Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kleiner maken partitie in qemu kvm  (gelezen 1635 keer)

Offline peer

• Lid
kleiner maken partitie in qemu kvm
« Gepost op: 2022/04/27, 11:34:11 »
mijn systeem: debian 11 kde plasma
In qemu/kvm heb ik een tijd terug windows 10 geïnstalleerd in een 150gb virtuele disk. Dit is een fixed size disk. Nu wilde ik deze disk verkleinen naar 100gb. Via google kwam ik erachter dat dit toch voor veel mensen lastig is en dus vaak fout gaat. Ik heb het geprobeerd en het is gewoon gelukt.

Manier 1: kost veel tijd maar het resultaat is een disk met dynamic size.
1. Eerst de partities  kleiner gemaakt. Dit doe ik met gparted (live-iso). Resultaat een systeem tot iets kleiner is dan 100gb en ongeveer 50gb 'unallocated'.
2. Daarna heb ik in de terminal in de map van de virtual disks  de virtuele disk geconverteerd van qcow2 naar raw. Volgens google was deze conversie nodig:
sudo qemu-img convert -f qcow2 -O raw win10.qcow2 win10.img3.Daarna kon ik de disk kleiner maken met het commando:
sudo qemu-img resize --shrink -f raw win10.img 100G4.Daarna de conversie terug gemaakt met het commando:
sudo qemu-img convert -f raw -O qcow2 win10.img win10.qcow2Mijn windows10 systeem heeft nu 100gb ipv. 150gb en start gewoon zonder problemen op. Omdat de conversie de size ook heeft aangepast van fixed naar dynamic gebruik ik op de harddisk niet 100gb maar slechts 55gb.

Ik heb ook geprobeerd of dit toch niet kon zonder conversie. Dus een backup teruggezet en nog een keer.
Manier 2: is veel sneller
1. Weer eerst met gparted de partities kleiner gemaakt van 150gb naar iets minder dan 100gb.
2. Daarna direct het qcow2 bestand verkleind met het commando:
sudo qemu-img resize --shrink -f qcow2 win10.qcow2 100GEn tot mijn verbazing werkte dit ook. Alleen bleef de size fixed en gebruikte ik dus 100gb op mijn harde schijf.

Na deze test heb ik gparted weer opgestart en er voor gezorgd dat alle ruimte in het systeem weer gebuikt werd.

Het verkleinen van een virtuele fixed disk in qemu/kvm is dus goed mogelijk. Net als in virtualbox moet je eerst de partities op de virtuele disk verkleinen zodat je ongebruikte ruimte krijgt. Deze ruimte kun je dan met het shrink-command definitief verwijderen.
Het omzetten van een fixed disk naar een dynamic disk en andersom moet ook kunnen maar hoe precies heb ik niet verder uitgezocht.

Offline h2o

• Lid
Re: kleiner maken partitie in qemu kvm
« Reactie #1 Gepost op: 2022/04/27, 21:00:39 »
Versie 2 heb ik ook weleens gebruikt, werkt prima. Misschien zou je eens een nieuwe machine aan kunnen maken met het nieuwe cqow bestand en dan bij de aanmaak op dynamic zetten?
Overigens is mijn grootste Windows 10 maar de helft, dus nog geen 50 GB. Ik heb ook een Windows 11 van 25 GB. Wat heb je wel niet allemaal op die Windows 10 staan?
« Laatst bewerkt op: 2022/04/27, 21:10:04 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/04/28, 09:14:38 »
virtueel is 100gb, op de schijf: 57gb. Valt dus wel mee.
Ik gebruik virt-manager om de virtuele machines te maken. Daarin kun je volgens mij niet kiezen of je de virtuele disk fixed of dynamic wilt hebben. 

Offline h2o

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/04/30, 18:33:33 »
@peer, ik had je belooft een handleiding te maken over het installeren van Windows 11 op Qemu/KVM. Ik kwam deze handleiding tegen en die is ook goed bruikbaar:
https://getlabsdone.com/how-to-install-windows-11-on-kvm/

Vergeet vooral dit niet: https://getlabsdone.com/how-to-enable-tpm-and-secure-boot-on-kvm/
Vooral stap 6 en 7 over de TPM is heel belangrijk, daar daar het meestal mis.

Heb je eenmaal een goed werkende cqow gemaakt, dan kun je die repo verwijderen. Een windows 11 cqow bestand kun je later ook nog importeren. Zelf heb ik en basis Windows 11 bestand die zo kaal mogelijk is. Even kopiëren onder een andere naam en die dan importeren onder de nieuwe Windows 11 machine.

Hier nog een paar instructie filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=q76BqwHb7JQ en https://www.youtube.com/watch?v=XAdQoDUC-KI
« Laatst bewerkt op: 2022/04/30, 18:40:02 door h2o »

Offline peer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/05/01, 09:35:32 »
Bedankt!!. Ga ik naar kijken.

Gelukt. Win11 is geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2022/05/01, 12:54:55 door peer »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/05/02, 07:27:48 »
Fijn, ik dacht wel dat het zou moeten lukken. En loopt Windows 11 in jouw Qemu/KVM ook zo vlotjes?
« Laatst bewerkt op: 2022/05/02, 08:43:48 door h2o »

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/05/02, 08:56:11 »
ik merk weing verschil met windows 10. windows 11 is iets langzamer. Maar het is toch wel leuk om windows 11 te kunnen draaien op een pc die inmiddels ook al weer (bijna) 10 jr oud is.