Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke backup software voor Redmi smartphone en Android vraag?  (gelezen 3400 keer)

Offline Tuxjo

• Lid
Ik heb een Xiaomi Redmi Note 8T smartphone en wil m'n contacten backuppen naar een extern device, maar geen gebruik maken van de standaard meegeleverde MIUI software. Heb al gezocht hoe dit simpel op een andere manier zou kunnen maar ik kom er niet uit. Zou toch simpel moeten zijn? Zie ik iets over het hoofd? Ik kan maar niet het bestand vinden met daarin de contacten   :|. In Android is dit geloof ik allemaal eenvoudig maar bij Xiaomi is het tot nu toe een drama.
Wanneer ik dit via backup software moet doen, welke (meest) veilige software uit de Playstore raden jullie aan? FOSS zal wel moeilijk worden denk ik ;).

Dan nog even een extra vraag. Aangezien ik over niet al te lange tijd een nieuwe smartphone wil aanschaffen (geen Xiaomi meer, geen iPhone en geen custom ROMS) wordt het dus een Android. Nou hoor ik de laatste steeds vaker dat het huidige standaard Android-os (hoewel van Google uiteraard) erg veilig moet zijn. Security-technisch schijnt het allemaal wel snor te zitten. Klopt dit? En hoe zit het privacy-technisch dan?
Ik gebruik nu deels F-Droid voor bepaalde software, maar ik vind het niet prettig werken. Updates installeren gaat traag. Playstore werkt veel beter.
Ik  gebruik mijn smartphone enkel voor bellen, Appen (Signal) en internetten en niet voor bankieren en  emailen. Probeer zo weinig mogelijk privacy-gevoelige data te genereren.
Wat zijn jullie meningen omtrent het huidige Android op de manier zoals ik het wil gaan gebruiken? En als jullie het zelf gebruiken maken jullie je dan erg druk omtrent de privacy? Achterliggend ligt natuurlijk wel Google op de loer.

Re: Welke backup software voor Redmi smartphone en Android vraag?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/17, 15:42:39 »
Ik kan maar niet het bestand vinden met daarin de contacten   :|. In Android is dit geloof ik allemaal eenvoudig maar bij Xiaomi is het tot nu toe een drama.

Hallo, op mijn RedMi Note 7 open ik Contacten, dan Contacten importeren/exporteren > Exporteren, waarop de telefoon zegt dat-ie een vcf-bestand met daarin alle contacten gaat aanmaken en wegschrijven naar het bestand 00001.vcf. Dan telefoon aan een usb-poort hangen en zeggen dat de usb-verbinding voor data-overdracht gebruikt moet worden. Met een bestandsbeheerder zoek je naar genoemd bestand en je kopieert dat naar je pc. Geen externe backup- software nodig dus.

Idem voor foto's en video's of wat je maar wilt kopiëren.

... het huidige Android op de manier zoals ik het wil gaan gebruiken? En als jullie het zelf gebruiken maken jullie je dan erg druk omtrent de privacy? Achterliggend ligt natuurlijk wel Google op de loer.

Haha, of je je nu wel of niet druk maakt over je privacy -- die bestaat natuurlijk al lang niet meer!! Ik ga er van uit dat mijn bank-apps goed zijn dichtgetimmerd, voor de rest zal het me worst wezen wie wat met mijn data doet, datazuigers (FB, Insta, Google...) zijn overal en niet te stoppen volgens mij. Ook niet met wetgeving.

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/18, 16:59:27 »
Hallo, op mijn RedMi Note 7 open ik Contacten, dan Contacten importeren/exporteren > Exporteren, waarop de telefoon zegt dat-ie een vcf-bestand met daarin alle contacten gaat aanmaken en wegschrijven naar het bestand 00001.vcf.
Wanneer ik naar Contacts ga tref ik nergens de optie importeren/exporteren aan :o. Wanneer ik op het hamburgermenu rechtsbovenin klik kan ik kiezen uit : Call History, Settings en Help & Feedback. Onder Settings staat ook nergens een importeer / exporteer functie.
Ik snap er niets van :|.
Mocht het niet op de door jou geschetste manier lukken, is er dan een workaround of software waar het exporteren van de contacten (vooral simpel! ;)) mee gaat?

« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/19, 08:49:09 »
Wanneer ik op het hamburgermenu rechtsbovenin klik kan ik kiezen uit : Call History, Settings en Help & Feedback. Onder Settings staat ook nergens een importeer / exporteer functie.

Dan heb je kennelijk een andere Android-versie dan ik. Voor een antwoord op je vraag zul je dus even moeten wachten op iemand die jouw versie heeft...

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/19, 15:28:23 »
Ik ben er al achter waar de fout zit. En die zit helemaal bij ondergetekende :-[. Eikeltje geweest...

Enkele jaren terug heb ik de nodige open source software geinstalleerd op mijn Redmi waarbij ik ook gebruik maak van (open source) Contacts. Compleet vergeten :rolleyes:. En vreemd genoeg zit daar geen import/export functie bij.   
De originele Contacts software gestart en daarmee lukte het uiteraard wel.
Paul bedankt in elk geval!

Ik ben overigens nog wel benieuwd naar meer meningen omtrent mijn tweede vraag in dit topic. Paul is er heel duidelijk in. Persoonlijk ben ik erg op m'n privacy gesteld. Hoop van anderen ook nog het nodige te horen. Ben er wel benieuwd naar.

« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/23, 13:44:41 »
Eikeltje geweest...

Haha, ja dat gebeurt wel eens hè? Mooi dat je het hebt kunnen oplossen!