Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software&Updates  (gelezen 786 keer)

Offline rietje

• Lid
Software&Updates
« Gepost op: 2022/05/22, 10:46:53 »
Xubuntu 20.04

Als ik Software&Updates open en in de tab "Overige software"  zie ik onderaan 2 regels staan met:

http://ppa.launchpad.net/yannubuntu/boot-repair/ubuntu focal main  Bij de 2-de regel staat ook (broncode).

Wat betekent dit? en is dit standaard in een normale xubuntu?
Graag advies wat hiermee te doen.

Offline vanadium

• Lid
Re: Software&Updates
« Reactie #1 Gepost op: 2022/05/22, 12:35:52 »
Dat is een PPA die je ooit moet hebben toegevoegd. Niet standaard voor Xubuntu.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/05/23, 10:10:04 »
Kan ik die zonder problemen verwijderen ?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/05/23, 11:39:18 »
Aangezien je softwarebeheer goed werkt, zal terug verwijderen van die PPA geen probleem geven. Best eerst de software die eventueel vanuit die PPA is geïnstalleerd, verwijderen, anders blijft die verweest achter en wordt nooit meer bijgewerkt, met als risico dat andere pakketten in de toekomst niet meer kunnen geïnstalleerd worden.

Synaptic pakketbeheer is daar heel goed voor. Je klikt links onderaan op "Origin", links bovenaan op de PPA en je ziet er meteen alle pakketten die uit die PPA komen.

Anders kan je ook ppa-purge gebruiken, maar ook dat is niet standaard geïnstalleerd en werkt via de commandolijn, dus mogelijk wat moeilijker.
« Laatst bewerkt op: 2022/05/23, 11:41:49 door vanadium »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/05/23, 11:50:19 »
Ik zie veel pakketten met boot-repair, boot-sav.. en glade....
Ik denk er verstandig aan te doen om de situatie niet te veranderen.  Mijn systeem werkt nu goed.
Bedankt, groetjes.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/05/23, 14:52:12 »
Het is een PPA van boot repair (https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair) maar of je het verwijdert dan wel laat staan is natuurlijk je eigen keuze. Je weet nu tenminste wat dat betekent, en dat het niet standaard is in Xubuntu. Wat hiermee te doen: laten staan of verwijderen. Maakt op zich niets uit als je systeem goed functioneert, maar zelf zou ik het verwijderen als ik het niet gebruik.