Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google Drive openen in rclone  (gelezen 2578 keer)

Offline rietje

• Lid
Google Drive openen in rclone
« Gepost op: 2022/06/23, 19:27:44 »
Xubuntu 20.04.
In de terminal heb ik rclone config aangeroepen en alles uitgevoerd om Google Drive erin op te nemen ,zoals vermeld staat in   https://nothinginteresting.nl/cloudopslag/volledige-controle-over-je-cloudopslag-met-rclone/.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik verder de inhoud van Google Drive te zien krijgen ? Ik heb al een map gemaakt,  Home/Wim/Google Drive Ergens moet er iets gedaan worden Google Drive te mounten en de inhoud zichtbaar te maken.
Kan iemand mij hier verder mee helpen ?
Als ik in de terminal rclone config opgeef, zie ik:

wim@wim-Lenovo-S500:~$ rclone config
Current remotes:

Name                 Type
====                 ====
Google Drive         drive

e) Edit existing remote
n) New remote
d) Delete remote
r) Rename remote
c) Copy remote
s) Set configuration password
q) Quit config
e/n/d/r/c/s/q>

Wat nu te doen?  Is onderstaande opdracht de juiste voor het mounten:
rclone --vfs-cache-mode writes mount "GoogleDrive": /Home/Wim/GoogleDrive   ?

« Laatst bewerkt op: 2022/06/24, 10:10:34 door rietje »

Offline vanadium

• Lid
Re: Google Drive openen in rclone
« Reactie #1 Gepost op: 2022/06/27, 11:22:43 »
Wat nu te doen?  Is onderstaande opdracht de juiste voor het mounten:
rclone --vfs-cache-mode writes mount "GoogleDrive": /Home/Wim/GoogleDrive   ?
Bijna juist. Er moet een spatie tussen ""GoogleDrive":" en "/Home/Wim/GoogleDrive".

Offline rietje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/06/27, 12:38:53 »
 rclone --vfs-cache-mode writes mount "GoogleDrive":  /Home/Wim/Google Drive
Usage:
  rclone mount remote:path /path/to/mountpoint [flags]

Flags:
      --allow-non-empty                        Allow mounting over a non-empty directory.
      --allow-other                            Allow access to other users.
      --allow-root                             Allow access to root user.
      --attr-timeout duration                  Time for which file/directory attributes are cached. (default 1s)
      --daemon                                 Run mount as a daemon (background mode).
      --daemon-timeout duration                Time limit for rclone to respond to kernel (not supported by all OSes).
      --debug-fuse                             Debug the FUSE internals - needs -v.
      --default-permissions                    Makes kernel enforce access control based on the file mode.
      --dir-cache-time duration                Time to cache directory entries for. (default 5m0s)
      --dir-perms FileMode                     Directory permissions (default 0777)
      --file-perms FileMode                    File permissions (default 0666)
      --fuse-flag stringArray                  Flags or arguments to be passed direct to libfuse/WinFsp. Repeat if required.
      --gid uint32                             Override the gid field set by the filesystem. (default 1000)
  -h, --help                                   help for mount
      --max-read-ahead SizeSuffix              The number of bytes that can be prefetched for sequential reads. (default 128k)
      --no-checksum                            Don't compare checksums on up/download.
      --no-modtime                             Don't read/write the modification time (can speed things up).
      --no-seek                                Don't allow seeking in files.
  -o, --option stringArray                     Option for libfuse/WinFsp. Repeat if required.
      --poll-interval duration                 Time to wait between polling for changes. Must be smaller than dir-cache-time. Only on supported remotes. Set to 0 to disable. (default 1m0s)
      --read-only                              Mount read-only.
      --uid uint32                             Override the uid field set by the filesystem. (default 1000)
      --umask int                              Override the permission bits set by the filesystem.
      --vfs-cache-max-age duration             Max age of objects in the cache. (default 1h0m0s)
      --vfs-cache-max-size SizeSuffix          Max total size of objects in the cache. (default off)
      --vfs-cache-mode CacheMode               Cache mode off|minimal|writes|full (default off)
      --vfs-cache-poll-interval duration       Interval to poll the cache for stale objects. (default 1m0s)
      --vfs-case-insensitive                   If a file name not found, find a case insensitive match.
      --vfs-read-chunk-size SizeSuffix         Read the source objects in chunks. (default 128M)
      --vfs-read-chunk-size-limit SizeSuffix   If greater than --vfs-read-chunk-size, double the chunk size after each chunk read, until the limit is reached. 'off' is unlimited. (default off)
      --volname string                         Set the volume name (not supported by all OSes).
      --write-back-cache                       Makes kernel buffer writes before sending them to rclone. Without this, writethrough caching is used.

Use "rclone [command] --help" for more information about a command.
Use "rclone help flags" for to see the global flags.
Use "rclone help backends" for a list of supported services.
Command mount needs 2 arguments maximum: you provided 3 non flag arguments: ["GoogleDrive:" "/Home/Wim/Google" "Drive"]
wim@wim-Lenovo-S500:~$

Het antwoord is bovenstaande en ik weet niet wat nu te doen.
« Laatst bewerkt op: 2022/06/27, 14:15:27 door rietje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/06/27, 14:06:37 »
Je verwijst naar "GoogleDrive" maar in de uitvoer eerder staat "Google Drive"? Spaties maken nu wel een verschil.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/06/27, 14:16:43 »
Ja, inderdaad. Zie hierboven, vorige reactie. Wat nu te doen?

Offline rietje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/06/27, 14:48:24 »
Ben nu verder, ik heb rclone gekoppeld aan Google. Er werd mij Succes! gewenst.
Wat is nu de volgende handeling ?  Moet ik soms de rclone browser installeren ?
« Laatst bewerkt op: 2022/06/27, 15:11:57 door rietje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/06/28, 08:25:28 »
Heb je in
rclone --vfs-cache-mode writes mount "GoogleDrive":  /Home/Wim/GoogleDrive
""GoogleDrive" aangepast naar "Google Drive"?
« Laatst bewerkt op: 2022/06/28, 18:14:43 door vanadium »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/06/28, 09:23:04 »
Ja, had ik al aangepast. Nu heb ik " rclone --vfs-cache-mode writes mount "GoogleDrive":  /Home/Wim/Google Drive " in de terminal ingegeven. Is gelukt vlgs. mij. De reactie in de terminal ziet er goed uit. Nu de vraag, wat is de volgende stap?   "draai rclone" laat niets zien. Neem me al deze vragen niet kwalijk, maar ik ben niet zo goed in dit soort acties.
« Laatst bewerkt op: 2022/06/28, 09:53:04 door rietje »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/06/28, 17:26:14 »
Je kunt gewoon die map nu openen in je filebrowser.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/06/28, 18:18:14 »
Voor alle duidelijkheid, het commando moet worden
rclone --vfs-cache-mode writes mount "Google Drive":  /Home/Wim/GoogleDrive

En als de map GoogleDrive bestaat in je home directory, dan zou de inhoud van die Google Drive moeten te zien zijn in de map /Home/Wim/GoogleDrive

Offline rietje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/06/29, 08:42:44 »
Dit is het antwoord:
wim@wim-Lenovo-S500:~$ rclone --vfs-cache-mode writes mount "Google Drive":  /Home/Wim/GoogleDrive
2022/06/29 08:40:05 Fatal error: Can not open: /Home/Wim/GoogleDrive: open /Home/Wim/GoogleDrive: no such file or directory

Terwijl er wel een map "GoogleDrive" (leeg) is in het bestandssysteem.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/06/29, 09:56:32 »
Home moet met kleine letters. En je gebruikersnaam waarschijnlijk ook.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/06/29, 12:11:22 »
wim@wim-Lenovo-S500:~$ rclone --vfs-cache-mode writes mount "Google Drive":  /home/wim/GoogleDrive

Hierna blijft de cursor van de termnal hangen, verder niets meer....   Na opnieuw openen van terminal dit:
@wim-Lenovo-S500:~$ rclone --vfs-cache-mode writes mount "Google Drive":  /home/wim/GoogleDrive

Blijft dan hangen.

« Laatst bewerkt op: 2022/06/30, 10:20:28 door rietje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/06/30, 18:56:25 »
(Weerom: ) Zorgvuldig zijn. Spaties, hoofdletters, kleine letters - het moet allemaal juist zijn.

Kijk eerst eens of je de inhoud van je Google drive nu ziet. Het is normaal dat de terminal "blijft hangen", zolang de schijf gemount is. Ctrl+C zal het programma stoppen, en ook de mount verbreken.

Door een & toe te voegen achteraan het commando wordt het proces in de achtergrond gestart:  dan komt de terminal onmiddellijk terug vrij. Om het mounten te stoppen, breng je het eerst naar de voorgrond ("fg") en kan je dan met Ctrl+C afsluiten.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2022/06/30, 19:14:41 »
Het 'blijven hangen' klopt. Deze terminal moet je ook open laten staan. Als je hem sluit, dan verbreekt de verbinding met GoogleDrive en lijkt het mapje leeg.  Vanadium's truuk met '&" erachter werkt ook alleen maar zolang je de terminal open laat staan omdat het proces verbonden blijft met de terminal instantie. We kunnen het later eens hebben hoe dit permanent te doen zonder zo'n terminal.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/07/01, 09:31:26 »
Inderdaad, met de & erachter en openstaande terminal krijg ik de inhoud van GoogleDrive te zien in de GoogleDrivemap.
Nu ben ik erg benieuwd naar de methode zonder terminal. Dat lijkt me handiger ook.

Alleen het stoppen met "fg" en Contr +C begrijp ik niet helemaal. Hoe moet je dat doen.
Ik kan nu in de map alles zien van GoogleDrive. De inhoud in de gekozen map wordt wel  volledig gewist na sluiten van terminal.
Tot zover bedankt allemaal. Groet.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/01, 12:54:15 door rietje »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2022/07/01, 10:10:36 »
Interessante stof. Is zoiets niet via /etc/fstab en een wachtwoordbestand te realiseren? Fstab leest dan het wachtwoordbestand uit voor de inlog op Google Drive.
Voordeel zou dan zijn dat je geen terminal gedoe meer hebt en bij het opstarten alles al gekoppeld is.

Zelf gebruik ik PCloud voor externe opslag, Google Drive is hier enigszins mee te vergelijken maar PCloud is uitgebreider (ik heb de betaalde versie).
« Laatst bewerkt op: 2022/07/01, 10:13:03 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2022/07/01, 14:36:31 »
Interessante stof. Is zoiets niet via /etc/fstab en een wachtwoordbestand te realiseren?
https://github.com/rclone/rclone/wiki/rclone-mount-helper-script

Je kan ook eenvoudig met een scriptje van één lijn werken dat je opstart met een icoon (.desktop) bestand (of eventueel automatisch doet opstarten). In bestandsbeheer kan je op de gewone manier ontkoppelen. Met een commando ontkoppelen gaat met "fusermount -u /path/naar/mount". Na het onkoppelen stopt het proces (en komt de terminal vrij als je in de terminal hebt opgestart).

Citaat
Fstab leest dan het wachtwoordbestand uit voor de inlog op Google Drive.
Voordeel zou dan zijn dat je geen terminal gedoe meer hebt en bij het opstarten alles al gekoppeld is.
Niet nodig, omdat het wachtwoord bij het configureren éénmaal ingesteld en onthouden wordt.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2022/07/02, 10:05:50 »
Ik ben ontzettend blij met m,n xubuntu voor mijn eenvoudige gebruik. Helaas ben ik te oud en te onervaren om bovenstaande volledig te begrijpen, bijna jaloers op al die kennis. Succes.

Probeer nu om met" rclone --vfs-cache-mode writes mount "Google Drive":  /home/wim/GoogleDrive&" om Google Drive weer te openen en krijg nu deze boodschap:
wim@wim-Lenovo-S500:~$ rclone --vfs-cache-mode writes mount "Google Drive":  /home/wim/GoogleDrive&
[1] 4556
wim@wim-Lenovo-S500:~$ 2022/07/02 10:19:04 mount helper error: fusermount: failed to access mountpoint /home/wim/GoogleDrive: Permission denied
2022/07/02 10:19:04 Fatal error: failed to mount FUSE fs: fusermount: exit status 1
Wat doe ik nu weer fout ?

« Laatst bewerkt op: 2022/07/02, 10:23:08 door rietje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2022/07/02, 11:30:16 »
Je verwijst nu opeens naar een folder "/home/wim/GoogleDrive&"? Wellicht wil je een spatie vóór &.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2022/07/02, 13:17:14 »
Die spatie deed ik de vorige keer ook niet, maar nu wel dan en volgende antwoord :
im@wim-Lenovo-S500:~$ rclone --vfs-cache-mode writes mount "Google Drive":  /home/wim/GoogleDrive &
[1] 7332
wim@wim-Lenovo-S500:~$ 2022/07/02 13:14:35 mount helper error: fusermount: failed to access mountpoint /home/wim/GoogleDrive: Permission denied
2022/07/02 13:14:35 Fatal error: failed to mount FUSE fs: fusermount: exit status 1

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2022/07/02, 13:53:44 »
Die spatie hoeft inderdaad niet: & wordt onmiddellijk onderscheiden van het voorgaande door de shell. Mogelijk is de mount nog aangekoppeld, waardoor hij geen tweede keer wil aankoppelen. Probeer eens opnieuw na uitloggen en opnieuw inloggen? Of anders na herstart. Eén keer aangekoppeld blijft aangekoppeld tot je ontkoppelt. Dat kan in de linkerbalk in Thunar. Enkel na ontkoppelen zal (zou) het commando om aan te koppelen opnieuw werken.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2022/07/02, 16:10:46 »
In Thunar zie ik GoogleDrive links staan en hij staat aangesloten ( kan hem ontkoppelen).
Alleen de inhoud van GoogleDrive komt niet door (niet in de map).

In terminal :  2022/07/02 16:11:18 mount helper error: fusermount: failed to access mountpoint /home/wim/GoogleDrive: Permission denied
2022/07/02 16:11:18 Fatal error: failed to mount FUSE fs: fusermount: exit status 1
« Laatst bewerkt op: 2022/07/02, 16:13:44 door rietje »

Offline Nero

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2022/07/04, 10:25:43 »
We kunnen het later eens hebben hoe dit permanent te doen zonder zo'n terminal.
Met nohup voor de opdracht blijft het commando actief na het sluiten van de terminal.nohup <command>nohup staat voor 'no hangup'. Eventuele scherm output komt standaard in het bestand nohup.out.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2022/07/04, 12:08:51 »
Inderdaad dit werkt.
Nu moet ik dus bij iedere opstart deze code invoeren : nohup  rclone --vfs-cache-mode writes mount "Google Drive":  /home/wim/GoogleDrive.

Na een nieuwe opstart deed hij het niet ! Jammer.

« Laatst bewerkt op: 2022/07/04, 12:16:05 door rietje »