Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 06-nummer en desktop?  (gelezen 5029 keer)

06-nummer en desktop?
« Gepost op: 2022/07/27, 16:09:10 »
Een kennis van mij op leeftijd wil liever geen smartphone, maar kan binnenkort alleen nog maar inloggen op bepaalde websites (bv DigiD) met naast gebruikersnaam en wachtwoord ook een sms-controle die dan op je smartphone binnenkomt. Voor de meesten een bekend gegeven denk ik en qua veiligheid logisch.

Wat hij zou willen is die sms-code op z'n desktop ontvangen zodat ie alles onder een dak houdt zeg maar. Eigenlijk zou ie een soort 'virtuele smartphone' op z'n desktop willen hebben.

Nou heb ik hierzelf nog nooit over nagedacht maar het idee op zich spreekt mij wel aan. Geen idee of het ueberhaupt mogelijk is, maar ik vraag het hier maar even. Je hebt dan dus een soort 'fantoom-06-nummer'(?) nodig denk ik dat je aan een bepaalde website kunt doorgeven.

Mijn vraag is dus of hier oplossingen voor zijn voor de bestaande os-en Linux, Mac en Windows, want er zijn aardig wat mensen die niet willen dat hun een smartphone door de strot wordt geduwd. Gaat vaak om ouderen en ik kan mij daar wat bij voorstellen.

Belangrijk in deze is dat het zo simpel mogelijk moet blijven!

Alvast bedankt.
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 06-nummer en desktop?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/27, 16:46:04 »
SMS'jes kun je ook ontvangen op een ouderwetse "domfoon".... Voor als-ie niet zo'n ding nog ergens heeft rondslingeren: die mobieltjes zijn nog steeds nieuw te koop; vooral als seniorentelefoon.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/27, 16:51:35 door Pjotr »

Offline EvC

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/27, 16:59:28 »
Ik kan geen afscheid nemen van mijn Nokia 6300 4G.  8-)
Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Ubuntu 25.04  +  GNOME Boxes

Offline rico70

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/27, 17:03:16 »
Nokia komt binnenkort met 3 nieuwe gewone telefoons. Stond dacht ik op Androidwold, helaas kan ik dat bericht niet terug vinden.
Oude gewone telefoons zijn binnenkort niet meer te gebruiken vanwege het uitschakelen van 2G en 3G. Helaas is mijn Nokia 3110classic dan ook rijp voor het museum  :-[

Edit : gevonden op de Nokia site
https://www.nokia.com/phones/nl_nl/feature-phones
« Laatst bewerkt op: 2022/07/27, 19:53:09 door rico70 »

« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/28, 11:10:26 »
Bedankt voor de reacties maar mijn kennis wil in principe ueberhaupt niet aan een mobiele telefoon. Of het nou om antieke gaat of smartphone. Lastig? Best wel ja... Ik heb 'm gezegd dat ie er waarschijnlijk toch wel aan zal moeten maar dat ik ga informeren of er mogelijkheden zijn zo als ik in mijn topic-starter heb omschreven. Dus het ontvangen van sms-jes op zijn desktop zonder gebruik te maken van welke telefoon dan ook.
Ik weet 't, 't is vrij ongebruikelijk maar ik probeer het maar. Genoeg techneuten op dit forum  =D.

Ik merk gewoon aan de ouderen om mij heen (70+ vaak) dat die ontzettend veel moeite hebben om mee te komen in de snelle technische ontwikkelingen allemaal enkele uitzonderigen daargelaten. En dat kan ik me goed voorstellen. Het KIS (Keep It Simple)-principe is voor deze mensen van groot belang en wordt door ontwikkelaars nog wel eens uit het oog verloren. En met een enorme grijze golf op komst, zal hier beter op ingespeeld moeten (gaan) worden.

Maar goed, ik ben benieuwd naar reacties voor wat betreft 'desktop-sms-jes' zonder fysieke telefoon, 'fantoom-06-nummers'. Thx!

« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/28, 11:55:50 »
Bij DigiD kun je de sms ook op je vaste telefoon ontvangen. De sms over de vaccinatie tegen corona kwam ook binnen op de vaste telefoon. Dat is dan wel een gesproken bericht, wat voor nummers niet echt handig is (je moet goed opletten en meteen opschrijven). Ik weet niet of alle organisaties die met sms-controle werken deze voorziening hebben.

Van de site van DigiD: https://www.digid.nl/inlogmethodes/sms-controle
Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Cme

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/07/28, 12:22:05 »
Hallo kfboerne, ik heb ook een bloedhekel aan bedrijven die zo'n extra controle toepassen, zonder zelfs te vragen of je dat wilt.
Met dig - idee kan ik het nummer opgeven van de vaste telefoon, (dat wordt geaccepteerd onder de noemer SMS)  Ik krijg dan de inlogcode per vaste-lijn. Zo kan ik/men 'verder'. (bv. verplicht dit ook mijn zorgverzekering).

Nu begint ziggo: inloggen met SMS-code!  Mjn vaste telefoon heeft een abonnement bij Ziggo. (mijn mobielnr Niet bij 'vodafone!'). (Inlogpagina wordt van 'vodafone'). Alleen kan ik niet verder want mijn vaste nummer wordt NIET geaccepteerd! (dus ondanks mijn abonnement!) Ik proteseer hiertegen!

[cit] Dus het ontvangen van sms-jes op zijn desktop zonder gebruik te maken van welke telefoon dan ook.

Ik ben nu ook zeer geinteresseerd in  'fantoom-06-nummers' op de computer.

HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline rico70

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/28, 13:55:05 »
Geen idee of dit bruikbaar is met DigiD enzo, de gratis nummers wijzigen nog al eens, betaald $9 per maand
https://receive-sms.com
https://receive-sms.com/pricing
« Laatst bewerkt op: 2022/07/28, 14:07:45 door rico70 »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/07/28, 17:28:21 »
SMS ontvangen op je PC zonder telefoon lijkt me lastig, aangezien je volgens mij geen SIM kaart in je PC kunt steken, waardoor het telefoon nummer geverifieerd zou kunnen worden. Die link met de SIM is juist het hele idee achter authentiseren via SMS.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/07/28, 18:54:04 »
Er zijn usb stick's waar simkaartjes in kunnen. Heb deze gebruikt op de camping. Toen was internet op de camping nog niet zo in.

groet,

Theo

Offline softbart

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/07/29, 12:32:46 »
Even een kleine correctie van mijn kant.
Het zal wel met de leeftijd te maken hebben of de tijd gaat zo snel. :) :)

Het ging toen niet om een USB maar om een pcmia cq PC-card. Ik moest even zoeken maar de card  (vodafone) heb ik nog.
Was wel duur, maar gelukkig kreeg de camping dat jaar internet. Dus konden we over op de wlan card.

groet,

Theo

« Reactie #11 Gepost op: 2022/07/29, 14:30:52 »
Die link met de SIM is juist het hele idee achter authentiseren via SMS.
Duidelijk! Tja dan wordt het voor mijn kennis toch de vaste telefoon voorlopig denk ik.

Dank voor alle reacties. Geeft toch weer het nodige inzicht.

Wat ik nog even duidelijk wil verifieren is het volgende : ik heb nog stokoude, prima werkende mobiele foons liggen. Wanneer 2G, 3G worden 'disabled' dan heeft dit toch geen invloed op het kunnen ontvangen en versturen van sms-jes? Dat is toch niet gelinkt aan 2G 3G etc.?

Offline rico70

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/07/29, 14:34:18 »
Eerlijk gezegd geen idee. Het beste kan je dit bij de providers navragen. Als ik het goed heb blijft 2G wel in gebruik voor slimme meters en GPS trackers.
SMS zou ik niet op de vaste telefoon nemen. Op een mobiel kan je de codes zien en loop je niet het risico dat je het verkeerd verstaat, bv zeven ipv negen

Offline MKe

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/07/29, 14:38:37 »
Die link met de SIM is juist het hele idee achter authentiseren via SMS.
Duidelijk! Tja dan wordt het voor mijn kennis toch de vaste telefoon voorlopig denk ik.

Dank voor alle reacties. Geeft toch weer het nodige inzicht.

Wat ik nog even duidelijk wil verifieren is het volgende : ik heb nog stokoude, prima werkende mobiele foons liggen. Wanneer 2G, 3G worden 'disabled' dan heeft dit toch geen invloed op het kunnen ontvangen en versturen van sms-jes? Dat is toch niet gelinkt aan 2G 3G etc.?
Nee dat zou idd gewoon moeten werken. Dit is ook wat ik zou aanraden, koop of zoek een 'dumb phone', b.v. een oude nokia en zet er een prepaid SIM in. Daarmee kun je dan gewoon SMS'jes ontvangen en dat is alles wat je nodig hebt.

« Reactie #14 Gepost op: 2022/07/29, 14:55:28 »
Check!

« Reactie #15 Gepost op: 2022/07/29, 16:29:35 »
Citaat
Wanneer 2G, 3G worden 'disabled' dan heeft dit toch geen invloed op het kunnen ontvangen en versturen van sms-jes? Dat is toch niet gelinkt aan 2G 3G etc.?

Ik lees hier dat 2G in ieder geval nog tot april 2025 blijft bestaan (prima voor sms), behalve bij T-Mobile. 3G wordt door alle providers uitgezet.

Als 2G uitgezet wordt, krijg je volgens mij geen verbinding meer met een 2G telefoon, ook niet voor sms. Maar goed, voorlopig nog geen probleem dus (behalve voor 2G telefoon met T-Mobile simkaart).
Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

« Reactie #16 Gepost op: 2022/08/09, 11:26:49 »
Oude gewone telefoons zijn binnenkort niet meer te gebruiken vanwege het uitschakelen van 2G en 3G. Helaas is mijn Nokia 3110classic dan ook rijp voor het museum  :-[

Is dat? Er draait toch nog altijd het oeroude supersimpele H1 netwerk?

Een kennis van mij op leeftijd wil liever geen smartphone, maar kan binnenkort alleen nog maar inloggen op bepaalde websites (bv DigiD) met naast gebruikersnaam en wachtwoord ook een sms-controle die dan op je smartphone binnenkomt. Voor de meesten een bekend gegeven denk ik en qua veiligheid logisch.

Probeer eens gewoon te blijven weigeren. Daar kom je behoorlijk ver mee.
Ik hoef zo nog steeds nergens zo in te loggen. Maar ik heb dan ook (vooralsnog) nog steeds geen digid. ^-^
Heb zelfs geen app voor bankieren, maar zo'n 'bejaarden' inlogapparaatje. Nadat ik met mijn mobiele telefoon gebeld heb dat ik geen mobiele telefoon heb en daar daarvoor ook niet aan wil :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2022/08/09, 19:18:25 »
Uiteindelijk is de twee weg authenticatie bedoeld als en veiligheid maatregel. Het heeft dus wel degelijk een doel, namelijk dat niemand misbruik van je account zou kunnen maken. Weigeren van twee weg authenticatie moet dus wel een goed overwogen reden hebben, want je werkt dan bewust minder veilig.

« Reactie #18 Gepost op: 2022/08/11, 21:52:23 »
Dat is me duidelijk.

Ben in 30 jaar nog nooit gehacked.
En ja, soms kom ik er niet omheen, en wil ik er ook niet omheen. Maar waar het voor mij niet nodig is begin ik er (nog) niet aan.
Zo ook nog steeds geen digid nodig gehad. Alles (wat ik nodig heb) kan nog steeds gewoon op papier. Al kost het soms wat moeite, doorpraten, over tegenwerking heen stappen en aandringen  8-) Maar uiteindelijk blijkt het vooralsnog gewoon altijd te kunnen.

En ik ben altijd héél secuur geweest met logins. Belangrijke uitsluitend over eigen pc en eigen internet-verbinding. Nooit op die van derden. Wat minder belangrijke over eigen wifi. En nooit met een (android) app. Altijd rechtstreeks, want nooit via link.
En Linux  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2022/08/11, 21:55:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore