Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dokumentenscanner en libreoffice werkenniet samen  (gelezen 2416 keer)

Offline rietje

• Lid
dokumentenscanner en libreoffice werkenniet samen
« Gepost op: 2022/09/02, 13:21:47 »
Xubuntu 22.04  xfce

Ik scan,zoals altijd een dokument met dokumentenscanner en sla op in persoonlijke map. Vroeger kon ik van daaruit dit dokument dan berwerken in LibreOffice.
Plotseling werkt dit niet meer. Het dokument wordt in LibreOffice getoond a.h.w. versleuteld en onleesbaar.
Wie heeft hier ervaring mee ? B.v.d.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: dokumentenscanner en libreoffice werkenniet samen
« Reactie #1 Gepost op: 2022/09/02, 13:38:32 »
Met welke bestands extensie wordt het opgeslagen?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/09/02, 13:56:42 »
Hoi Ron.
Met  .jpg

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2022/09/02, 14:18:10 »
JPG is een grafisch bestand, dat zou met Draw te openen moeten zijn.
Wanneer je het wilt bewerken, dan lijkt PDF mij een betere keuze.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/09/02, 14:39:27 »
Als ik een normaal tekstdokument scan ,hoe kan het dan als .jpg afgeleverd worden? Ik kan in de dokumentenscanner nergens een mogelijkheid vinden om om te zetten naar .odt of .pdf

Een ander tekstdokument gescanned en de scanner zegt: Mapinhoud kan niet worden weergegeven.
Dit is om gek van te worden. Er moet iets met het scan programma aan de hand zijn, zou ik zeggen. Is er een betere versie scanprog. voor ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2022/09/02, 14:53:03 door rietje »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2022/09/02, 14:50:16 »
Gebruik je simple-scan (heet document scanner in het Nederlands)?
Daar kan je het instellen.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/09/02, 14:53:46 »
Ja, die gebruik ik.  In simple scan kan ik niets instellen.

Offline bart85

• Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/09/02, 15:43:29 »
Click the "Save" icon when the scan is complete.
Click on "Select File Type" near the bottom-left corner of the "Save As" dialog. Click on "PDF" to save your document in Adobe's PDF format. Click "JPEG" or "PNG" to save your document as an image file instead.

Dit is bij mijn simple-scan niet mogelijk. Er mist een menubalk o.i.d.

« Reactie #9 Gepost op: 2022/09/03, 07:52:29 »
Zie de bijlagen.

Je kunt NA HET SCANNEN instellen hoe je het wilt opslaan. Ergens links onderin.

Je kan ook doorgaan met scannen en het opslaan later doen en zo een PDF van meerdere bladzijdes creëren.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/03, 08:05:31 door Ronaldus »

« Reactie #10 Gepost op: 2022/09/03, 07:58:47 »
Zie ook hier de bijlagen.

Er zit wel iets van een menu in Simplescan (of Documentenscanner genoemd in het menu)

Offline aartje

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/09/03, 10:06:33 »
Als je een pagina inscant wordt dat met simple-scan (of xsane, dat vind ik veel mooier) altijd een plaatje.
Als je het als pdfbestand opslaat blijft het een plaatje (ingekapseld in pdf-formaat). Je kan dat nooit met
een tekstverwerker (als LibreOffice writer) aanpassen.
Je zou het eens  met gimagereader kunnen proberen te scannen. Daar zit een OCR programma
in die tekens in plaatjes kan herkennen, zodat je (als je geluk hebt !, het is nogal kritisch) een tekstbestand
kan produceren.

Maar het resultaat zal tegenvallen. Goede OCR-programma's (bv. Omnipage voor windows) zijn nl. niet gratis
en zelfs daarmee blijft het behelpen.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/03, 10:10:24 door aartje »

« Reactie #12 Gepost op: 2022/09/03, 10:24:29 »
@aartje: mee eens

Maar Rietje geeft geeft aan vroeger ook al met het programma 'Documentenscanner'/Simplescan te hebben gewerkt. De mogelijkheden van dat programma zijn de afgelopen jaren/versies gelijk gebleven. Je moet nu soms duidelijker aangeven dat je geen afbeeldingsformaat wil, maar een pdf'je.

Zelf ben ik wel een fan van Simplescan. Snel documenten scannen van meerdere bladzijdes, met inbegrip van geroteerde bladzijdes of scans van documenten van verschillende bladgroottes. En allemaal op een simpele wijze.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/09/03, 10:27:41 »
Alles gaat prima, tot bij het opnemen in LibreOfficeWriter ik het volgende bericht krijg:  Zie bijlage.

« Reactie #14 Gepost op: 2022/09/03, 10:34:25 »
Net als je in Windows een PDF'je in beginsel niet met Word opent, maar met Adobe reader of Edge, doe je dat in Linux ook niet.

Je kan een document scannen en opslaan als afbeelding. Die afbeelding kun je dan evt. invoegen in een LibreOffice Writer document.
Je kan een document ook scannen en opslaan als PDF. Die open je dan in beginsel met een PDF-lezer.

De foutmelding die jij hebt, ben ik nog nooit tegengekomen.

Als je iets in hebt gescand en je klikt er met je rechter muisknop op, dan kun je hem met iets anders dan Writer openen?

Offline aartje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/09/03, 10:37:15 »

Zelf ben ik wel een fan van Simplescan. Snel documenten scannen van meerdere bladzijdes, met inbegrip van geroteerde bladzijdes of scans van documenten van verschillende bladgroottes. En allemaal op een simpele wijze.
Jaren geleden heb ik eens Simplescan geprobeerd. maar ben toch weer teruggekeerd naar Xsane. Maar dat zegt niets, voor jou
zal Simplescan lekkerder werken en misschien is het wel ten goede ge-evolueerd.

Maar om een tekstbestand te scannen heb je een goed OCR-programma nodig. HP heeft jaren geleden zijn toenmalig OCR
vrijgegeven voor "gratis" gebruik ( tesseract, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Tesseract_(software) )
Onder Linux (Ubuntu) kan je dat gebruiken dmv gimagereader (in de standaard repo). Maar dat is ook behelpen vind ik.

Ik heb ooit eens een tweedehands officiële legale Omnipage (voor windows) gekocht en draai dat onder windows in
Virtualbox en dat is gewoon veel beter.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2022/09/03, 10:38:41 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2022/09/03, 12:05:33 »
Het is blijkbaar de bedoeling dat je een Acrobat Reader installeert, maar welke voor xubuntu ?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2022/09/03, 12:59:52 »
Het is niet de bedoeling Acrobat PDF reader te installeren. Je hebt al een programma om PDF bestanden te openen: Evince (Document viewer).

Het zou wel eens kunnen dat er iets met jouw LibreOffice installatie aan de hand is. Of misschien heb je een oudere versie. Als ik vanuit Writer "Bestand - Openen" kies, en dan een PDF selecteer, dan wordt die PDF, in Draw geopend. Als ik "Invoegen - Afbeelding" kies en een PDF selecteer, dan wordt een afbeelding van (de eerste pagina van) de PDF ingevoegd.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2022/09/03, 14:20:43 »
Als ik Writer/Bestand/openen doe en een .pdf selecteer dan krijg ik : zie de bijlage,   Mijn LibreOffice is versie 7.3.5.2
« Laatst bewerkt op: 2022/09/03, 14:25:57 door rietje »

« Reactie #20 Gepost op: 2022/09/03, 14:27:58 »
Rechter muisknop op een pdf'je en dan zie je bij 'openen met' enkele opties. Welke?

Daar staat als het goed is documentkijker / documentviewer tussen. Daarmee kan je een PDF'je openen.

Als je gewoon dubbelklikt op een PDF, dan hoort die hem niet met Writer te openen.

Writer is een tekstverwerkings programma waarmee je teksten maakt en bewerkt.
(Je kan van zo'n tekst in Writer dan wel een pdf maken, maar je opent met Writer geen pdf.)

« Laatst bewerkt op: 2022/09/03, 14:36:42 door Ronaldus »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2022/09/03, 14:45:12 »
Ja, ik kan met Atril openen. Hoe kan ik dan daarna dat dokument bewerken en het daarna printen?

« Reactie #22 Gepost op: 2022/09/03, 14:51:09 »
Je kan LibreOffice Draw opstarten en daarmee een pdf'je openen.... Maar of je daar nou zoveel mee opschiet.

Net als bij Vanadium, als ik hem zelf hier probeer te openen met LibreOffice Writer, dan start ipv Writer, LibreOffice Draw op.

Atril is de standaard volgens mij voor de MATE desktopomgeving. Je hebt bij de rechtermuisknop, openen met, meer opties staan.

Het is verder ook niet de bedoeling dat je met een pdf lezer veel meer ermee kunt dan bekijken en printen. Daarvoor zijn weer andere programma's.
Waar ik LibreOffice Draw nog wel eens voor gebruik is het verkleinen van de bestandsgrootte van een pdf. Dan open ik hem met LibreOffice Draw en exporteer ik hem vervolgens weer met een lagere compressie. Daarvoor heel handig.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/03, 15:04:08 door Ronaldus »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2022/09/03, 16:45:17 »
Als ik Writer/Bestand/openen doe en een .pdf selecteer dan krijg ik : zie de bijlage,
Dit had ik al begrepen uit je vorige bijdrage.  Ik heb getest in een Mint versie met LibreOffice 6.4.7, en daar gaat het net zo. Dat het bij jou niet werkt, is dus niet normaal.

Maak eens tijdelijk een andere account aan, log daarop in en test hoe het daar gaat (In LibreOffice Writer, Invoegen - Figuur en een PDF kiezen). Gaat het dan wel, dan weet je dat het aan je gebruikersprofiel ligt. Dat kan je dan beter resetten. Gaat het daar ook niet, dan weet je dat het aan de installatie moet liggen. LibreOffice helemaal verwijderen en dan herinstalleren zou dan moeten helpen.

Hoe kan ik dan daarna dat dokument bewerken en het daarna printen?
Zoals Ronaldo aangaf, PDF is niet echt bedoeld om te bewerken. LibreOffice Draw kan dat in zekere mate, maar het importeren van een PDF zal vervormingen geven.

Misschien eens aangeven welke bewerkingen je verwacht te doen?
« Laatst bewerkt op: 2022/09/03, 16:49:36 door vanadium »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2022/09/03, 20:26:43 »
Terzijde:
Citaat
Atril is de standaard volgens mij voor de MATE desktopomgeving.
Sinds 20.04 is Atril ook de standaard pdf-lezer in Xubuntu (ik vervang deze direct door Evince).