Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik tar bestanden uitvoeren  (gelezen 1371 keer)

Hoe kan ik tar bestanden uitvoeren
« Gepost op: 2022/04/13, 19:03:46 »
hallo zoals de titel zegt ik heb een tar bestand maar ik heb geen idee hoe ik die kan uitvoeren. ik begrepen dat je dat in de shell moet doen.
Ik heb wat op internet gesnuffeld en daar kwam ik de volgende commands tegen:
$ sudo apt-get update
$ wget https://dl.winehq.org/wine/source/1.9/wine-1.9.19.tar.bz2
$ sudo tar xzvf wine-1.9.19.tar.bz2
$ cd wine-1.9.19
$ ./configure
$ make
$ sudo make install
$ sudo reboot
Ik heb die commands geprobeerd maar ze werken niet, ik bedoel voor mijn tar bestand dan. ik heb de tar al gextract het zit nu in een folder op mijn bureaublad. maar ik kan die tar niet uitvoeren of hoe dat ook moet :( ik kan helaas geen screenshots sturen die zijn te groot. Nog even een toevoeging die file die nu uitgepakt is is een sh bestand. ik heb geen idee wat ik daar mee moet. kan iemand mij op weg helpen
« Laatst bewerkt op: 2022/04/13, 19:21:14 door alexander1981ad »

Offline bart85

• Lid
Re: Hoe kan ik tar bestanden uitvoeren
« Reactie #1 Gepost op: 2022/04/13, 19:33:23 »
Een tar is niet uitvoerbaar. Het is een archief. Wat wil zeggen dat het een aantal bestanden bij elkaar in een bestand zet. bz2 is de encryptie die word gebruikt.
De opdracht ./configure en make zijn voor het compilen vanuit broncode. Waarom vanuit broncode?

https://phoenixnap.com/kb/how-to-install-wine-on-ubuntu
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/04/13, 19:50:23 »
als ik het uitpak dan is er maar een file en het heet een sh file een bash bestand ofzo kan ik daar iets mee?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2022/04/13, 20:58:46 »
Een SH bestand kan je uitvoeren met sh naam.shmaar om welk programma gaat het, mogelijk zijn er betere manieren........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #4 Gepost op: 2022/04/21, 10:11:17 »
hey ik kan helemaal niks via de terminal installeren op een of ander manier. ik heb bijvoorbeeld de map uitgepakt van eclipse dan doe ik de command ./configure  wat ik ergens gelezen had op internet en daarna moest ik make and dan sudo make install maar all die command die werken niet dan zegt ie dat hij niet bestaad. :P kun je me stap voor stap uitleggen hoe ik een tar bestand installeer. groetjes alexander
« Laatst bewerkt op: 2022/04/21, 10:13:27 door alexander1981ad »

« Reactie #6 Gepost op: 2022/04/21, 11:36:39 »
thx ik ga dit later effe lezen en proberen :D

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/04/21, 12:02:15 »
Kijk eerst of een programma dat je zoekt niet reeds in de softwarebronnen aanwezig is. Eclipse kan je gemakkelijk en veilig installeren vanuit Software Store. Dan hoef je geen handmatige installatie te doen vanuit een gedownload archief.

« Reactie #8 Gepost op: 2022/04/21, 22:11:57 »
ja had ik gedaan mij hij starten niet op. dus ik heb de nieuwste nu gedownload. en die doet het wel. alleen ik kom nu een nieuw probleem tegen dat is dat ik de prefix en de path for the gcc compiler moet zetten.  ik heb geen idee waar ik die paths en de prefix op moet zetten.  ik had usr/bin/gcc gedaan maar het werkt niet.

« Reactie #9 Gepost op: 2022/04/21, 22:13:23 »
Kijk eerst of een programma dat je zoekt niet reeds in de softwarebronnen aanwezig is.

:thumbsup: Inderdaad!

Dan hoef je geen handmatige installatie te doen vanuit een gedownload archief.

... met alle risico's van dien omtrent corrupte/gevaarlijke software.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/04/22, 09:51:49 »
ja had ik gedaan mij hij starten niet op. dus ik heb de nieuwste nu gedownload. en die doet het wel. alleen ik kom nu een nieuw probleem tegen dat is dat ik de prefix en de path for the gcc compiler moet zetten.  ik heb geen idee waar ik die paths en de prefix op moet zetten.  ik had usr/bin/gcc gedaan maar het werkt niet.

Voeg dat toe in je ~/.profile bestand. Dan wordt dat ingesteld telkens wanneer je inlogt.