Om het een beetje makkelljker te maken door veel voorkomende beginners probleempjes te voorkomen, én een prettige start te maken.
1/ Indien mogelijk, installeer met kabel verbinding. Géén wifi.De kabel werkt nl altijd. De wifi wil nogal eens extra software nodig hebben die van internet opgehaald moet worden, wat je dus zonder wifi niet kunt installeren.
Als de wifi eenmaal goed geinstalleerd is met kabel werkt daarna een wifi verbinding leggen vrijwel altijd.
Ik had het net bij een installatie ook weer, dat ik wel dacht dat even over wifi te doen wat niet werkte en met kabel meteen.
Je kunt eventueel voor installatie een testsessie draaien om te kijken of je wifi herkent wordt. Als je wifi werkt (bv vaak bij nieuwere laptops) dan kan het uiteraard wel gewoon.
2/ Installeer altijd extra software.Dit kan op een scherm wat ergens in begin van de installatie komt. Net voor of na je toetsbordinstelling.
Dit staat standaard nl uit. Maar voor bepaalde hardware is er stiekem toch nogal eens extra software nodig. En bijvoorbeeld ook om geluid te krijgen, mp3's en video's af te kunnen spelen, maar bv ook voor de juist beeldscherm resolutie (en vaak voor je wifi, zie punt 1).
3/ Test altijd de toetsenbordinstelling tijdens de installatie selectie.Ik typ meestal wat simpels met hoofdletter en daarna wat moelijke tekens waar de verschillen zitten. Bv: Hallo@#~€
Twee héél simpele punten. Maar het kan je een hoop gedoe schelen met slecht of niet functionerende hardware, waar vrij standaard nogal eens vragen over opduiken bij nieuwelingen.
En de opduikende problemen zijn voor beginners vaak meteen vrij ingewikkeld om ze weer goed te krijgen. Omdat je dan meteen met terminal en zo dieper aan de gang moet terwijl je linux nog amper kent.
I know. Sommigen zullen zeggen dat "software van derden ongewenst" is. Maar dat buiten de deur houden is iets wat beginners nog niet goed lukt. Dat is leuk voor later als je wat meer thuis bent in linux.
Op deze manier kun je vrij simpel een goede start maken en linux leuk ervaren, en wegwijs worden met linux. Ik ben geen beginner meer, en toch installeer ik nog steeds zonder bovengenoemde problemen, en bij mij draait het vrijwel altijd meteen goed en stabiel.
Beter ineens lekker aan de gang, dan meteen problemen op te moeten lossen lijkt mij. 
Doe er je voordeel mee.
(goede aanvullingen zijn welkom)