Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help! fout: bestand '/boot/linuz-5.3.0-46 generic' is niet gevonden  (gelezen 543 keer)

Offline Cme

• Lid
Heb een Multiboot met Mint 19, Ubuntu 18.04, Windows 8.1 .
Start altijd met Mint 19 maar een programma: Synfig staat op Ubuntu 18.04. Een update gedaan in Ubuntu 18.04. Hierna is alleen die distro te benaderen en Windows 8.1.

In Grub geven alle anderen (dus ook de geavanceerde opties) de volgende fout meldingen:

" fout: bestand '/boot/linuz-5.3.0-46 generic' is niet gevonden
fout: u dient eerst de syteenkern te laden ".

Vond op URL: https://askubuntu.com/questions/1298526/error-file-boot-vmlinuz-5-4-0-54-generic-not-found
 een aanwijzing maar misschien volg ik deze niet goed op:
    need to go to GRUB: Advanced options and select from the list the kernel that is able to boot.
    then go in, update the system and reboot:

# apt update -y ; apt upgrade -y ; apt dist-upgrade -y ; passwd -dl root ; reboot

Ik ben naar de geavanceerde opties gegaan van Ubuntu 18.04, naar recovery met boot opties gegaan en ingetyped:
 # apt update -y ; apt upgrade -y ;  apt dist-upgrade -y ; passwd -dl root ;  reboot

Na enter werd gevraagd naar het passwoord maar er veranderde niets

Help a.u.b. want op Mint staat al de belangrijke programma's
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

• Lid
Re: Help! fout: bestand '/boot/linuz-5.3.0-46 generic' is niet gevonden
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/11, 11:13:13 »
Nou dat had ik NIET verwacht: Alle partities/distro's doen het weer!
Hoe?
Wanhopig vele uren gespendeerd aan zoeken van oplossingen en codes uitgeprobeerd maar NIETS hielp!
Alleen de laatste geupdated Ubuntu 18.04 deed het en Windows 8.1 (maar die laatste gebruik ik niet).
Hopeloos omdat dat er Niets anders meer was dan Mint opnieuw installeren.
Niet meer over de opstart-USB beschikkend, meteen Mint versie 21 gedownload.
Oja, besloten een partitie voor Mint 21 te maken middels Gparted en zo de installatie gedaan.
Ging niet vlekkeloos maar uiteindelijk wel....

Na de herstart de verwondering dat alle partities er stonden en dat zowel Mint 21 als de 19 versie het (weer) doennnnnnnnn!!!
Scheelt mij zoveel uren/dagen van alle programma's opnieuw installeren en bijwerken :-)

Ik ben heeel blij en opgelucht!
Dank voor de aandacht!  =D
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)