Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lettergrootte systemwide aanpassen  (gelezen 1580 keer)

lettergrootte systemwide aanpassen
« Gepost op: 2022/07/22, 15:06:55 »
Aangezien de ogen hier wat achteruitgaan moet ik regelmatig de lettergrootte vergroten om alles nog een beetje fatsoenlijk te kunnen lezen. In browsers lukt dat meestal met ctrl + '+', maar dat werkt weer niet in bepaalde andere software. Verder gaat alles na ctrl + '+' weer in de oude voor mij moeilijk leesbare stand wanneer ik een nieuw tabblad open, een webpagina terugga etc. etc.

Mijn vraag is of er een systemwide oplossing is waarmee ik de lettergrootte naar mijn persoonlijke voorkeuren kan aanpassen en dat een dergelijke aanpassing ook gehandhaafd blijft (ook na een reboot)?
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

• Lid
Re: lettergrootte systemwide aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/22, 15:30:12 »
Zeker, maar het hangt af van welke desktop je gebruikt.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/22, 17:22:17 »
Zeker, maar het hangt af van welke desktop je gebruikt.
Ik gebruik Xubuntu en ben me ook aan het verdiepen in LMDE5. De laatste is weliswaar niet op Ubuntu gebasseerd (maar op Debian) maar weet je hiervoor toevallig - naast Xubuntu - ook een oplossing voor mijn ogen ;)? Of moet ik daarvoor specifiek op het Mint forum zijn?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/22, 19:45:12 »
Of het Ubuntu of Mint is maakt minder uit. Op Ubuntu desktop is het gemakkelijk: "display scaling" en/of "font scaling", en dan zijn er nog "Toegankelijkheidsinstellingen" die één en ander gemakkelijker kunnen maken voor gebruikers met verminderd zicht. Gnome Shell is op dat vlak wellicht de best voorziene desktop. Ook Cinnamon heeft een Toegankelijksheidspaneel waarop je het lettertype kan vergroten (zonder dat de vergroting instelbaar is).

« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/23, 20:27:30 »
Ook Cinnamon heeft een Toegankelijksheidspaneel waarop je het lettertype kan vergroten (zonder dat de vergroting instelbaar is).
Klopt en idd krijg ik een aanzienlijk groter lettertype. Alleen is dat nou net weer een maatje te groot =D. Je schrijft al dat deze vergroting niet instelbaar is en da's jammer. Het werkt  systemwide en dat is weer perfect.
Is er toch een mogelijkheid om in Cinnamon de grootte exact in te stellen naar mijn persoonlijke wens? Geen idee of er aparte software voor bestaat wellicht?
« Laatst bewerkt op: 2022/07/23, 20:50:58 door kfboerne »

Offline loti

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/23, 22:05:52 »
Je zou de Mate desktop eens kunnen proberen, daar kan je de lettergrootte systeembreed in kleine stappen aanpassen.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/07/24, 10:11:29 »
Ik gebruik Xubuntu

Hallo, ga naar Instellingen - Uiterlijk - tabje Lettertypen en zet het standaard lettertype op bv. 14. Dan zijn al je menu's en dialoogvensters alvast een stuk groter en dus vast beter leesbaar. Binnen applicaties (LOWriter, Geany, Firefox, etc.) moet je het zoomniveau dan nog wat opkrikken.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/24, 10:21:26 »
Aangezien de ogen hier wat achteruitgaan moet ik regelmatig de lettergrootte vergroten om alles nog een beetje fatsoenlijk te kunnen lezen.
Waarom neem je geen leesbril? Zelf heb ik er al jaren 1

« Reactie #8 Gepost op: 2022/07/25, 14:25:33 »
Dank voor alle reacties, maar ik zoek het echt in een systemwide oplossing. Ik heb geen zin om in allerhande apps allerlei instellingen te gaan veranderen. Gewoon te omslachtig.

Dus ik hoop dat iemand  (een) (systemwide) oplossing(en) weet?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/08/21, 14:50:24 »
In Cinnamon zie ik in System Settings - Font Selection een instelling Text scaling factor, net als in Gnome Tweaks. Hiermee kan je nauwkeurig de fontweergave systeembreed vergroten of verkleinen. Onder "Display" heb je dan "User interface scale" (de "display scaling" in een Ubuntu desktop, vooral te gebruiken als je een UHD scherm hebt van zeer hoge resolutie). Cinnamon en zijn vensterbeheerder hebben hun oorsprong in Gnome Shell 3, vandaar de gelijkenissen. Met die combinatie moet je tot iets komen wat goed voor je werkt.

« Reactie #10 Gepost op: 2022/08/21, 17:02:45 »
Dank! Ik ga ermee aan de slag.