Ik overweeg om een boek te maken in LaTeX, maar ...
Hallo, uit nieuwsgierigheid: waarom kies je voor Latex? Wat kan Latex wat LOWriter niet kan?
Eén van de sterke punten van Latex tov. reguliere tekstverwerkers is, zo lees ik, de afbreekroutine. Maar als ik dan op de twee oogjes linksboven in de taakbalk klik om dit document als pdf te bekijken, zie ik op het eerste gezicht al drie afbreekfouten: schri-jven, tek-stverwerkers, doc-ument...
....
Een ander sterk punt van Latex is dat het met stijlen werkt, aldus de introductie. Nou, LOWriter doet dat ook.
...
Ik ben ook bezig aan een boek en schrijf dat in LOWriter (met de definitieve opmaak waarschijnlijk in Scribus). Mijn vraag is dan ook of iemand hier met kennis van Latex kan aangeven wat de voordelen van Latex zijn boven een 'ordinaire' tekstverwerker als LOWriter?
In de academische wereld is (was?) TeX/LaTeX vaak gewoon de standaard. Een proefschrift mocht (mag?) alleen op zo'n manier worden
ingeleverd. En dat natuurlijk niet voor niets.
LOWriter/MSWord/.. halen het gewoon niet qua vormgeving van oa de bladspiegel bij TeX/LaTeX. Letterafstanden, woordafstanden
etc.etc. gaan op een veel intelligentere manier en zien er veel mooier uit. Verder wordt er oa ook gekeken of er toevallig door
de afstanden tussen woorden geen storende witte strepen op je bladspiegel te zien zijn (onbedoeld).
Afbreken van woorden gaat ook gewoon goed, als je alles tenminste goed hebt ingesteld, vooral wat de taalkeuze betreft.
Het Nederlands kent bv. als enige (?) de ij en weet dat je tussen de i en de j niet moet afbreken en zo zullen er wel meer situaties
zijn waar afbreken fout gaat als het niet goed ingesteld staat.
Als je eenmaal een goed voorbeeld hebt (van een wiskundeboek bv) is het veel makkelijker om een ander wiskunde-boek
te schrijven en hoef je je niet of nauwelijks druk te maken over layout. Dus daarom raad ik aan om een goed voorbeeld (template)
te gebruiken.
Eerlijk gezegd moet ik wel bekennen dat ik zelf na mijn pensioenering LaTeX niet meer gebruikt heb

alleen nog voor
mijn uitnodigingskaart voor mijn huwelijk........
PS. LaTeX/TeX is ook geen wordprocessor-programma maar een typesettingprogramma, een subtiel verschil.