Voor zover ik weet zal je ingevulde emailadres toch eerst in 'het geheugen van de browser' geplaatst moeten worden en dat gebeurd niet automatisch bij alleen invullen maar zal toch een script activering behoeven.
Dit (script activeren) gebeurd pas na 'verzenden'.
Wat wel kan is dat je getrickt wordt. Dat je op pagina 1 je emailadres in moet vullen en verder moet naar pagina 2. Dan is de 'volgende pagina' knop een soort 'verzend' waardoor het ingevulde emailadres 'het geheugen van de browser' geplaatst wordt.
Ik heb dit artikel ook gelezen en ik krijg toch sterk het vermoeden dat dit geschreven is door een journalist die ook niet helemaal snapt hoe websites werken.
Ik zou me weinig zorgen maken.
En laat ik je een tip geven

Maak een hotmail accountje of zo aan wat je gebruikt voor zaken die je niet vertrouwt. Komt er zooi binnen dan is het op dat zooi-emailaccount (zoals ik ze ook al jaren noem). Eens in de zoveel tijd even laten vervallen en een nieuwe aanmaken, en je bent van alle zooi af.
Je gebruikelijke emailadres houdt je dan alleen voor belangrijke zaken met 'bekende' partijen.
Ik persoonlijk geef nooit een emailadres door aan zomaar de eerste willekeurige website die dat wil weten want hoezo hebben ze dat nodig? Laat staan mijn gebruikelijke. Zelfs partijen waar ik mee van doen heb geef ik het niet graag want ze sturen maar een ouderwetse brief of rekening. Iedereen wil voortaan je emailadres hebben

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Actieve scripts op pagina's zijn mogelijk (maar ingewikkeld), Waarbij je bijvoorbeeld kunt denken aan full-javascript spelletjes websites en dergelijke.
Maar bij de hoofdzakelijk toegepaste reguliere formulieren verre van gebruikelijk. Ik zag ze daar nog nooit, alleen de reguliere.