Kan in livesessie gparted openen en zie daar /dev/sda2. Maar niet als rootpartitie, er staat geen / ingevuld.
Dat is normaal. Die partitie is enkel root wanneer het linux systeem dat erop staat, opgestart wordt.
Verder kan ik in deze livesessie /media/xubuntu/ dev_sda2 openen en zie dan tot in detail mijn home map, Als ik die nu zou kunnen kopieeren of downloaden naar Drive, maar hoe?
Evengoed kan je zo de fstab van je installatie zien, en aanpassen. Mogelijk kan dat het systeem terug opstartbaar maken.
Kopiëren en downloaden? Een live sessie werkt zoals een gewone sessie. Kopiëren en plakken.
Kan ik misschien herinstalleren over de bestaande partitie? Er staat nl.dat documenten, en andere persoonlijke bestanden behouden blijven dan.
Dat kan. Herinstalleren met dezelfde Xubuntu versie, dan in het installatieprogramma "iets anders" kiezen. Dan moet je zelf de oude systeempartitie toewijzen als systeempartie, en, belangrijk, aangeven dat die partitie *niet* geformateerd moet worden (anders wordt die partitie immers eerst gewist). Op dat moment krijg je een herinstallatie waarbij al je bestaande data, extra geïnstalleerde programma's en configuratie behouden blijven.
Dat ontslaat je niet van de noodzaak een kopie te maken van je persoonlijke bestanden, mocht je daarvan al geen kopie hebben. Bij herinstallatie kan altijd iets fout gaan.