer, stuitte ik op het ergerlijke van Windows. Daarom heb ik er voor gekozen heb om Windows 11 (toch) te passeren.

Krijg ik daarom een andere benaming van de partities? (bijgaand een image).
Ik verwachtte: /dev/sda2 of  /dev/ sda3 maar nu is het : /dev/nvme0n1p2
Waarom is dit zo?
Bv mijn dank,
Cme

P.s Ik werd gestoord bij het installeren van W11 van de verplichting een Account te moeten maken!
Heb op Inet gevonden hoe dit te ‘skippen’ maar daarna kwamen opnieuw allemaal verplichte vragen. Toen knapte er iets…

Heb helaas een forse fout begaan in Gparted. In de vrije/lege schijf kon alleen een partitie maken (naar mijn idee) door een ‘New’ partitie te maken. Ik dacht dat alleen de door mij gekozen ruimte de ‘New’ partitie zou maken. De nieuwe partitie met Ubuntu aan het eind van de sector.

Helaas heb ik zo vaak bij het installeren van O.S het waarschuwings venster gezien in Gparted dat er ‘alles’ verloren zal gaan, dat ik niet beter heb opgelet. Wat bleek was dat inderdaad alles weg was. Ook Windows 11!

Gevonden hoe Ubuntu toch te installeren maar dus hierbij de vraag hoe en of ik de dev/sda terug kan krijgen?

HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

• Lid
Re: /dev/nvme0n1p2 ipv. /dev/sda2
« Reactie #1 Gepost op: 2022/10/08, 11:27:04 »
Je hebt een SSD, dus die nieuwe benaming is normaal en een geruststelling dat dit goed werkt. Doe jezelf een plezier, en loop een volautomatische installatie waarbij Ubuntu de ganse schijf gebruikt. Minst problemen.

Nee, je wil sda niet terugkrijgen.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/08, 11:30:04 door vanadium »

Offline Cme

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/10/08, 20:30:23 »
Dank Vanadium voor de reactie en de URL met uitleg betreft nvme0n1p..
Doe jezelf een plezier, en loop een volautomatische installatie waarbij Ubuntu de ganse schijf gebruikt. Minst problemen.
Ik wil opmerken dat als ik/men geen besturingssysteem heeft, je alleen Ubuntu kan installeren als je de ganse schijf gebruikt, anders gaat 't niet.  Dat het op die manier is gelukt liet al ik zien.
Wat bedoel je met 'doe jezelf een plezier' en 'de minste problemen' als er toch niet anders kan?

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/10/09, 09:24:29 »
Ik wil opmerken dat als ik/men geen besturingssysteem heeft, je alleen Ubuntu kan installeren als je de ganse schijf gebruikt, anders gaat 't niet.  Dat het op die manier is gelukt liet al ik zien.
Wat bedoel je met 'doe jezelf een plezier' en 'de minste problemen' als er toch niet anders kan?
Is dit zo?? Is er geen mogelijkheid om de schijfindeling handmatig in te stellen tijdens de installatie? In debian (os dat ik gebruik) kan dit in ieder geval wel.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/10/09, 10:11:39 »
Kan ook in de Ubuntu varianten en afgeleiden zoals bv Mint, je moet dan kiezen voor "iets anders"

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/10/09, 14:21:28 »
Je melde dat je met gparted aan het werken was. Bij volautomatische installatie is dat niet nodig.

Zoals peer al aangaf, je kan kiezen een aparte home partitie te hebben, je kan kiezen maar een gedeelte van de schijf te gebruiken, enz...

Offline Cme

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/10/10, 16:18:08 »
Hoi, dank voor jullie reacties
Ik ben bekend met het Mulibooten en daarom ook met 'iets anders' om de partitie, enz. te kiezen.
Maar zoals ik al melde: er was geen enkele OS (meer) aanwezig!
Installeren van Ubuntu had ik al geprobeerd maar zonder OS gaat dat niet, (want het lukte dan ook niet!).
Gevonden: installeren op een computer zonder besturingssysteem
Citaat
7) Kies uw partitionering layout . Als je Ubuntu installeert op een computer de harde schijf die geen besturingssysteem heeft , selecteert u 'Wis en gebruik hele schijf .

Offline nieuwbie

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/10/10, 20:46:43 »
Hoi, dank voor jullie reacties
Ik ben bekend met het Mulibooten en daarom ook met 'iets anders' om de partitie, enz. te kiezen.
Maar zoals ik al melde: er was geen enkele OS (meer) aanwezig!
Installeren van Ubuntu had ik al geprobeerd maar zonder OS gaat dat niet, (want het lukte dan ook niet!).
Gevonden: installeren op een computer zonder besturingssysteem
Citaat
7) Kies uw partitionering layout . Als je Ubuntu installeert op een computer de harde schijf die geen besturingssysteem heeft , selecteert u 'Wis en gebruik hele schijf .

Zijn er nog meer mensen die hier werkelijk geen hout van begrijpen? :)

Die website is trouwens een volkomen kul-site die blijkbaar uit een andere taal brakke Nederlandse vertalingen levert.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21