Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeem opschonen  (gelezen 1176 keer)

Offline rietje

• Lid
systeem opschonen
« Gepost op: 2022/08/24, 12:29:18 »
Xubuntu 22.04
Als ik naar de inhoud van var/log/syslog kijk denk ik dat mijn systeem vol zit met oude logbestanden.
Is er een mogelijkheid om deze te verwijderen? B.v.d.

Offline bart85

• Lid
Re: systeem opschonen
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/24, 14:53:38 »
https://ubuntuhandbook.org/index.php/2020/12/clear-systemd-journal-logs-ubuntu/

Het kan een paar GB schelen, maar niet het probleem van je vorige post hierover.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/25, 11:42:05 »
Dit zag er goed uit, maar het volgende blijkt: in VAR/LOG/JOURNAL staat bij mij een groot bestand (ca. 50 Gb) dat blijft er staan.
Is er soms ook een manier om de logs helemaal uit te schakelen en/of te verwijderen. Ik gebruik ze toch nooit.

In RUN/Timeshift/Backup zit bij mij ca. 20 GB. Hoe kan ik die eruit knikkeren? In de toekomst kan ik toch Timeshift regelmatig opschonen in de map van timeshift.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/25, 12:26:16 door rietje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/25, 12:32:35 »
Hier kan je ook eens kijken om de logs op te schonen en in te stellen dat ze minder groot worden. Mogelijk kan je die ook helemaal uitschakelen, maar zo een fundamentele systeemingreep zou ik zelf niet overwegen.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/25, 15:50:36 »
Ik heb de makkelijke linuxtips merendeels opgevolgd. Toch zit er nog ergens veel opslag die abnormaal voorkomt.
Bij mij op de sda2 partitie zit een normale xubuntu met wat persoonlijke mappen,foto,s, muziek e.d. Maar de gebruikte ruimte is vlgs. Gparted 136 Gb.
Dat is niet normaal, zou in mijn geval max. 50 Gb. moeten zijn. Zijn er meer logbestanden die ik niet ken?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/25, 18:30:14 »
De enige manier om te weten wat allemaal schijfruimte inneemt, is eens kijken. "Disk Usage Analyzer" is daar zeer geschikt voor.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/26, 12:03:59 »
Zie bijlage.  Hoe hier verder mee?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/26, 12:22:20 »
Ik zie niets zorgwekkends. Mijn /var is veel groter, maar dat komt door mijn flatpaks. Mijn /usr is in dezelfde grootteorde, 8.8 GB. Alles onder je /home en onder /mnt  is daar door jezelf geplaatst, en kan je dus zelf ook weer opschonen.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/08/26, 12:24:38 »
Var neemt maar 2.7 GB in. Zie niet in waarom je dat zou opschonen. Je home bevat dus het meeste, wat logisch is. Dat zijn je eigen bestanden, dus dat moet je zelf ff naar kijken. Wat is het probleem eigenlijk? Er staan hier geen uitzonderlijk grote waarden in. Als dit je partitie heeft volgemaakt dan moet je de partitie groter maken. Ik read mensen altijd aan om de home op een aparte partitie te zetten. Dan vecht het niet met systeem bestanden voor de beschikbare ruimte.

Een opmerking: de enige afwijker is je /mnt map. Dat heb ik je volgens mij al eerder gezegd. Ik zou daar op focussen als je ruimte wilt vrijmaken.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/26, 12:26:53 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline rietje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/08/26, 13:51:33 »
Bedankt voor alle raadgevingen. Ik ga er eerst even mee aan de slag, vooral de /mnt map.
Groetjes.

Zie bijlage voor verschil.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/26, 14:17:20 door rietje »

Offline bart85

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/08/28, 11:32:19 »
Met het volgende verlaag je de logfiles naar 100mb
sudo journalctl --vacuum-size=100M
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.