Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een Live-usb van (X)ubuntu booten op VirtualBox?  (gelezen 683 keer)

Offline Cme

• Lid
Een Live-usb van (X)ubuntu booten op VirtualBox?
« Gepost op: 2022/03/15, 14:52:12 »
Hoi,
Het gaat om een te krappe distro (Xubuntu 20.04.4). Deze is geïnstalleerd op VirtualBox. Als ik een update wil doen via Synaptic, komt een boodschap dat er ruimte te weinig is.

Xubuntu staat op sda5 (op VB), daarnaast heb ik ruimte vrijgemaakt en alvast naar ext4 geformateerd. (als dat nodig is?). Gparted kan ik niet gebruiken om te verslepen/herschalen, dat zou vanaf een live-usb van Xubuntu/Gparted kunnen, veronderstel ik?

Mijn vraag is: hoe kan ik de Live-usb van een reeds geïnstalleerde  Xubuntu op VirtualBox booten?

Alvast mijn dank,
Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Een Live-usb van (X)ubuntu booten op VirtualBox?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/15, 16:44:40 »
Hallo, ik snap je vraag denk ik niet helemaal. Als je in VirtualBox een virtuele machine met Xubuntu hebt aangemaakt, heb je ook ergens een virtuele harde schijf gemaakt. Daar wordt Xubuntu op geïnstalleerd en dat is een gewoon bestand (dus geen partitie). Vergroten van die virtuele harde schijf doe je in VB: kies je VM en wijzig dan de grootte van de harde schijf.

Offline Cme

• Lid
Re: Een Live-usb van (X)ubuntu booten op VirtualBox?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/15, 18:14:30 »
Hoi Paul Matthijsse,
Na langdurig gerommel in de marge lukte het opeens ‘in Gparted’ de herschaling te doen. Ik heb de nieuw gemaakte partitie wel eerst verwijderd, een herstel in recovery mode gedaan en nog wat van die dingen. Opeens kon ik Xubuntu van 17Gb naar 40Gb schalen, wat lukte. De update gaf hierna ook geen weigering meer,  :)
bedankt voor je antwoord,
Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)