Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: samba verbinding lukt niet  (gelezen 1038 keer)

Offline jfh

• Lid
samba verbinding lukt niet
« Gepost op: 2022/05/13, 11:03:52 »
Beste forum leden,
Ik heb in mijn huisnetwerk 3 pc’s draaiend onder respectievelijk UBUNTU 18.04, 20.04 en 22.04, gemakshalve hier oven genaamd: pc18, pc20 en pc22. Op alle pc’s is samba geïnstalleerd.
Vanuit pc18 en pc20 kan ik via mijn netwerk zowel onderling als met pc22 bestanden delen, maar vanuit pc22 kan ik alleen met ping, putty en ssh toegang krijgen met pc18 en pc20, zowel via hun ip-adres als via hun computer-naam; een smb verbinding lukt niet. Ook niet met een uitgeschakelde firewall.
All pc’s zijn bijgewerkt met de laatste versies van samba enzijn met het juiste ip adres opgenomen in /etc/hosts.
Ik heb geen oplossing kunnen vinden voor dit probleem.
Kan iemand van jullie mij een oplossing aanreiken?

Re: samba verbinding lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2022/05/13, 12:07:26 »
Zelf heb ik samba de rug toegekeerd, en gebruik nu SSH.

Veel eenvoudiger en werkt steeds.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #2 Gepost op: 2022/05/13, 18:22:08 »
Alle computers goed ingesteld? Bestanden gedeeld?
Soms moet je vanuit beide computers elkaar benaderen voor de 'verbinding open' gaat.

Je zou ook kunnen werken met je bestandsverkenner om de gedeelde bestanden te benaderen. En om achter de gebruikersaccounts te komen zou je kunnen werken met het programma Remmina.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jfh

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/05/13, 19:29:32 »
Ik gebruik altijd de bestandsverkenner; zoals al gezegd lukt prima van pc18 en pc20 naar pc22, maar omgekeerd niet. Gebruikersaccounts zijn op alle 3 pc's identiek

Offline jfh

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/05/13, 21:43:32 »
Beste forumleden,
dank voor jullie suggesties; echter, ik kan prima alle 3 pc's benaderen via SSH, dan een bladwijzer van de home directory's maken en die vervolgens gebruiken om de verschillende pc's eenvoudig m.b.v. de bestandsbeheerder te benaderen.  Dat is allemaal geen probleem en zo werk ik al lange tijd.
Echter, het intrigeert mij dat samba niet meer werkt zoals het dat bij eerdere versies van Ubuntu altijd wel deed. En ik erger mij er aan dat ik geen oplossing kan vinden, terwijl ik toch redelijk veel ervaring met samba en met diverse Linux-versies heb opgebouwd gedurende de laatste  15 jaar.
Kortom: iemand een idee, dan hoor ik dat graag.
Dank voor jullie hulp, George (jfh)

« Reactie #5 Gepost op: 2022/05/14, 09:14:10 »
Dat is hier nu net om dezelfde reden dat er niet meer met samba gewerkt wordt.

Vanuit sommige computers lukt het en werkt steeds, en vanaf 1 computer kan je helemaal niet aanloggen omdat deze de anderen niet ziet in het netwerk.
Ik heb daar nooit een reden kunnen van achterhalen.
Alle computers staan nochtans identiek ingesteld.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #6 Gepost op: 2022/05/14, 16:12:43 »
Ik gebruik altijd de bestandsverkenner; zoals al gezegd lukt prima van pc18 en pc20 naar pc22, maar omgekeerd niet. Gebruikersaccounts zijn op alle 3 pc's identiek

Omgekeerd proberen? Keer opnieuw opstarten, en weer een keer proberen?
Ik heb het ook al eens vaker gehad met een nieuwe pc, en zo kreeg ik het na enkele pogingen toch aan de gang. Duurde even voor het elkaar zag/herkende en verwerkte of zo.

Hier werkt samba nog steeds. Ook met later toegevoegde PC's. Met diverse versies linux. Zelfs met win pc's  :blank: En ook met mobiele telefoons ^-^ ook later toegevoegde.
Ik geloof best dat er mogelijke problemen zijn, maar ik ervaar ze nog steeds niet. Samba functioneert hier nog steeds geheel naar wens.

Ik vermoed toch iets van een verkeerde instelling in de firewall of router of zo.
« Laatst bewerkt op: 2022/05/14, 16:21:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore