Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hardware probleem??  (gelezen 1886 keer)

Offline peer

• Lid
hardware probleem??
« Gepost op: 2022/08/07, 17:31:03 »
Op mijn testpc heb ik het volgende probleem bij het installeren van een nieuw os. Met de installatie-usb (meestal een live usb) kan ik geen connectie maken met mijn wifi. De adapter is een usb robotics, die gewoon herkend wordt door linux. De driver is rndis_wlan . De adapter wordt gezien alleen het wachtwoord wordt niet herkend. Al ik het een tweede keer probeer wordt de adapter niet meer gezien.

De installatie voer ik dan maar uit via de kabel. Nadat de installatie is afgerond kan ik in het nieuwe os gewoon een wifi connectie maken.

Dit is mij gebeurd bij Spiral Linux, bij Mint 21, bij debian 11 (installer).
Iemand een idee hoe dit kan???

Re: hardware probleem??
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/08, 09:35:45 »
De adapter wordt gezien alleen het wachtwoord wordt niet herkend.
Lijkt mij een toetsenbordindelingsprobleem. Aan het begin van de installatie staat je toetsenbord op US (qwerty).

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/08, 11:19:57 »
daar dacht ik in eerste instantie ook aan. Maar US is ook de indeling na installatie.
Ik ga nog even verder zoeken.
Zojuist mint 21 weer geïnstalleerd op mijn testpc. Nu had ik geen probleem met de wifi. Ik heb niets veranderd dus vraag ik me af wat het probleem was. Het was geen eenmalig iets omdat ik bij meerdere installaties heb ervaren.

Tijdens de update van mint wordt de wifi even uitgeschakeld. Daarna lukt het niet meer om een nieuwe verbinding op te zetten. Het probleem zit in de wifi-stick of misschien wel in de router.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/08, 11:55:50 door peer »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/08, 15:53:45 »
Ik heb dit in het verleden ook bij bepaalde Ubuntu versies gehad (18.04 zo uit mijn hoofd). Nieuwere versies hebben weer geen problemen bij mij. Ook geen idee hoe dit komt. Op zich probeer ik altijd via de kabel te installeren (heb ook een utp-usb converter) dus ik heb het verder niet uitgezocht.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/08, 16:27:59 »
.....

Tijdens de update van mint wordt de wifi even uitgeschakeld. Daarna lukt het niet meer om een nieuwe verbinding op te zetten. Het probleem zit in de wifi-stick of misschien wel in de router.

Lijkt mij meer een driver probleem dan een hardware probleem als het zich voor doet tijdens het updaten.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/09, 11:31:17 »
Lijkt mij meer een driver probleem dan een hardware probleem als het zich voor doet tijdens het updaten.

+

Op zich probeer ik altijd via de kabel te installeren

= mijn gedachte
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/09, 15:13:37 »
.....

het betreft hier een us-robotics maxg adapter die een jaar of 15 oud is. Heeft altijd direct out of the box gewerkt. Ik vermoed dat de driver al jaren lang niet meer geupdate is.
Bij het installeren heb ik twee mogelijkheden:
1. via wifi (pc ->wifi -> router)
2. via een kabel die aangesloten is op een router die met dd-wrt in client- mode via wifi is  aangesloten op mijn hoofdrouter. (pc -> cable -> router -> wifi -> hoofdrouter)
Ik heb geen kabel liggen vanaf mijn hoofdrouter naar mijn werkplek