Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop komt vaak spontaan uit slaapstand  (gelezen 1173 keer)

Offline yogiman

• Lid
laptop komt vaak spontaan uit slaapstand
« Gepost op: 2022/03/08, 11:57:32 »
Dit is een probleem waar ik dus al jaren mee zit, en ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik een keer xubuntu heb geinstalleerd, van gedachten veranderde, en die X er nooit meer echt helemaal af heb gekregen. Als ik de laptop in slaapstand zet, dan is het de helft van de keren zo dat ie toch weer spontaan aangaat. Tot nu toe heb ik dan maar het beeldscherm uitgezet, maar er moet toch een andere oplossing zijn.

Offline ajjp

• Lid
Re: laptop komt vaak spontaan uit slaapstand
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/08, 12:15:25 »
Citaat
... maar er moet toch een andere oplossing zijn.
Schoon installeren. Het is bijna tijd voor 22.04

« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/09, 11:18:08 »
Slaapstand werkt mss ook niet altijd even jofel: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/fouten.html#ID7

Offline yogiman

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/10, 17:12:24 »
ik had m naar mijn idee schoon geinstalleerd naar 20.04, maar die xubuntu was er nog steeds.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/12, 14:48:19 »
"Schoon installeren" betekent eigenlijk dat je (na een goede reservekopie van je gegevens te hebben gemaakt) letterlijk heel je schijf laat leegmaken. Dat gaat in xUbuntu vrij snel (i.t.t. Windows, waar je pas tegen Kerst klaar bent).

• Reken voor een gesynchroniseerde backup van 500 Gb gegevens op een half uurtje. Ik gebruik een synchronisatie-tool (Grsync), dus voor die 500 Gbyte voor al mijn gegevens is weinig extra backup-tijd nodig. Als je nog nooit hebt gebackupped, reken op een uur of 2.
  • Installeer dan (met een USB of DVD) je nieuwe xUbuntu, start die op en laat die nieuwe xUbuntu branden op je harde schijf. Kies er bij de installatie voor om de volledige harde schijf te gebruiken, dus laat het systeem ALLES eraf gooien. Reken hiervoor op een half uur.
  • Herstel je gebackuppede gegevens. Ik reken hiervoor op ongeveer 3 uur voor 500 Gigabyte.
(Als je weet hoe partities werken én als je je gegevens op een aparte partitie hebt staan, kan je ervoor opteren je gegevens-partitie wél te behouden en AL de rest er te laten afgooien. Dan zal het installeren van een nieuw systeem véél sneller gaan. Let wel: het is géén goed idee om gegevens op een andere partitie te bewaren, want dat geeft alleen maar een schijn van veiligheid voor crashes).
... Kubuntu 24.04 ...

Offline yogiman

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/16, 09:23:32 »
Ik wilde Xubuntu eigenlijk eraf hebben, en Ubuntu schoon installeren, maar dat is niet gelukt. Indien dat niet de oorzaak is van het probleem dan maakt het niet uit.

Offline yogiman

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/03/16, 09:25:05 »
Ik vergeet trouwens te vertellen dat ik de laptop aan de tv heb gekoppeld. Als ik de tv aan heb, dan gaat ie dus wel in slaapstand. Maar ik ga niet de tv steeds aanzetten daarvoor.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/03/16, 10:05:51 »
Slaapstand werkt mss ook niet altijd even jofel: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/fouten.html#ID7
Dat ga ik eens proberen met een paar netbookjes die ook iedere keer ongevraagd uit de slaapstand komen. Maakt niet uit welke distributie ik erop zet (Debian, Sparky, Fedora, OpenSUSE, Xubuntu).

Vreemd genoeg werkt het wel als ik er Bliss OS, of PrimeOS op zet. Dat zijn Android systemen die op een Debian zijn gebaseerd.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/16, 10:09:16 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline yogiman

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/03/21, 10:23:12 »
Belachelijk dat ik daar nu pas achter komt, maar je kunt bij instelling/energie er voor zorgen dat ie automatisch na 15minuten in slaapstand komt. Helaas kukn je er niet voor zorgen dat je scherm automatisch uitgaat als je continu aangesloten bent op voeding, en is 15 minuten het minimum.