Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: riseup-vpn  (gelezen 2767 keer)

Offline rietje

• Lid
riseup-vpn
« Gepost op: 2022/07/09, 19:24:29 »
Er is in de snap store een VPN te verkrijgen, nl. riseup-vpn.
Kan iemand mij vertellen of het verstandig is om deze vpn te installeren in xubuntu of heeft iemand ervaring met deze vpn ?
B.v.d.

Offline peer

• Lid
Re: riseup-vpn
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/10, 08:38:51 »
geen ervaring mee maar is standaard geïnstalleerd bij Sparky Linux
zie: https://sparkylinux.org/riseupvpn/

Offline rietje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/10, 10:00:39 »
Bij mijn poging om te installeren via de terminal krijg ik een waarschuwing, zie hieronder:

snap install riseup-vpn
fout: This revision of snap "riseup-vpn" was published using classic
      confinement and thus may perform arbitrary system changes outside of the
      security sandbox that snaps are usually confined to, which may put your
      system at risk.

If you understand and want to proceed repeat the command including
      --classic.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/10, 10:29:18 »
Een recensie van Rise up VPN uit 2020, recenter niet gevonden (Engelstalig):

https://topdogapps.com/riseup-vpn-review/
Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline rietje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/10, 11:13:38 »
Bedankt. Ik overweeg om het eens te proberen. Kan altijd weer stoppen, bv. als blijkt dat het te vertragend werkt.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/10, 14:16:16 »
Nadeel.
Na installatie blijkt de VPN niet automatisch op te starten na herstart van xubuntu. Je moet dan riseupVPN opnieuw openen.
De installatie werkt na opstarten goed, maar er moet toch een aanpassing mogelijk zijn om direct op te starten samen met xubuntu. ??
« Laatst bewerkt op: 2022/07/14, 13:35:21 door rietje »

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/07/17, 13:44:20 »
Wanneer riseupVPN gratis is, moet je er sowieso niet aan beginnen. Op ProtonVPN na moet je alle gratis VPNs links laten liggen. Veel te link! Zie hier : https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108083.50#msg1062322

Offline rietje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/18, 10:29:56 »
Ik gebruik nu al enige tijd RiseupVPN. Voor gewoon internetgebruik lijkt het goed te werken, hier en daar een korte vertraging, maar dat is nog niet zeker voor mij dat dit komt door de VPN. Er is ook een Kill Switch in het programma, ook handig.
Het enige is dat het niet automatisch mee opstart met ubuntu. Dus even een extra handeling (2 klikken) om op te starten.

Offline bryan

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/07/18, 17:17:49 »
Rietje, je mag uiteraard goede raad volkomen in de wind slaan , maar heb je de reactie van Tuxjo hierboven gelezen met zijn verwijzing naar een veel gelezen topic in dit forum over VPN's? Ik hevb even gecheckt maar riseup-VPN is gratis.
Je moet het helemaal zelf weten maar de kans is levensgroot dat al jouw data wordt doorverkocht! Zonder VPN ben je in dit geval waarschijnlijk beter af. De VPN wereld is een buitengewoon schimmige louche wereld. Zelfs reviews zijn vaak volledig onbetrouwbaar.
Mocht je Tuxjo's reactie wel hebben gelezen dan zie ik voor mij een struisvogel, een kop en een bak zand. Maar nogmaals maak er gerust gebruik van. Niemand die je het verbiedt. Echter, een gewaarschuwd mens ......

« Laatst bewerkt op: 2022/07/18, 17:23:00 door bryan »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/07/19, 13:51:26 »
Alles nog eens nagekeken en toch RiseupVPN maar uitgeschakeld. Mijn browser is Firefox, daar heb ik bij netwerkinstellingen in ieder geval DNS over HTTPS ingeschakeld en Proxyinstellingen van systeem aangevinkt. Geeft m.i. iets meer veiligheid.
Ik overweeg nu om wellicht de NordVPN (met betaling) te nemen. Voorzover ik lees is dit een betrouwbare VPN.
Bedankt voor de info.

« Reactie #10 Gepost op: 2022/07/19, 14:13:46 »
Mijn ervaring met ProtonVPN is goed. Ik heb de gratis versie een tijd gebruikt zonder problemen. Nu gebruiken we de betaalde versie. Naar ik overal lees, is de gratis versie van ProtonVPN betrouwbaar.

Als je wilt betalen is ook Mullvad een aanrader volgens velen. Mullvad heb ik niet getest.

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/07/19, 14:45:23 »
De top drie (even uit mijn hoofd) is de laatste tijd steevast : Mullvad, ProtonVPN en IVPN.

Gratis versie van ProtonVPN is de enige betrouwbare die mij bekend is. Alleen wel trager (logisch) en enkel keuze uit drie servers : Japan, Nederland en USA (geloof ik).

Offline rietje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/07/19, 14:47:57 »
ProtonVPN gebruik ik al op een andere computer samen met hun mailaccount.  Kan maar 1x op een abonnement.
Mullvad vind ik nogal duur, bijna 2x zo duur als NordVPN, die toch ook goed bekend staat?

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/07/19, 14:50:24 »
Alles nog eens nagekeken en toch RiseupVPN maar uitgeschakeld. Mijn browser is Firefox, daar heb ik bij netwerkinstellingen in ieder geval DNS over HTTPS ingeschakeld en Proxyinstellingen van systeem aangevinkt. Geeft m.i. iets meer veiligheid.
Mullvad heeft een Firefox addon ontwikkeld genaamd 'Mullvad Privacy Companion' (https://mullvad.net/en/blog/2021/9/30/test-our-new-browser-privacy-tool-mullvad-privacy-companion-beta/). Werkt perfect en scheelt een hoop instelwerk!

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2022/07/19, 14:55:51 »
Mullvad vind ik nogal duur, bijna 2x zo duur als NordVPN, die toch ook goed bekend staat?
Mullvad kost euro 60,- per jaar. Dat is eurocent 0,16 per dag! De kwaliteit die Mullvad levert is dat naar mijn mening dubbel en dwars waard. Een paar centen besparen op privacy/veiliheid is naar mijn mening niet zo'n verstandige keuze. Maar iedereen is daar uiteraard vrij in.
Verder heeft Mullvad een zeer goede desktop-app voor linux. Werkt supersimpel en heel snel.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/07/19, 14:58:44 »
Nog een opmerking: RiseupVPN staat wel in de snapwinkel van linux. Kan zo worden ge-installeerd. Komt mij vreemd over van Linux.

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2022/07/19, 15:08:18 »
Nog een opmerking: RiseupVPN staat wel in de snapwinkel van linux. Kan zo worden ge-installeerd. Komt mij vreemd over van Linux.
Hoe dat zit weet ik niet. Het gaat hier overigens over Canonical (het bedrijf achter Ubuntu) en niet Linux in het algemeen. In mijn optiek is Canonical bezig met het opdringen van 'hun' snaps aan de gebruikers en begint wat aan te schurken tegen commerciele partijen. Wellicht dat daar een link ligt?? Maar dat is louter speculeren.
Overigens lees ik over meer Ubuntugebruikers die het 'snapbeleid' van Canonical zat zijn en overstappen naar een andere distro die direct op Debian is gebasseerd. LMDE5 schijnt top te zijn : https://www.linuxmint.com/download_lmde.php . Maar dat even offtopic.

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2022/07/19, 15:12:27 »
NordVPN schijnt ook een goede VPN-provider te zijn idd. Zelf geen ervaring mee.

« Reactie #18 Gepost op: 2022/07/19, 16:08:21 »
Citaat
ProtonVPN gebruik ik al op een andere computer samen met hun mailaccount.  Kan maar 1x op een abonnement.

Je bedoelt met een gratis account, neem ik aan. Voor een tweede en volgende apparaten zul je dan een nieuw PrototonMail + ProtonVPN account aan moeten maken.  Betaald is ProtonVPN niet de goedkoopste, maar we zijn er wel tevreden over.

« Reactie #19 Gepost op: 2022/07/19, 17:06:43 »
Je moet het helemaal zelf weten maar de kans is levensgroot dat al jouw data wordt doorverkocht! Zonder VPN ben je in dit geval waarschijnlijk beter af. De VPN wereld is een buitengewoon schimmige louche wereld.

Inderdaad. En ik vraag me altijd af wat je er nou mee wilt bereiken.
  • Websites zitten tegenwoordig bijna allemaal achter secure internet, dus je verbinding kan zomaar echt niet zomaar gesnifferd worden.
  • Hacken gebeurd nog zelden door wild te snifferen over verbindingen, en om gericht te snifferen zijn veel makkelijkere mogelijkheden. En als het al gebeurd dan op je wifi verbinding (voor VPN).
  • Zelfs als je over VPN een website benaderd blijven daar de privacy-schendende scripts nog steeds gewoon actief en grabben nog steeds alles wat ze kunnen (=veel).
  • De meeste hacks gebeuren IN websites zoals fora en winkel e.d. waar je zelf al je gegevens invult (naw, creditcard- of bankrekeningnr., etc). Daar doet VPN niets tegen.
  • En je IP? Ja, soms makkelijk. Maar uiteindelijk kan je vaste IP juist ook een soort van veiligheidsaspect zijn bij belangrijke zaken (bank, alles met digid).
  • 'Volgen'? Daarvoor gebruik ik liever de betere browser (zeker niet van een al privacy schendende partij) met daarin goede scriptblockers. Als op websites de volgscripts simpelweg niet werken (want uitgeschakeld) valt er ook niets te volgen.  :evil:
  • Over VPN (=andere ip) inloggen op een website, en ze weten meteen weer gewoon wie je bent en vullen gewoon je digi-dossier weer verder aan.
  • Waar het officiele zaken betreft moet VPN ook weer gewoon wettelijk verplicht gegevens delen, dus een sleepnet bijvoorbeeld ontwijk je er niet mee. En altijd weer te koppelen aan je geregistreerde internetprovider.
  • Volledige internet-privacy is iets uit een heel ver verleden van decenia terug. In gaan storten vanaf 1995.
En dat is de reden dat ik me nog steeds afvraag waarom VPN nou zo noodzakelijk zou zijn en ik het niet zou kunnen missen?

En uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuzes! :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 2022/07/19, 17:15:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rietje

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2022/07/20, 09:21:29 »
Interessant allemaal, mijn kennis over deze zaken is te miniem om er een eigen mening over te kunnen vormen.
Voorlopig doe ik het maar met mijn Proton mailaccount en ik houd mijn browser zo veilig mogelijk ingesteld.

Zou LMDE voor leken (zoals ikzelf) beter zijn dan xubuntu ? En ook op het terrein van veiligheid een verbetering kunnen geven ?
Ik hoor hier nog graag iets over voor ik een beslissing neem. B.v.d.

Offline peer

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2022/07/20, 09:37:29 »
ik heb LMDE op een testmachine geïnstalleerd. Draait nu een paar weken zonder problemen. Installatie was eenvoudig

Offline rietje

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2022/07/20, 11:00:31 »
ik heb LMDE op een testmachine geïnstalleerd. Draait nu een paar weken zonder problemen. Installatie was eenvoudig
Is het een verbetering t.o.v. xubuntu of maakt het in principe niets uit .?
« Laatst bewerkt op: 2022/07/20, 11:07:34 door rietje »

Offline peer

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2022/07/20, 11:13:48 »
ik gebruik xubuntu niet en kan dus niet zeggen of het en verbetering is.
LMDE is niet gebaseerd op ubuntu maar op debian 11 stable aangevuld met backports (nieuwere software mogelijk) en specifieke mint-packages)

LMDE is de debian-versie van Mint Cinnamon.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #24 Gepost op: 2022/07/20, 13:08:34 »
Als ik jou was zou ik het niet te ingewikkeld gaan maken voor jezelf en het bij Xubuntu houden. Veiligheid van een systeem ligt ook voor een groot deel in de handen van de gebruiker zelf, ongeacht welk besturing systeem (Windows, Mac OS, Linux) je dan ook gebruikt.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.