Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eigen programma toevoegen aan opstart usb stick  (gelezen 1672 keer)

Offline Eduard2

  • Lid
eigen programma toevoegen aan opstart usb stick
« Gepost op: 2022/07/18, 16:01:31 »
Beste forumleden,

Ubuntu heeft een startup disk creator. Een usb stick die met deze tool wordt aangemaakt kan op een windows computer booten zonder dat er iets op de harddisk wordt geschreven.  Het aanmaken van de startup disk vertrekt vanaf een iso file.

Kan ik aan die iso file iets toevoegen zodat ook een zelf geschreven gcc programma meereist ? Ideaal ware de usb zo in te richten dat het eigen programma auomatisch opstart.
Is dit een haalbare kaart ? Heeft iemand dit reeds geprobeerd?
 Voor dergelijk knutselwerk heb ik een apparte computer. Er staat geen belangrijke info op die laptop. Alles mag. Geen probleem als iets fout afloopt.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Re: eigen programma toevoegen aan opstart usb stick
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/24, 07:55:48 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Eduard2

  • Lid
Re: eigen programma toevoegen aan opstart usb stick
« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/24, 08:55:43 »
Goede morgen Maurice,

Dat is inderdaad wat ik zoek. Dat ga ik grondig uitvlooien. Bedankt voor uw antwoord.

Ten gerieve van anderen kan ik nog even vermelden dat bij de zoektocht naar een oplossing ook een mini-ubuntu werd ontdekt.  Ik wist niet dat die versie bestond. Meer is hier te vinden: https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD    Als je bij installatie "Lubuntu" kiest, wordt een klein systeem gebouwd zonder grafische toestanden; enkel commandline. Via sudo apt install kunnen de nodige toepassingen worden geïnstalleerd. Niet geschikt voor kantoorwerk maar wel om zonder scherm en klavier op een oude pc een vaste toepassing te starten.  De noodzaak hiervoor ontstond door de leveringsproblemen met de Raspberry pi computertjes. De Rpi3B+ die ik in een projectje voor radio amateurs gebruik is al maanden niet meer leverbaar. Iedere knutselaar kan wel een afgedankte 64bit pc opsnorren. Op zijn sokken kan die de taak die eerder door de Raspberry werd uitgevoerd aan.

Bij persistente usb kom je al vlug by Puppylinux. Dat zal ook wel lukken maar de distro die ik testte lijkt wel een andere wereld. Het is geen afstammeling van een Debian voorouder.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Re: eigen programma toevoegen aan opstart usb stick
« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/24, 09:03:35 »
Geen dank, graag gedaan, Eduard.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: eigen programma toevoegen aan opstart usb stick
« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/24, 10:02:30 »
Bij persistente usb kom je al vlug by Puppylinux. Dat zal ook wel lukken maar de distro die ik testte lijkt wel een andere wereld.
Hallo, met Puppy gaat dat zeker lukken. Van usb opstarten, je gewenste programma installeren en dan bij afsluiten zeggen "sessie bewaren". Dat sessiebestand wordt naar de usb geschreven en de volgende keer dat je Puppy start, vraagt-ie of je de opgeslagen versie wilt starten, of een nieuwe, "kale".

Puppy steekt inderdaad wat anders in elkaar dan de gebruikelijke distro's, maar het loont de moeite om even uit te zoeken hoe het werkt. Dat is overigens eenvoudig. Ik heb sinds jaar en dag een Puppy bij de hand voor het geval ik tegen ernstige pc-problemen aanloop (hier of bij een ander), tot dusver wist ik het mbv. Puppy altijd op te lossen.

Groet, Paul.

Offline bart85

  • Lid
Re: eigen programma toevoegen aan opstart usb stick
« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/24, 11:04:07 »
https://www.knopper.net/knoppix-info/index-en.html

Knoppix  is ook nog een optie.  Goed te gebruiken als rescue systeem. Grote collectie aan programma's voor geïnstalleerd.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline bart85

  • Lid
Re: eigen programma toevoegen aan opstart usb stick
« Reactie #6 Gepost op: 2022/07/25, 11:04:43 »
Je zou naast de partitie van de installatie nog een partitie toevoegen. Daar kun je dan een programma en data opzetten.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Eduard2

  • Lid
Re: eigen programma toevoegen aan opstart usb stick
« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/29, 21:54:39 »
Dag Bart85,

Die knoppix lijkt me goed gereedschap voor mijn toepassing. Eerst de iso van Knoppix 9.1 op een cd gebrand en na opstart daarvan een usb stick aangemaakt. Weet je hoe ik het toetsenbord kan veranderen? Standaard is het US. Mijn toetsenbord heeft een Belgische indeling. 

Vriendelijke groeten,

Eduard

Offline Nero

  • Lid
Re: eigen programma toevoegen aan opstart usb stick
« Reactie #8 Gepost op: 2022/07/29, 22:14:59 »
Je kan ook gebruik maken van Raspberry Pi Desktop voor PC. Deze heeft standaard een persistent partitie waarin alle wijzigingen worden opgeslagen. In de terminal kan je de opdracht setxkbmap be geven. Met raspi-config kan je ook taal en toetsenbord aanpassen.

https://www.raspberrypi.com/software/raspberry-pi-desktop/

Offline Eduard2

  • Lid
Re: eigen programma toevoegen aan opstart usb stick
« Reactie #9 Gepost op: 2022/07/30, 16:35:33 »
Goede middag,

Deze keer kan ik goed nieuws melden.  De oplossing van Nero werkt subliem. Ik had geen idee dat er een Debian met Raspberry desktop bestond. Installatie op usb drive was een fluitje van een cent. Intussen is dat op twee pc's uitgetest. De usb stick overbrugt gewoon het OS van de gebruikte pc zonder iets op de harde schijf te verprutsen.  De gebouwde hardware (foto prototype in bijlage)  werkt prima met een pc. Is er geen afgedankte pc voorhanden,  dan kan het dagelijkse werkpaard worden ingezet. Een leuk gevolg van de huidige schaarste aan elektronica onderdelen is dat het herwerken van een ouder project een oplossing biedt die veel goedkoper is dan de vorige op basis van een FPGA.  Het lukt om via een pc en de gebouwde schakeling gelijktijdig 8 radiostations aan te bieden aan een groep radio's in een verzameling of een museum, zonder dat er in de radio's moet worden geknutseld.

Iedereen bedankt voor de medewerking,

Vriendelijke groeten,

Eduard