Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beveiliging ip adres  (gelezen 1605 keer)

Beveiliging ip adres
« Gepost op: 2022/08/25, 11:35:03 »
Ik heb elke keer een probleem met het openen van mijn Dyn. IP adres op/met Firefox en Chroomium vanwege de beveiliging. Het weglaten van de  s bij https werkt niet.
Wat in instellingen van bv FB moet ik aanpassen om toegang te krijgen, het is mij nl niet duidelijk.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline vanadium

• Lid
Re: Beveiliging ip adres
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/25, 12:33:45 »
Eventjes concreter zijn? Het is moeilijk je probleem te reproduceren, laat staan over een oplossing te denken.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/26, 15:44:46 »
Eventjes concreter zijn? Het is moeilijk je probleem te reproduceren, laat staan over een oplossing te denken.
OK.
Op mijn HP Smart site wil ik een printer toevoegen,. Dat gaat via mijn hand-phone en krijg aan het eind een bericht dat er geen koppeling kan gemaakt worden met een suggestie om de beveiliging van mijn browser te  verifiëren.
Heb bij de instellingen van FB e.e.a. nagezien, maar kom er niet ui. Heb hetzelfde met Chromium gedaan met hetzelfde resultaat.
Wanneer ik het dyn. IP-adres (bv. 192.168.1.182) op mijn browser invul lukt het mij ook niet om verbinding te krijgen, waarschijnlijk om dezelfde beveiligings reden.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/27, 15:05:14 »
dyn. IP-adres (bv. 192.168.1.182)

Dynamische IP? Heb je dan wel de juiste IP? Want je zou toch op zijn minst iets moeten zien al zou het nog niet werken.
Voor een printer zoals je noemde is het misschien handiger om hem niet dynamisch te laten maar een vast IP toe te wijzen?
(dit in je router)

Maar wat ik me ook even afvraag.
Heb je voor het toevoegen van een printer dan een IP nodig? Dat soort dingen (voor benaderen over netwerk) doet bij mij linux altijd zelf over //smb.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/27, 21:41:09 »
Voor het toevoegen van een printer heb je inderdaad een vast IP adres nodig. Dit vind je bij de WLAN instellingen van je printer. Tijdens de installatie van de printer wordt erom gevraagd.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/27, 23:41:24 »
Bij Firefox > Instellingen > Privacy & Beveiliging
naar onder scrollen en bij  Alleen-HTTPS-modus
Alleen-HTTPS-modus niet inschakelen aanvinken

test ;-)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/28, 10:28:27 »
Bij Firefox > Instellingen > Privacy & Beveiliging
naar onder scrollen en bij  Alleen-HTTPS-modus
Alleen-HTTPS-modus niet inschakelen aanvinken

test ;-)

Vreemd, maar die staat bij mij al ingeschakeld. !?!??
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/28, 10:31:07 »
Voor het toevoegen van een printer heb je inderdaad een vast IP adres nodig. Dit vind je bij de WLAN instellingen van je printer. Tijdens de installatie van de printer wordt erom gevraagd.

Let wel: mijn printer is ingesteld. Het gaat hier om de instelling bij HP Smart via je handphone.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #8 Gepost op: 2022/08/28, 15:22:59 »

Ik heb dat nog nooit gehad.
Misschien omdat hier Samba draait? Heb jij Samba draaien? Zo niet, misschien ook een goede optie want werkt perfect.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/08/28, 15:36:29 »
Je kunt ook dhcp, dynamisch op gebruiken. Voor het vinden van de printer via het Mac adres het ip vinden. Dat kan op Windows wel, wellicht ook op Linux.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #10 Gepost op: 2022/08/29, 09:07:04 »
Je kunt met je mobiel (handphone?) een QR code scannen op een site van HP: https://123.hp.com/nl/nl/ Misschien heb je daar iets aan.

Zoals Vanadium ook al aangeeft: je ;aat ons wel; gissen naar wat nu het probleem is. HP Smart is een App voor op je telefoon, doet die App het niet of is er iets met je PC instellingen? Als je goed geholpen wilt worden geef dan helder aan wat het probleem is en welke stappen je doorloopt op welk apparaat (wat is je je handphone?).

« Reactie #11 Gepost op: 2022/08/29, 11:01:47 »
Je kunt ook dhcp, dynamisch op gebruiken. Voor het vinden van de printer via het Mac adres het ip vinden. Dat kan op Windows wel, wellicht ook op Linux.

Het vinden van de IP adressen is het probleem niet.
Het openen in de browser ervan is het probleem vanuit de handphone. In de app. HP Smart kan je een printer toevoegen via het + teken rechtsboven.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/08/29, 11:31:03 »
Vanuit de handphone, staat deze wel op het juiste WiFi netwerk?, zelfde router?, accesspoint, wifirepeater.
Mogelijk gaat de app uit van direct printing buiten het standaard WiFi netwerk om. Staat direct printing wel aan op de printer?
Vragen zat ;-)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL